Lounais-Häme Jokioinen

Elämäntapa ja unelma-ammatti

Juha-Pekka Viitasen työsarkaan kuuluvat niin nostalgiset höyrymasiinat kuin nykyaikaisia tuotantolinjoja palvelevat höyryjärjestelmätkin.
Sawyer Massey -höyrytraktori vuodelta 1912 on todellinen harvinaisuus ja kuuluu Juha-Pekka Viitasen määritelmissä nostalgiapuolen projekteihin.

Juha-Pekka Viitanen keskustelee puhelimessa verstaansa ovella, jonka yläpuolella lukee kookkaasti: Höyrywelho Osakeyhtiö.

– Taas tuli viikoksi töitä kymmenen minuutin puhelulla, hän toteaa sovitellessaan jokaisen nykyvarusteisiin kuuluvaa yhteydenpitolaitetta taskuunsa.

Jokioisten Kalakoskella sijaitsevan verstaan pihassa tulijaa tervehtii myös Fiskarsin Pikku-Pässi-veturin höyrykattila. Komean kokoinen, joskin maailman kuluttavista vaikutuksista osuutensa saanut säiliömäinen rakennelma lepää siirtolavetillaan.

– Se odottaa toimenpiteitä. Ei se kokonaan uusiksi mene, mutta kaipaa yhtä ja toista putkistoistaan alkaen.

Aivan alkutekijöissään Juha-Pekka Viitasen reilut puolitoista vuotta sitten käynnistynyt Fiskars-hanke ei suinkaan ole, vaikka ulkona vuoroaan odottavasta höyrykattilasta äkkipäätään voisi niinkin päätellä.

Verstaan sisäpuolelta löytyy nimittäin Saksassa Krauss & Co:n tehtaalla 1890 syntyneen veturin runko kuin uuden elämän saaneena. Höyrywelho oy:n yrittäjä huomauttaa tekemistä hankkeen parissa joka tapauksessa vielä riittävän.

– Hommasta on takana tuollaiset 20 prosenttia. Tämä kuuluu projekteihin, joihin tartun aina sopivissa väleissä silloin, kun ajankohtaisina eteen tulevat tehtävät sallivat.

Samalla hän määrittelee sellaisten seikkojen kuin työtuntimäärien ja valmistumisaikataulujen pohtimisen kyseisissä nostalgiapuolen hankkeissa toisarvoisiksi tekijöiksi sen rinnalla, että pääsee toteuttamaan itseään elämäntavaksi muodostuneen unelma-ammatin parissa.

– Tähän nostalgiasarjaan kuuluvilla hommilla on tärkeä paikkansa täystyöllisyyden takaajana ja niitä tuntuu onneksi kylillä riittävän.

Kyseistä nostalgiakategoriaa edustavana työmaanaan Juha-Pekka Viitanen esittelee verstaassaan myös traktorin. Komeus ylittää kokonaispainoltaan tuplaten Fiskarsin viisitonnisen Pikku-Pässin. Tyyppimerkinnältään 48/60 Sawyer Massey-peltojuhta valmistui 1912.

Työsarkansa höyryhepo kynti Hollannissa. Aika ajoi siitä siinä roolissa lopullisesti ohi petroli- ja bensakäyttöisten vaihtoehtojen muodossa 1930-luvulle tultaessa.

– Sen jälkeen sitä on kai käytetty paikallaan pysyvänä voimalaitteena sahalaitoksissa ja muihin vastaaviin tarkoituksiin ennen museoesineeksi päätymistään 1990-luvulla, Viitanen summaa.

Koitti vaihe, jolloin alkuperäisen omistajan jälkikasvu päätti luopua perintöjuhdastaan. Aikanaan kone päättyi nykyiselle omistajalleen Orivedelle. Höyrywelhon käsittelyyn se tuli vuosi sitten kesken alkuun saatetun kunnostustyön.

Samalla Juha-Pekka Viitanen totesi joutuneensa tavallistakin työläämpään tiedonhankintaoperaatioon.

– Samanlaisia traktoreita löytyy Euroopasta tämän lisäksi vain yksi Hollannista. Onneksi sain jäljitettyä höyrykattilan alkuperäiset piirustukset eräästä koneen valmistajamaan Kanadan arkistosta.

Ulkonäkönsä puolesta jo lähes kaikessa komeudessaan esittäytyvän traktorin vieressä odottaa uudelleen syntymäänsä valtava määrä kooltaan isompaa ja pienempää rauta- ja metallivalmisteista koneenosaa.

– En minä noille välttämättä ensi viikolla tai ensi vuonnakaan mitään tule tekemään, mutta ovatpa täällä kuitenkin tallessa kaiken varalta.

Viitanen on pyörittänyt yritystään päätoimisesti viitisen vuotta.

– Kertaakaan ei ole tarvinnut lähteä aamulla töihin niin, että sarvi tuntuisi kasvavan otsaan. Leipääkin on pöytään riittänyt, ei aina ehkä leveimpänä, mutta sitäkin mukavamman laatuisena.

Höyrywelhon arkipäivän monipuolisena vastaan tulevaa ammattisarkaa edustavat muun muassa eri tehdaslaitosten tuotantoprosesseja palvelevien höyryjärjestelmien kunnossapitosopimukset.

– Hoidan myös asiaan liittyviä lain määrittämiä käytönvalvojan tehtäviä. Se edellyttää määräykset täyttäviä lupapapereita, joita ei ole myönnetty liian monille.

Yhtenä toimintasektorinaan Juha-Pekka Viitanen tuo esille höyrylaivojen huolto- ja kunnossapitotehtävät. Hän toteaa niiden parista löytyvän tekemistä enemmän kuin yleisesti kuvitellaan.

– Suomessa on liikenteessä 80 höyryalusta, joista 14 kuuluu omaan huoltopiiriini, hän huomauttaa.

Viitanen tietää kokemuksesta, että kun vaikkapa Saimaalla turisteille nostalgiaristeilyjä tarjoava höyrylaiva tekee stopin, sen omistaja ei kysy remonttimiehen tavoittaessaan ainakaan tärkeimpänä asianaan, mitä aluksen saattaminen purjehduskuntoon tulee maksamaan. FL

Uusimmat