Lounais-Häme

Eleganttia junamatkailua 1920-luvun tyyliin – Jokioisten rautatien matkustajavaunu numero 1 palaa liikenteeseen

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Forssan Lehden kesälehdessä 26.5.2021. Jokioisten rautatien ensimmäisestä matkustajavaunusta oli jäljellä vain alkuperäinen metallirunko teleineen ja pari vanhaa valokuvaa, kun Museorautatieyhdistys alkoi rakentaa vaunusta entisenkaltaista. Nyt urakka on valmis, ja museojunan kyydistä pääsee nauttimaan 1920-luvun tyyliin.
Matkustajavaunussa oli alkujaan kaasuvalaistus, mutta se muutettiin sähkövalaistukseksi 1920-luvulla. Siksi vaunuun laitettiin myös nyt sähkövalot. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL

– Tämä on oviseikkailu, Museorautatieyhdistyksen puheenjohtaja Marko Laine naurahtaa ohjatessaan matkustajavaunuun numero 1.

Ulko-oven, sisäoven, saluunan oven, liukuoven ja tuulikaapin oven takaa paljastuu elegantti 1920-luvun moderniin tyyliin rakennettu matkustamo.

Vastaavanlaisilla puupenkeillä isoisoisät ja -äidit istuivat sata vuotta sitten ja asettelivat hattunsa hyllylle matkustaessaan Humppilasta ja Jokioisilta asioille Forssaan.

Humppilasta matka taittui tunnissa, ja höyryveturin perässä kolisteli usein myös tavaravaunuja.

– Jokioisten museorautatie ei tarjoa pelkästään rautatiehistoriaa vaan syventää myös paikalliskulttuuria, Laine huomauttaa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Museorautatieyhdistyksen puheenjohtaja Marko Laine toteaa, ettei Jokioisten museorautatie tarjoa pelkästään rautatiehistoriaa vaan syventää myös käsitystä paikallisten ihmisten elämänmenosta entisaikoina. Matkustajavaunu numero 1 toimitettiin Jokioisten rautatielle vuoden 1898 lopussa. Tänä kesänä se palaa taas käyttöön. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL
Museorautatieyhdistyksen puheenjohtaja Marko Laine toteaa, ettei Jokioisten museorautatie tarjoa pelkästään rautatiehistoriaa vaan syventää myös käsitystä paikallisten ihmisten elämänmenosta entisaikoina. Matkustajavaunu numero 1 toimitettiin Jokioisten rautatielle vuoden 1898 lopussa. Tänä kesänä se palaa taas käyttöön. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL

Tavaroiden tilalle ihmisiä

Vastavalmistunut matkustajavaunu on replika, eli se on rakennettu vanhojen valokuvien perusteella uudelleen alkuperäisen alustan päälle.

Jokioisten rautatie tilasi 1800-luvun lopulla vaunun metallisen rungon ja telit pyörineen Englannista. Vaunun alkuperäinen puinen kori ja sisustus rakennettiin Hietalahden Sulkutelakalla Helsingissä.

1920-luvulla vaunun sisätilat modernisoitiin, ja esimerkiksi vanhat kaasuvalot korvattiin sähkövalolla.

– Kun henkilöliikenne loppui radalla vuonna 1954, kori purettiin ja runkoa käytettiin tavaravaununa, joka kuljetti lähinnä Ferrarian rautalankaa ja muuta irtotavaraa.

Vaunu oli tavaraliikennekäytössä siihen saakka, kun liikennöinti radalla päättyi. Jokioisten museorautatie hankki vaunun itselleen 1970-luvulla, ja vihdoin tänä kesänä vaunu pääsee jälleen kyyditsemään matkustajia.

Viisi lakkaustakerrosta samoissa käryissä

Museorautatieyhdistyksen aktiivit rakensivat vaunua viitisen vuotta muun toiminnan ohessa. Penkit, ikkunat ja ovet on teetetty Virossa, korirakenne ja näkyvät pinnat ootrauksineen ovat harrastajien käsialaa.

– Välillä usko meinasi loppua. Kun seinäpinnat sai kertaalleen lakattua, oli jäljellä vielä neljä kertaa samoissa käryissä, Laine muistelee.

Uuden rakentaminen oli silti monelta osin selkeämpää kuin vanhan kunnostaminen: piiloon jäävissä kohdissa on käytetty nykyaikaista liimapuuta ja muun muassa ristipääruuveja, jotta lopputulos kestää käyttöä.

– Pääasia on, että vanha tunnelma saadaan säilytettyä.

Matkustajavaunun rakennustyössä on käytetty paikoin luovuutta, sillä vaunusta oli jäljellä vain vanhoja ulkokuvia. Niistä näki muun muassa ikkunoiden ja käytävien paikat. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL

Museo tuntuu takamuksessa asti

Laine kutsuu Jokioisten museorautatietä 4D-museoksi: Entisajan estetiikka näkyy, pyörien kolke kuuluu ja savu tuoksuu. Kiskojen saumakohtien ylitykset tuntuvat takamuksessa.

– Yksi kokemus on sekin, että huomaa vaunun penkkien välien olevan ahtaampia ja katon matalalla, sillä ihmiset ovat entisaikaan olleet kooltaan pienempiä.

Matkustajavaunusta löytyy monia taidokkaita yksityiskohtia, jotka luovat entisajan tunnelmaa. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL

Replika-vaunun rakentaminen tuli maksamaan noin 50 000 euroa. Vaunun ansioista asiakkaita voidaan ottaa jatkossa museojunan kyytiin enemmän ja väljemmin. Historiallisesti arvokkaimpia vaunuja voidaan säästää erikoistapahtumiin.

Museorautatietiellä puksuttaa tänä kesänä myös vastikään kunnostettu Sohvi-höyryveturi. Jokioisten rautatien oma höyryveturi numero 4 eli Tubize saataneen ajoon ensi kesänä.

Kun pienimmätkin hiilivaunut lasketaan mukaan, museorautatien kokoelmiin kuuluu yhteensä 200 vaunua, veturia ja konetta.

– Olemme onnekkaita, että meillä on paljon säilytystilaa. Jos rahoitus joskus järjestyy, pitkän ajan suunnitelmissa on lämmin ja siisti näyttelyhalli. Potentiaalia olisi paljon, Laine sanoo.

Jokioisten museorautatie 50 vuotta

Lauantaina 21.8. tulee kuluneeksi päivälleen 50 vuotta siitä, kun säännöllinen museojunaliikenne alkoi Humppilan ja Forssan välillä. Tätä juhlitaan yleisöajoilla.

Kesän päätapahtuma on yhteistyössä Karjala-seuran kanssa toteutettava Muistojen evakkojuna 17.7. Hälytykset, ilmapommitukset ja korvikekahvi saattelevat autenttiseen tunnelmaan.

Museorautatiellä liikennöidään heinäkuun sunnuntaisin ja elokuun ensimmäisenä sunnuntaina sekä elokuun lauantaisin.

Korona-aikana museorautatiellä on panostettu pumppuresiinoiden vuokraukseen Minkiön asemalta.

Juhlavuoden kunniaksi on valmistunut Markku Nummelinin kirjoittama historiikki Jokioisten museorautatie 50 vuotta – Puoli vuosisataa talkootyötä.

Uusimmat

Fingerpori

comic