Lounais-Häme

Enbergin Heikki on Vauxhall-mies - klassikot keräävät katseita

Forssalainen Heikki Enberg on taitava vanhojen brittiautojen ja moottoripyörien kunnostaja.

Heikki tallista löytyy kauniin vihreä Vauxhall Viva Estate Deluxe, joka on vuoden 1969 mallia, punainen Vauxhall Viva Sedan vuosimallia -69 ja Suomessa harvinainen sininen Triump Dolomite vuosimallia -74.

Lisäksi Vaasan automuseossa on kesäkuussa esillä Enbergin kunnostama Vauxhall Viva GT vuosimallia -68 oleva rata-auto, jolla on aikanaan ajettu kilpaa niin Englannissa ja Pohjois-Irlannissa ennen kuin Enberg osti autoharvinaisuuden.

Heikki on pitänyt hyvää huolta museorekisterissä olevista autoistaan. Niiden saamisessa kuntoon Heikki on saanut apua myös kavereiltaan.

Tosin vihreän Vivansa hän osti valmiiksi museokatsastettuna vuonna 2002, joten Heikin ei tarvinnut purkaa osiin ennen kunnostamista, kokoamista ja maalaamista.

-Kyllä näitä autoja on erilaista nyppiä, kuin nykyisiä autoja, Heikki sanoo.

Vivojen ovia ei tarvitse paiskoa kiinni vaan ne napsahtavat kiinni äärimmäisen pienellä saatolla.

Vihreän Vauxhallin ja sinisen Triumphin pastellisävytteisestä maalauksesta on vastannut riihivalkamalainen Jari Saari. Lopputulos on hillityn kaunis.

Heikin kiinnostus ei rajoitu vain brittiautoihin vaan hän on myös taitava moottoripyörämekaanikko.

Tallista löytyvät 500-kuutioinen Eso, Triumh Trident, Daytona ja TSX sekä Jawan maaratapyörä, speedway-pyörä sekä Weslaken speedway-pyörä. Rekisterissä olevista pyöristä mieluisin ajettava on matkapyörä Triumph Trident.

Heikki kertoo, ettei kilpaa ajaminen ole häntä ole kiinnostanut. Mekaanikkona hän on ollut maarata-ajaja Tommi Ahlgrenille hänen kiertäessään pohjoismaisissa kisoissa. Heikki on Forssan moottorikerholainen jos kuka.

 

Ensimmäisen Vauxhallin Heikki hankki yhdessä veljensä Reijo Enbergin kanssa 1970-luvun lopussa.

Veljesten isä, jokioislainen Erkki Enberg oli mukana autokilpailuissa mekaanikkona Jussi Suvannolle hänen ajaessaan Volvo Amazoneilla ja 142:lla 1970- ja 1980-luvuilla. Pureman Heikki sai korjaamojen taikapiiriin jo tuolloin.

Autojaan ja moottoripyöriään Heikki ajaa säästeliäästi vain sulan maan aikaan. Reissut voivat suuntautua kotimaan lisäksi Viroon tai pidemmälle Eurooppaan. Autoklassikot keräävät aina huomiota ollessaan liikenteessä.

-Matkassa on tavallisesti nyssäkkä, josta löytyvät niin katkojankärjet, virranjakaja sekä muuta pientä, jos auto rupeaa tiellä aivastelemaan. Näiden autojen korjaaminen tien päällä on vielä mahdollista. Nykyautot ovat toisesta maailmasta, Enberg sanoo.

 

Työelämässä Enberg on pitäytynyt samoilla nurkilla.

Hän on ollut kiinteistönhoitajana RTK Palveluissa Forssassa Korkeavahan alueen taloyhtiöissä jo 35 vuotta. Työmatkojaan hän ei taita museoautoillaan vaan tavallisesti polkupöyrällä. Varsinaisena käyttöautona on yllätys, yllätys, ranskalainen Peugeot 406 vuosimallia -99.

Myös Enbergin poika Tatu Siiki on saanut pureman autojen kunnostukseen. Hänellä on työn alla vuoden -91 mallia oleva pinkki Volvo 740, jota Siiki käy kunnostamassa Loimaalla. Ahdetusta moottorista on tarkoituksena ottaa ulos yli 300 hevosvoimaa. Kyyti on kovin erilaista kuin Heikki Enbergin Vauxhalleissa, jossa 1150 kuutiosenttimetrin moottori voi yltää 60 hevosvoimaan.

Heikki ei ole tyytynyt vain autoihin ja moottoripyöriin. Hänellä on kunnostettuna myös 27-litrainen, 12-sylinterinen panssarivaunun moottori, jonka hän osti puolitoista vuotta sitten Ruotsista. Apuna kaupoissa oli sikäläinen brittimotoristi. Moottori on ollut esillä mm. panssarimuseossa Parolassa perinteisessä kevätsavutuksessa.

 

Fingerpori

comic

Uusimmat