Lounais-Häme

Ennätyspitkä katsastusmiehen ura - Risto Sarinin pesti kolkuttelee puolta vuosisataa

Risto Sarin on uskollinen ammatilleen ja työnantajalleen. Hän aloitti ajoneuvojen katsastamisen 50 vuotta sitten ja työ jatkuu edelleen. Mitä työnantajaan tulee, ovat vaihdokset jääneet nimen ja toimipisteiden sijaintiosoitteiden muuttumisiin.

Koossa ovat ennätysainekset.

-Täysin varma en voi olla, mutta 99,5-prosenttisesti kylläkin, ettei vastaavaan ole Suomessa yltänyt kukaan toinen katsastusmies, Risto Sarin päättelee.

Ammatti- ja työnantajauskollisuus eivät kuitenkaan tarkoita työnkuvan muuttumattomuutta.

 

Ensituntuman ammattiinsa Sarin hankki Forssan Rautatienkadun varrella 7.5.1968 suunnattuaan vastavalmistuneena autoteknikkona työpaikalle, jota isännöi paikkakunnalla legendaarisen maineen hankkinut Jorma Jaatinen.

Ei muuta kuin tutkimaan valtion virkamiehenä ajokkien ajokelpoisuutta yhdellä kaupungin vilkkaimmin liikennöidyistä kaduista, vastapäätä nykyistä Kelan toimistoa.

Autojen alustat tarkastettiin katseella sekä vasaralla koputellen sikäli kun kyyristymällä ylettyi. Jarrut tutkittiin ajamalla.

-Aika pian tuli mieleen, että en tässä kauaa viihdy, vaan lähden jatkamaan opintojani insinööriksi, Sarin muistelee.

Rautatienkadulla hänen työnsä jatkuivat kuitenkin vuoteen 1972, jolloin Forssan katsastusmiehet pääsivät silloisen Ajoneuvon tiloihin ja siitä kolmen vuoden kuluttua Teollisuuskadun vastapuolella sijainneeseen kiinteistöön. Muutot saivat jatkoa vuonna 1986 tarkoitusta varten valmistuneisiin nykytiloihin Viksbergissä.

 

Risto Sarinin suunnittelemat jatko-opiskelutkin toteutuivat, kun hän valmistui työn ohessa 1994 Hämeen ammattikorkeakoulussa oppilaitoksen ensimmäisten insinöörien joukossa.

Vuonna -95 tapahtunut alan vapautuminen kilpailulle merkitsi ajoneuvokatsastuksessa kokonaisvaltaista uudistusta. Se tarkoitti myös palvelusta monopolina vastanneen valtiollisen toimijan poistumista markkinoilta.

Sarinin työnantajasta tuli siinä vaiheessa nykyinen A-katsastus oy. Vuosien varrella ajoneuvojen katsastustyötä on kohentuneiden toimintaolosuhteiden ohella muokannut tekninen kehitys, joka koskee myös työn kohdetta eli ajoneuvokantaa.

Oleellisena seikkana Risto Sarin tuo esille autojen määrällisen lisääntymisen.

-Itsellenikin avautui aikanaan ammattiura, kun katsastustoiminnasta vastannut Autorekisterikeskus avasi uusia paikkoja haettavaksi vauhdilla kasvaneen autokannan vuoksi.

 

Hän kiinnittää huomiota lainsäätäjän osuuteen katsastusmiehen tehtäväkuvassa. Pitkään meni esimerkiksi niin, että renkaiden urasyvyydelle ei asetettu minkäänlaisia määritelmiä.

-Sitten aikanaan tuli onneksi tämä nykyinen vaatimus 1,6 millin vähimmäissyvyydestä, joka on sekin liian vähän. Täytyy ottaa huomioon, että renkaat muodostavat ajoneuvossa kuskin jälkeen toiseksi suurimman onnettomuusriskin.

Sarin suhtautuu myönteisesti kehitykseen, jossa asiakkaan palveleminen on ohittanut takavuosina katsastustoimintaa leimanneen virkamiesmentaliteetin. 50 katsastusvuoden täyttyminen ei tarkoita, etteikö hänet tapaisi työssään A-katsastuksen Viksbergin toimipisteessä myös jatkossa.

 

Hänestä tuli virallisesti eläkeläinen jo vuosikymmen sitten. Sen jälkeen häntä on pitänyt ammatissa kutsutaan töihin tarvittaessa -periaate.

-Irtisanomisaikani on periaatteessa puoli vuotta, mutta käytännössä yksi päivä.

-Näitä hommia voi nykyisten pykälien mukaan jatkaa niin kauan kuin omistaa voimassa olevan ajokortin.

Entä kuinka monta ajoneuvoa Risto Sarin on katsastanut tähän mennessä?

-En ole pitänyt lukua, mutta aika lähelle osuvan käsityksen määrästä saa laskukaavalla 50 vuotta kertaa 200 päivää vuodessa kertaa keskimäärin 20 ajoneuvoa päivässä. FL

 

Uusimmat

Näkoislehti

24.9.2020

Fingerpori

comic