Lounais-Häme

Ensi kertaa kolme suomalaiskuskia MM-radalla

Pilvenmäellä nähdään lauantaina ensi kertaa moottoriurheilun historiassamme kolme suomalaiskuskia, joista yksi forssalainenkin moottoripyörien maaradan MM-osakilpailussa.

Suomalaiskuskeista koko MM-sarjan ajaa tällä kaudella vain varkautelainen Aki-Pekka Mustonen. Hän sijoittui kesäkuussa ensimmäisessä MM-osakilpailussa Saksassa hienosti kuudenneksi, mutta jäi sunnuntaina Hollannin osakilpailussa ruohoradalla kokonaan pisteittä. Yhteispisteissä Mustonen on kahden osakilpailun jälkeen jaetulla 11. sijalla.

Hollannissa ajoi myös A-P Mustosen veli Jesse, joka nousi varakuskin paikalta kisaan ranskalaisen Theo di Palman loukkaantumisen vuoksi. Ensi kertaa MM-kisassa yhtä aikaa ajaneista veljeksistä Jesse oli siis nyt parempi kuudella pisteellään ja 12. sijallaan.

Ranskan mestaruuskisoissa loukkaantunut di Palma ei saanut lääkäriltä ajolupaa Forssan osakilpailuunkaan. Tämä avaa kisapaikan kolmannellekin suomalaisajajalle, joka on FMS:n oma kuski Aarni Heikkilä. Maaradan henkilökohtaisessa MM-osakilpailussa ei ole koskaan aiemmin ajanut yhtä aikaa kolmea suomalaista.

Marssijärjestys menee Forssassa niin, että alunperin järjestäjämaan villillä kortilla kisapaikan saanut Jesse Mustonen siirtyykin ensimmäisen varakuljettajan paikalle ja siitä itse kisaan di Palman tilalle.

Suomen Moottoriiiton myöntämä villi kortti siirtyy forssalaiselle Heikkilälle, joka oli alunperin varakuljettajan paikalla. Nyt Heikkilä pääsee Mustosen veljesten lailla ajamaan täydet lähdöt 15 ajajan kaaviossa.

Heikkilälle Forssan osakilpailu on ensimmäinen maaradan henkilökohtaisessa MM-sarjassa ja Jesse Mustoselle toinen.

Maaradan MM-sarjaa johtaa kahden osakilpailun jälkeen saksalaisen kahdeksankertaisen maailmanmestarin Gerd Rissin poika Erik, jolla on 11 pisteen johto Ranskan Dimitri Bergeen ja puolustavaan maailmanmestariin, Hollannin Jannick de Jongiin.

Forssan Moottoriseura isännöi MM-kisaa nyt jo kuudetta kertaa. Forssassa ajettiin ensimmäisellä kerralla vuonna 2010 MM-sarjan haastajakisa. Sen jälkeen FMS isännöi kolmena vuotena peräkkäin varsinaisen MM-sarjan osakilpailua ja toissa vuonna MM-joukkuefinaalia.

Kun yleisömäärä jäi joukkuekilpailussa vaatimattomasti alle tuhanteen päätti FMS pitää välivuoden.

Täksi vuodeksi kansainvälinen moottoriliitto FIM suorastaan aneli Forssaa taas mukaan hyvän radan ja hyvin sujuneiden kisajärjestelyjen vuoksi. Forssalle raivattiin kilpailupäivä ensi lauantaiksi.

Forssassa ajetaan vasta kauden kolmas MM-osakilpailu. Ensimmäinen kaasuteltiin kesäkuussa Saksassa ja toinen parin kuukauden tauon jälkeen viime sunnuntaina Hollannissa.

Forssan jälkeen vuorossa ovat vielä Ranskan ja Saksan osakilpailut syyskuussa.

Tiistaista asti ratatalkoita Pilvenmäellä tehnyt Forssan Moottoriseura odottaa selviytyvänsä MM-kisasta kerrankin taloudellisesti kuiville.

– Se edellyttää 1500 maksavaa katsojaa. Sää on ratkaisevin tekijä pääsemmekö tuohon tavoitteeseen, sanoo FMS:n lajivastaava Jaakko Mäki.

Mäki kiittelee FMS:n saavan paikallisilta yrityksiltä hyvin tukea kilpailun järjestämiseen.

Kaikkeen ei kuitenkaan saa sponsoriapua: suurin menoerä, yli 20 000 euroa on kilpailun järjestäjän maksettavaksi lankeava kuskeille jaettava palkintosumma. FL

Lähtöluettelo:
1. Glen Phillips, Iso-Britannia2. Matthias Kröger, Saksa3. Jesse Mustonen, Suomi4. Theo Pijper, Hollanti5. Stephan Katt, Saksa6. Richard Hall, Iso-Britannia7. Josef Franc, Tsekki8. Andrew Appleton, Iso-Britannia9. Jannick de Jong, Hollanti10. Aki-Pekka Mustonen, Suomi11. Dimitri Berge, Ranska12. Erik Riss, Saksa 13. Jörg Tebbe, Saksa 14. Aarni Heikkilä, Suomi15. Mathieu Tresarrieu, Ranska16. Klaus-Peter Gerdemann, Suomi (varamies)17. Simo Pulli, Suomi (varamies)

Uusimmat

Näkoislehti

21.9.2020

Fingerpori

comic