Lounais-Häme Forssan seutu

Etäopetuksen tasalaatuisuus puhututtaa Forssassa – Jarmo Pynnönen: "Tehtävien antaminen ei täytä kriteereitä"

Forssassa opettajat hyväksyttävät etäopetussuunnitelmansa koulunsa johtajalla. Opettajien eroista huolimatta opetuksesta halutaan tasalaatuista.
Myllykylän koulun koulunjohtaja Ilona Hackzell opettaa kolmatta luokkaa, tällä hetkellä etänä. Luokka käyttää kommunikoinnissaan pääasiassa WhatsAppia, mutta myös Teamsin käyttö on mahdollista. WhatsAppissa käytetään monipuolisesti ääntä, videopuheluita, kuvaviestejä ja tekstiä. Kuva: Tapio Tuomela
Myllykylän koulun koulunjohtaja Ilona Hackzell opettaa kolmatta luokkaa, tällä hetkellä etänä. Luokka käyttää kommunikoinnissaan pääasiassa WhatsAppia, mutta myös Teamsin käyttö on mahdollista. WhatsAppissa käytetään monipuolisesti ääntä, videopuheluita, kuvaviestejä ja tekstiä. Kuva: Tapio Tuomela

Opetuksen järjestäminen jakoi mielipiteitä, kun Forssan Lehti kysyi huhtikuun alussa seudun huoltajilta, oppilailta ja opettajilta kokemuksia etäopetuksen onnistumisesta.

Moni kiitteli etäkoulun sujuvan vaikeassa tilanteessa sujuvasti, mutta usea huoltaja myös koki, että opettajat lähinnä syytävät oppilaille itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ilman varsinaista opetusta. Osasta huoltajista tuntui, että vastuu opetuksesta jää kotijoukoille.

Forssan kaupungin sivistysjohtaja Jarmo Pynnönen toteaa, että ei missään nimessä ole tarkoitus, että huoltajat tekevät opettajien työt.

– Pelkkä tehtävien antaminen ei täytä opetuksen kriteereitä. Myös etäopetuksessa vastuu opettamisesta on opettajilta, mutta on tietysti hyvä, jos huoltaja on tukena, Pynnönen sanoo.

 

Lue lisää Forssan Lehden etäopiskelukyselystä: Forssan Lehti kysyi huoltajilta, opettajilta ja oppilailta etäopiskelusta – Järjestelyjen onnistuminen jakaa mielipiteitä 11.4.2020

Suunnitelmat hyväksytetään koulun johdolla

Yksi kysymyksiä herättäneistä osa-alueista etäopetuksessa on ollut tasalaatuisuus. Pynnösen mukaan ajan kanssa toimivat käytännöt ovat pikkuhiljaa löytyneet.

Forssassa opettajia on pyydetty kirjoittamaan päiväkirjaa työpäivistään. Opettajat myös tekevät etäopetussuunnitelmat, jotka rehtorit ja koulunjohtajat hyväksyvät.

– Päätös ”päiväkirjasta” herätti opettajien keskuudessa keskustelua, mutta tehdystä työstä halutaan jokin dokumentti. Näin työnteko saadaan näkyväksi, ja samalla se palvelee tasalaatuisuutta, kun rehtorit ja koulunjohtajat tietävät, kuinka opettajat toimivat.

Pynnönen kertoo, että opettajilla on ollut suhteellisen vapaat kädet opetuksen järjestämisessä, mutta raameina toimivat poikkeusaikoinakin perusopetuslaki ja opetussuunnitelmat.

– Kukin opettaja kyllä löytää itselleen sopivan ja hyvän tavan toteuttaa etäopetusta. Malli, joka toimii yhdelle, ei sovi toiselle. On tärkeintä, että yhteys kodin ja koulun välillä toimii ja voidaan luottaa siihen, että opettaja kyllä vastaa koulupäivän aikana, Vieremän koulun koulunjohtaja Hannu Haapaniemi kertoo.

Opettajien saamista samalle viivalle on edesautettu myös koulutuksilla.

– Opettajat ovat saaneet koulutusta Teamsin käyttöön, ja koulun digitutoropettaja on avustanut muun muassa opetusvideoiden laadinnassa sekä Peda.netin ja pilvipalvelujen hyödyntämisessä, Talsoilan koulun rehtori Auli Ottelin toteaa.

Pynnönen ei liputa puhelimien puolesta

Pynnönen toteaa olevan ensiarvoisen tärkeää, että opettaja on jokaiseen oppilaaseen päivittäin yhteydessä, ei vain Wilma-viestillä, vaan esimerkiksi Teamsissa.

– Osa oppilaista voi tuntea olonsa myös yksinäiseksi etäopiskelun vuoksi, jolloin yhteydenpidolla on sosiaalista merkitystä opetuksen lisäksi.

Moni esimerkiksi päivisin töissä käyvä huoltaja toivoi kyselyssä opettajan olevan lapseen yhteydessä esimerkiksi puhelimitse joka päivä. Harvalla opettajalla on kuitenkaan työpuhelinta, jolloin oppilaille täytyisi soittaa omasta puhelimesta.

– Mielestäni esimerkiksi Teams ja muut yhteydenpitoväylät ovat yhtä toimivia. Jos pitää kuitenkin jostain syystä olla puhelimella yhteydessä oppilaaseen, tulee ottaa yhteys rehtoriin, joka voi hankkia esimerkiksi prepaid-liittymän. Yhtään pyyntöä ei vielä ole tullut.

 

Aiemmin aiheesta: Forssan seudun kouluissa etäopiskelu alkaa asettua uomiinsa – ”Ovathan tässä kaikki kovilla” 4.4.2020

Lukujärjestyksen mukaiset tunnit vain osaratkaisu

Moni Forssan Lehden kyselyn vastaajista toivoi oppituntien pitämistä lukujärjestyksen mukaisesti verkon välityksellä.

Forssan Lehden seudun rehtoreille ja koulunjohtajille lähettämän sähköpostikyselyn vastausten perusteella valtaosassa kouluista verkkoluennot on jo aloitettu, mutta ne nähdään ennemminkin vain yhtenä osana etäopetusta.

Koulunjohtaja Ilona Hackzell Tammelan Myllykylän koulusta antaa esimerkin, että heillä nelos-viitosluokilla on päivän alussa yksi tai kaksi tuntia Teamsissa.

– Aamukokoontumisen jälkeen on omaa työskentelyä, johon saa tukea opettajalta tai ohjaajalta. Toinen Teams on päivällä tehtävien tarkistusta varten, Hackzell kertoo.

Pynnönenkin toteaa, että Teams-tunneilla paljon mahdollisuuksia jää hyödyntämättä esimerkiksi yksilöllisen etenemisen osalta.

– Osa oppilaista kokee Teamsissa esiintymisen erityisen ahdistavana. Useampi Teams peräkkäin on kuormittavaa aikuisellekin, Forssan Keskuskoulun rehtori Jari Marjamäki kertoo.

Etuna rehtorit ja koulunjohtajat näkevät livetunneissa myös sen, että oppilaat näkevät samalla kavereitaan. Huonona puolena on se, etteivät kaikki osallistu tai pääse tunneille.

– Ongelmia aiheutuu verkon kuormittumisesta ja nettiyhteyden katkeamisista. Perheissä voi olla useampia lapsia ja aikuisia verkossa samaan aikaan, rehtori Pirjoriitta Olkkonen Tammelan koulukeskuksesta toteaa. FL

Näin koulut pitävät yllä yhteyksiä

Toivo Vainio, Kuuman koulu, Jokioinen: – Aamuisin pidetään oppilaiden kanssa yhteinen Teams-videopalaveri. Osa isompien oppilaiden tehtävistä jaetaan Teams-tehtävinä. Viestit kulkevat Wilmassa ja sähköpostissa. Lisäksi kaikilla oppilailla on luokkakohtaiset WhatsApp-ryhmät.

Ilona Hackzell, Myllykylän koulu, Tammela: – Päiväohjelma on aina Peda.netissa luokkien sivulla, sisältäen linkit yms. tarvittavan. Sivut ovat julkisia, joten huoltajatkin näkevät ne ilman kirjautumista. Lisäksi tarvittaessa soitetaan oppilaalle / kotiin. Yhteisissä asioissa tieto kulkee Wilman kautta, mutta olemme pyrkineet välttämään jatkuvaa viestittelyä Wilmassa, jonne kaikilla oppilailla ei edes ole tunnuksia.

Simo Veistola, Forssan yhteislyseo: – Opettajat varmistavat että opiskelijat ovat kursseilla etätunneilla läsnä ja tekevät tehtäviä (esim. Peda.netin oppimisen seuranta -työkalulla). On toimitettu Wilma-viestejä ja pidetty ensimmäinen päivänavauskin.

Auli Ottelin, Talsoilan koulu, Forssa: – Pääasiallinen viestintäväline huoltajien kanssa on edelleen Wilma. Luokkiin ja oppilaisiin olemme yhteydessä lähinnä Teamsin ja Wilman välityksellä sekä puhelimitse.

Minna Lintonen, Tölön koulu, Forssa: – Olen antanut henkilökunnallemme ohjeen, että jokaiseen oppilaaseen ollaan yhteydessä joka päivä n. klo 9 ja jos oppilaasta ei kuulu mitään, ollaan yhteydessä huoltajiin. Koska Tölöllä on paljon pienryhmiä, meillä ollaan jatkuvasti huoltajiin yhteydessä. Yhteydenpito on säännöllistä ja jatkuvaa.

Uusimmat

Näkoislehti

21.9.2020

Fingerpori

comic