Lounais-Häme

Etelä-Suomi vetää Keski-Euroopan matkailijoita – Forssan seutu päässyt osingoille

Keski-Euroopasta otetaan tällä hetkellä pakettimatkoja Etelä-Suomeen enemmän kuin koskaan aiemmin. Muutos on näkynyt myös Forssan seudulla.
Työtä kansainvälisen matkailun kehittämiseksi on tehty niin ulkomailla, koko Suomen tasolla, maakunnallisesti kuin seudullisestikin. Työ alkaa kantaa hedelmää.

Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä myydään tällä hetkellä enemmän matkoja Suomeen kuin koskaan aiemmin.

Valtaosa valmismatkoista suuntautuu yhä Lappiin, mutta Etelä-Suomen osuus kasvaa koko ajan.

Keskieurooppalaisille on tarjolla pakettimatkoja Suomeen 46 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten ja 75 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016. Tiedot perustuvat Nordic Marketingin tuottamaan Market Check -matkanjärjestäjäkartoituksen tietoihin.

Etenkin Järvi-Suomi sekä rannikko ja saariston alueet vetävät Keski-Euroopasta matkailijoita Etelä-Suomeen, mutta myös esimerkiksi Kanta-Häme kiinnostaa.

– Forssa-Tammela-akselilla kävi kesällä pakettimatkailijoita esimerkiksi Saksasta ja Ranskasta, Forssan Matkatoimisto oy:n toimitusjohtaja Mari Rauhaniemi sanoo.

– Kiinnostus on noussut selvästi.

Tämän vuoden aikana mukaan on tullut lukuisia uusia ryhmämatkanjärjestäjiä. Ensi vuonna Suomeen matkoja myyviä matkanjärjestäjiä ennustetaan olevan jo yli 500.

– Lähetämme matkaehdotuksia kansainväliseen järjestöön, minkä lisäksi täällä käynyt väki on tykännyt näkemästään ja kertonut eteenpäin. Uskon niiden olevan syyt kiinnostuksen kasvuun, Rauhaniemi sanoo.

Matkailuvalttina nousee hyvien kohteiden lisäksi jälleen sijainti.

– Moni ei halua isoihin kaupunkeihin. Forssan seutu on lähellä esimerkiksi lentokenttää, ja täältä on helppo lähteä kiertämään myös muualle.

Pakettimatkat alueittain
2016 2017 2018 2016-18
Helsinki 515 676 1083 110 %
Rannikko ja saaristo 237 304 583 146 %
Järvi-Suomi 364 425 765 110 %
Lappi 1 121 1 345 2 010 79 %
Suomi 1 658 1 986 2 894

Myös maakunnallinen yhteistyö on olennaisessa osassa, toteaa Forssan matkailusihteeri Mari Noromies-Wahl. Kanta-Häme on esimerkiksi tammikuun alusta kuulunut Visit Finlandin koordinoimaan Western Lakeland -hankkeen toimijoihin.

– Olemme tehneet töitä myös esimerkiksi Let’s Go Tavastia -hankkeen kautta, jotta Forssan seutukin saisi kansainvälisyyttä näkyvyyttä, Noromies-Wahl sanoo.

Syksyllä 2015 käynnistyivät Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamat ja Visit Finlandin koordinoimat kasvuohjelmat Merellinen saaristo ja FinRelax, joka on kehittänyt hyvinvointimatkailua vahvasti Järvi-Suomessa. Ohjelmien yhtenä päätavoitteena oli uusien tuotteiden määrän kasvattaminen kohdemarkkinoiden jakelukanavissa.

Kummankin kasvuohjelman päämarkkinaksi valittiin Saksa.

– Visit Finlandin kautta tietysti saamme maamarkkinointia kansainvälisesti, mikä auttaa Forssan seutuakin. Saksalaisille järvet, saunat ja luonto ovat ykkösjuttuja, jotka on meidän seudullamme vahvuus, Noromies-Wahl sanoo.

Kasvuohjelmat toivat Visit Finlandille tarvittavia resursseja alkaa laajentaa tuotantoa, kouluttaa matkanjärjestäjiä ja markkinoida Suomen matkailutarjontaa eri jakelukanavissa. Kasvuohjelmat päättyivät käytännössä vuoden 2017 loppuun, mutta työ jatkuu hallituksen keväällä 2017 puoliväliriihessä matkailun kehittämiseen myöntämän lisärahoituksen turvin.

– Edellytykset matkailun kasvulle on luotu vuosien pitkäjänteisellä kehitys- ja markkinointityöllä. Suomen 100-vuotisjuhlavuotena monet suomalaiset teemat ja ilmiöt kiinnostivat ympäri maailman, mikä synnytti matkailulle ainutlaatuisen momentumin. Sitä meillä ei ole varaa hukata, Business Finlandin Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen toteaa. FL

 

 

Uusimmat