Lounais-Häme

Fiskarsin Pikku-Pässille luvassa uusi elämä

Suomen vanhimmalle kapearaiteisen rautatien höyryveturille on luvassa pelastava kunnonpalautus Jokioisilla. Kuusi tonnia painava Fiskarsin Pikku-Pässi päätyi tarkoitusta varten eilen alan spesialistin Jukka-Pekka Viitasen Höyrywelho oy:n huomaan Jokioisille.

Krauss & Co:n Saksassa vuonna 1890 valmistamaa veturia odottaa Jokioisilla alkajaisiksi purkaminen alkutekijöihinsä.

-Katsotaan, mitä se on syönyt, puhdistetaan kaikki perusteellisesti, kunnostetaan kaikki, mikä kunnostusta vaatii ja uusitaan kaikki, mikä uusimista vaatii niin, että veturi on kokoamisen jälkeen kuin uudelleen syntynyt, Viitanen tiivistää edessä olevaa projektia.

Fiskarsin Pikku-Pässi liikennöi valmistumisensa jälkeen Fiskarsin ruukin ja Pohjankurun välille vuonna 1891 valmistuneella radalla. Veturi palveli raideleveydeltään 750-millisellä, 5,5 kilometrin pituisella rataosuudella vuoteen 1952 Fiskarsin rautatieliikenteen päättymiseen asti.

Fiskarsin museon amanuenssi Lotta Friberg toteaa Pikku-Pässin historian liittyvän Fiskarsin arkeen ja juhlaan. Veturin vaunut rakennettiin hänen mukaansa tavarankuljetuksen tarpeisiin, mutta ne pystyttiin myös varustamaan henkilökuljetusta varten penkeillä.

Fiskarsin kotiseutuyhdistyksen romuttamiselta pelastama Pikku-Pässi on seissyt vuodesta 1958 lähtien Fiskarsin ruukin keskuksessa turistien mieleen jääneenä muistomerkkinä.

-Säilyäkseen tuleville sukupolville on Pikku-Pässi nyt kunnostettava, Friberg painottaa.

Pelastamispäätös kypsyi hänen mukaansa lopullisesti Suomen Rautatiemuseon ja Höyrywelhon asiantuntijoiden vauhditettua ajatusta hankkeen kiireellisyyttä painottaneilla lausunnoillaan.

Hankkeen kustannusten on arvioitu nousevan yhteensä noin 50000 euroon. Rahoitusta hankkeelle keräävät Fiskarsin kotiseutuyhdistys ja sen ylläpitämä Fiskarsin museo.

-Käytössämme on keväästä 2017 lähtien yhteisörahoitusmalli. Se tarkoittaa, että jokaisella on mahdollisuus tukea taloudellisesti hankettamme, Lotta Friberg vinkkaa.

Kunnostuksen jälkeen Pikku-Pässi tullaan asettamaan esille yhteistyössä Fiskars Kiinteistöjen kanssa.

-Suunnitelman mukaan veturi palaa Fiskarsiin vuonna 2019, jolloin Pässinradan rakennustöiden aloittamisesta tulee kuluneeksi 130 vuotta.

Jukka-Pekka Viitanen määrittelee Fiskarsin Pikku-Pässin kunnostuksen toistaiseksi suurimmaksi yksittäiseksi hankkeekseen nelisen vuotta sitten perustamansa Höyrywelho oy:n puitteissa.

-Tämä lisää täystyöllisyyttäni yhdellä vuodella. Nyt tekemistä on tiedossa jo kolmeksi vuodeksi eteenpäin, hän toteaa.

Höyrywelhon yrittäjä suhtautuu Pikku-Pässin kunnostukseen luottamustehtävänä, jolle Suomen Rautatiemuseon ja Fiskarsin museon osoittama luottamus antavat merkittävän arvostuslisänsä.

-Näyttää siltä, että tästä saadaan vielä kohtuullisella vaivalla vaikka ajokuntoinen peli, Viitanen toteaa. FL

 

Uusimmat