Lounais-Häme

Forssa aloitti kevyen liikenteen hidasteiden koekäytön Kuhalan koulun läheisyydessä

Forssan kaupunki aloitti torstaina kevyen liikenteen hidasteen kokeilujakson Kuhalan koulun vierestä kulkevalla pyörätiellä. Tiellä on 50 metrin jaksolla kolme aaltomaisesti kohoilevaa paikkaa, jotka loivenevat koululle päin kuljettaessa ja hidastavat erityisesti moottoriajoneuvojen kulkua.

HITU-hidasteeksi kutsutun kokeilun nimi tulee sanoista Hidastaen Turvallisuutta. Kokeilu on lajissaan tiettävästi Suomen ensimmäinen.

Tien käyttäjäystävällisyyttä oli kutsuttu testaamaan kaksi ryhmää Kuhalan koulun 4- ja 6- luokkalaisia. Polkupyörillä ja potkulaudoilla varustautuneet oppilaat intoutuivat osin myös temppuilemaan saatuaan ensin tuntumaa hidasteisiin.

Testiryhmässä mukana ollut 6 -luokkalainen Ellen Ojala epäili sitä, miten pienemmät lapset osaavat ottaa huomioon hidasteet.

-Jos opettelee vasta ajamaan pyörällä, eikä tiedä hidasteista, niin voi käydä pahastikin, Ojala arvioi.

Oppilailta kerättiin lopuksi palautetta kyselylomakkeella, ja he saivat myös diplomin testaukseen osallistumisesta.

 

Forssan kunnallistekniikan päällikkö Tero Tiensuu kertoo kokeilun perustuvan kaupungin selvitykseen kevyen liikenteen ongelmista.

-OVO (Omin voimin oppimaan) -hankkeen selvityksissä 2017 lopulla tuli esille, että kyseinen tienpätkä on turvallisuuden kannalta haastava. Tiedustelimme mielipidettä hidasteiden rakentamiseen myös Pyöräilykuntien verkosto ry:lta, joka näytti vihreää valoa, Tiensuu taustoittaa.

Pyöräilykuntien verkosto pyrkii edistämään kevyen liikenteen käyttöä valtakunnallisesti. Forssa on yksi verkoston jäsenkunnista.

Tien päähän on tulossa myöhemmin myös kokeilusta tiedottava infotaulu, jonka yhteydessä mainitaan osoite käyttäjäpalautteelle. Myös muita varomerkkejä todennäköisesti lisätään.

 

Hankkeesta on herännyt etukäteen kriittistä keskustelua. Forssan Lehden uutinen asiasta keräsi paljon kärkkäitäkin kommentteja sosiaalisessa mediassa. Tiensuun mukaan suoraa kritiikkiä kaupungin suuntaan ei ole tullut.

-On esitetty kuitenkin epäilyjä, onko tällaista järkeä tehdä ja kestääkö tämä kokeilujakson yli. Ymmärrän kyllä, että kun tehdään tavallisesta poikkeavaa, niin se herättää sekä myönteistä että kielteistä palautetta, Tiensuu sanoo.

 

Pyöräilykuntien verkoston puheenjohtaja Matti Hirvonen kertoo verkoston pyrkivän kierrättämään ideoita sekä muista kunnista että maailmalta. Mallia on haettu Hollannista, jossa kevyen liikenteen hidasteita on kokeiltu useissa kaupungeissa.

-Tulokset ovat osoittaneet, että hidasteiden käyttö on tiputtanut merkittävästi moottoriajoneuvojen vauhtia. Pyöräilijöihin ne ovat vaikuttaneet hyvin vähän, toisaalta Hollannin infrastruktuuri on muutenkin järjestetty niin sujuvasti, Hirvonen taustoittaa.

-On hyvä hakea mallia Forssasta. Meillä tai Trafissa ei ollut tietoa, että vastaavaa olisi kokeiltu muualla Suomessa. Forssassa halutaan selvästi kehittää uusia toimintatapoja ja edistää kokeilukulttuuria.

 

Hirvonen ei usko, että hidasteet vaikuttavat ratkaisevasti kiireisimmänkään työmatkapyöräilijän vauhtiin. Hän kuitenkin ymmärtää hankkeeseen kohdistunutta arvostelua.

-Suomessa on puutetta sujuvista pyöräilykaistoista. Kyseessä on kuitenkin tunnistettu ongelma, ja alueella liikkuu paljon koululaisia. Hidasteet rajoittavat esimerkiksi mopoautojen liikkumiseen liittyviä ongelmia ja tuovat lisäarvoa. Ainakin lapsilla tuntuu olevan hauskaa, Hirvonen sanoo.

Hanke kestää elokuun loppuun asti. Hirvosen mukaan jatkossa pitää myös katsoa, miten tien talvikäyttö sujuu hidasteiden kanssa.

-Tien putsaaminen on tuskin vaikea toteuttaa hidasteillakaan. FL

 

Aiheesta aiemmin:

https://www.forssanlehti.fi/uutiset/52006-forssa-kokeilee-kevyen-liikenteen-vaylan-hidasteita

Uusimmat