Lounais-Häme

Forssa ei hyödy uudesta taksilaista

Aihekuva

Uusi liikennepalvelulaki, ja osana sitä paljon puhuttu taksimarkkinoiden vapauttaminen, astuu voimaan sunnuntaina 1. heinäkuuta. Suurin muutos on taksien hinnoittelun vapauttaminen, jolloin kuljetusten hintaa ei enää säännellä vaan jokainen yrittäjä hinnoittelee palvelunsa itse. Taksimatkan hinta voi siis vaihdella kellonajan, yrityksen, tilaustavan ja haluttujen lisäpalveluiden mukaan.

-Ennen asiakas tiesi aina, minkä hintainen taksimatka tulee olemaan. Nyt asiakkaan vastuu korostuu ja asiakas joutuu katsomaan, minkä hintaiseen autoon astuu sisään, Forssan Seudun Taksien puheenjohtaja Matti Lehtinen kertoi.

-Toki nytkin esimerkiksi Taksi Hämeeltä tilatessa keskus antaa hinta-arvion matkasta ja asiakas saa tietää, että matka on turvallisen hintainen, Lehtinen lisäsi.

Forssan seudulla suurin osa taksiyrittäjistä on riippuvaisia yhteiskunnan kuljetuksista eli Kelan korvaamista taksimatkoista, koska seudulla ei ole tarpeeksi massaa itse maksavista asiakkaista. Niin sanotut Kela-kuljetukset ovat uudistuksen myötä nyt kilpailutettu ja tulevat voimaan uudistuksen mukana.

-Nyt kun kilpailutus on tehty, niin toiminta on kannattavuuden rajoilla. Pienemmillä paikoilla jotkut ovat jo laskeneet, ettei jatkaminen enää kannata, koska yhteiskunnan kuljetuksista joutuu antamaan niin paljon alennusta, Taksi Hämeen toimitusjohtaja Juha Sirviö harmitteli.

 

Uudistuksen myötä taksien päivystysvelvollisuus loppuu, mikä tarkoittaa, ettei takseja ole välttämättä enää niin hyvin saatavilla iltaisin ja öisin. Eikä etenkään harvakseltaan asutuilla alueilla.

-Markkinaehtoisuutta tällä on haettu ja sitä tullaan saamaan. Kysyntä ja tarjonta keskittyvät pääkaupunkiseudulle, jolloin laita-alueet jäävät todennäköisesti vähän heikompaan asemaan. Oikeantyyppisellä autojen logistiikanohjauksella pyritään kuitenkin takaamaan, että myös laita-alueilla kyytiä tarvitseva saa taksin, Sirviö kertoi.

Lehtinen komppaa Sirviötä.

-Vilkkaaseen aikaan suurissa asutuskeskuksissa taksin saanti voi jopa helpottua ja halventua. Forssan seudun kokoisilla alueilla saanti saattaa tosin olla hankalampaa, mutta välityskeskus ja yrittäjät tulevat tekemään kaikkensa, että autoja saadaan asiakkaille.

Kela-kuljetusten suhteen tilanteen pitäisi kuitenkin pysyä samanlaisena kuin ennen, sillä Kela-kuljetusten sopimuksissa velvoitetaan siihen, että takseja on saatavilla ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Mikään laki ei kuitenkaan enää velvoita siihen.

 

Jatkossa taksien määrää ei rajoiteta vaan lähes kuka tahansa voi hakea taksilupaa ja ryhtyä yrittäjäksi. Sirviö ei kuitenkaan usko taksiyrittäjien määrän nousevan, vaan päinvastoin.

-Markkinatalouden lait säätelevät, että onko kysyntää ja tarvitaanko tarjontaa. Vähän luulen, että taksien määrä vähenee. Ei mitenkään dramaattisesti, mutta selvästi etenkin pienemmillä asemapaikoilla.

Myös kurssi- ja tutkintovaatimus poistuvat. Uuden yrittäjän on suoritettava ainoastaan taksinkuljettajan koe.

-Tämä päätös lainsäätäjiltä ja päättäjiltä osoittaa, ettei alaa millään lailla arvosteta. Ensimmäisenä mistä oltiin tinkimässä, olivat koulutus ja laatu. Alalle on toistakymmentä vuotta rakennettu ja saatu hyvä järjestelmä sekä koulutuksen, että asiakaspalvelun laadun takaamiseksi ja nyt ne kaikki on kerralla pyyhitty pois, Sirviö jyrähti.

-On siis itsestään selvää, että kuljettajien taso tippuu, kun uusilta ei vaadita minkäänlaista koulutusta.

Lehtinen korostaa yrittäjien vastuuta kouluttaa omat kuljettajansa.

-Koitamme palkata osaavia kuljettajia ja vastuu on jatkossa yrittäjällä. En ainakaan itse halua päästää osaamattomia kuljettajia ratin taakse asiakkaita palvelemaan, Lehtinen totesi.

 

Sirviön mukaan taksilain muutos ei näy heti Forssassa.

-Loppuvuosi näyttää, kuinka moni yrittäjä lopettaa tai onko heitä tulossa lisää. Me yritämme toimia niin, että kaikesta kohusta huolimatta asiakas ei huomaisi mitään eroa.

Hetkellisesti Suomessa piipahtanut henkilökuljetuspalvelu Uber tekee uudistuksen myötä paluun Suomeen, mutta Kanta-Hämeessä suuryritystä ei nähdä suurena uhkana.

-Uberista en ole huolissani, vaikka joitain yksittäisiä kokeilijoita tuleekin. Enemmän isommat välitysyhtiöt aiheuttavat kilpailua. Etelästä tulee varmasti isoja yhtiöitä, jotka tulevat mainostamaan omia numeroitaan tällä alueella, Sirviö pohti. FL

 

Taksimarkkinoiden vapauttaminen

Taksien määrää ei enää rajoiteta. Lähes kuka tahansa voi hakea taksilupaa ja ryhtyä yrittäjäksi.

Kuljetusten hintaa ei enää säännellä. Jokainen yrittäjä hinnoittelee palvelunsa itse. Matkustajalle täytyy kertoa hinnasta ennen matkan alkua tai tilauksen vahvistamista.

Asemapaikka- ja päivystysvelvoitteet lähtevät, joten taksien ei tarvitse enää toimia vain tietyllä alueella, eikä taksia välttämättä saa helposti yöllä.

Kurssi- ja tutkintovaatimus poistuvat. Tulevan yrittäjän täytyy kuitenkin suorittaa vielä taksinkuljettajan koe.

Taksiliikennettä saa jatkossa harjoittaa henkilöauton lisäksi kuorma- ja pakettiautoilla, kevyellä ja raskaalla nelipyörällä sekä kolmipyörällä.

Lupa on voimassa kymmenen vuotta. Aiemmat, toistaiseksi voimassa olevat taksiluvat muuttuvat samalla määräaikaisiksi.

Lähde: Trafi

Uusimmat