Lounais-Häme

Forssa haluaa lisätä järkivihreyttään pyöräteitä rakentamalla

Tuore Forssan seudun pyöräilyliikenteen pääverkon kehittämisselvitys on hyvä työkalu seutukunnan kunnille kehittää pyöräilyä liikkumismuotona.

Forssan tekninen johtaja Antti Heinilä sanoo suunnitelman olevan hyvä alku.

-Jälkivihreänä kaupunkina pyöräteiden lisäämisessä ja pyöräilyn tukemisessa on vielä paljon tehtävää. Pyöräilyn imago on selkeässä nousussa. Forssalla on mahdollisuudet kasvaa pyöräilykaupungiksi jo siksi, että kolmen kilometrin säteellä keskustasta asuu jopa noin 90 prosenttia forssalaisista. Lyhyillä välimatkoilla pyörällä on kätevä liikkua, Heinilä sanoo.

Rajan kaupungin tahdolle pyöräteiden ja pyöräilyn lisäämiseksi asettaa raha, joten kehitystyötä on tehtävä pienin askelin. Yhdyskuntalautakunnalla on käytettävissään esimerkiksi tämän vuoden talousarviossa kaikkiaan 800 000 euroa katujen, puistojen ja kevyen liikenteen väylien rakentamiseen.

Summa on pieni varsinkin, kun siitä puolet käytetään päällystämiseen. Heinilä toteaa, että niukoilla määrärahoilla pyritään kuitenkin mahdollisimman suureen vaikuttavuuteen.

Heinilä sanoo, että tämän vuoden aikana tehdään katujen päällysteiden kuntotutkimus, joka ulottuu myös jalkakäytäviin ja pyöräteihin. Heinilä ennakoi, että kuntotutkimus paljastaa paljon korjattavaa.

Heinilä sanoo tällä hetkellä kaikkiaan yli sadan kilometrin pituisen pyörätieverkoston ongelmana olevan pyöräteiden päättyminen yhtäkkiä. Silloin liikkujalle syntyy kiusallisia epäjatkuvuuskohtia, kun turvallisen kulkureitin jatkumista joutuu pohtimaan.

Forssan keskustassa on myös runsaasti katuja, joiden varrelta puuttuu pyörätie kokonaan. Heinilä sanoo, että pyörätietä tullaan rakentamaan tänä vuonna esimerkiksi Kuhalankadun varteen.

Myös Rautatienkadun ja Turuntien risteykseen rakennettavan kiertoliittymän myötä pyöräteitä lähdetään toteuttamaan Rautatienkadulle raviradan suuntaan. Keskustassa myös Kauppakatu kaipaa erillisiä pyöräteitä. Heinilän mukaan Kauppakadun pyöräteiden toteuttaminen saa odottaa vielä vuosia.

Heinilä sanoo, että keskustassa katualueet ovat niin leveitä, että erillisiä pyöräteitä olisi mahdollisuus toteuttaa. Pyöräteiden toteuttaminen saattaa nelikaistaisella kadulla laskea kaistojen määrän puoleen.

-Forssassa on runsaasti loistavia puistokäytäviä, joita pyöräilijät käyttävät ahkerasti.

Talvipyöräilyn lisääntyminen asettaa haasteita myös väylien kunnossapidolle aurauksesta hiekoitukseen. Seudullisessa selvityksessä esitetään pyöräteiden pääverkon talvihoitovaatimusten yhdenmukaistamista kaikissa seutukunnan kunnissa.

Heinilä sanoo, että pyöräteiden merkitsemistä ja viitoitusta lähdettävän parantamaan jo tämän vuoden aikana. FL

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti