Lounais-Häme

Forssa on kaasuautoilun edelläkävijä

Biokaasulla kulkeva ajopeli ei ole mikään harvinaisuus Forssassa. Kaupungin väkimäärään suhteutettuna biokaasuautoja on paljon, sillä koko maan noin 2 000 biokaasuajoneuvosta Forssassa on vajaat 50.

Envor Groupin biokaasun tankkausasemalle on noin 170 tankkauskorttia.

-Meillä on kaksi biokaasukäyttöistä jätteenkuljetusautoa, lisäksi kaasuautoja on muussa työkäytössä ja henkilökunnalla työsuhdeautoina. Myös muilla yrityksillä on biokaasuautoja käytössään. Lisäksi on yksityisiä henkilöautoilijoita, luettelee myyntipäällikkö Tomi Mäkilä Envor Groupista.

Järkivihreään Forssaan biokaasuautot istuvat mainiosti. Polttoaineena käytettävä kaasu tuotetaan Envorin biokaasulaitoksessa elintarvikeyritysten biojätteestä ja kotitalouksien erilliskerättävästä biojätteestä sekä puhdistamolietteestä.

-Biokaasu työllistää seudulla ja on ekologista, Mäkilä huomauttaa.

Forssan kaupungilla on vastikään otettu käyttöön biokaasulla käyvä pikkubussi. Työvoitto-työllisyyspalveluiden käytössä olevaa bussia käyttää muun muassa Vihreäx-tiimi, joka kulkee pitämässä kaupunkia siistinä.

-Biokaasuauto on palveluiden käyttöön sopiva. Se toimii erittäin hyvin, ja kuljettajalta on tullut pelkästään positiivista palautetta, kertoo Forssan kaupungin työllisyys- ja hyvinvointipalveluiden päällikkö Jaakko Leskinen.

Lokakuussa kaupungin käyttöön otetun auton mittariin on kertynyt jo satoja ajokilometrejä.

Leskisen mukaan kaupungin kaikki toimialat ja työyksiköt ovat suunnitelleet, miten toteuttavat järkivihreyttä.

-Me kerromme mielellämme eteenpäin, millaisia kokemukset biokaasuautosta ovat.

Envor Groupin Tomi Mäkilä toteaa, että odotukset kaupungin suuntaan ovat yhtiössä kovat. Yhteistyö on toiminut tähänkin asti hyvin, joten tulevaisuudessa hän odottaa kaupungin panostavan lisää biokaasuajokkeihin.

Volkswagen Passat on ollut tähän asti suosituin biokaasumalli. Sen 21 kilon kaasutankki vastaa 32 litran bensatankkia. Varapolttoaineena on bensiini, ja auto siirtyy kaasun loppuessa automaattisesti käyttämään bensiiniä.

-Olen ajanut vuoden verran kaasuautoa, ja minulla on vasta kolmas bensatankillinen menossa, Mäkilä sanoo.

Mäkilä kertoo, että hänen autossaan on pihi moottori, joka kulkee yhdellä kaasutankillisella 400–500 kilometriä.

-Kaasulla ajo on huomattavasti edullisempaa kuin bensiinillä. Kilo kaasua maksaa 1,40 euroa ja se vastaa puoltatoista bensiinilitraa, Mäkilä vertaa.

Biokaasuautoiluun on ihastunut myös Envorilla työharjoittelussa oleva Riku Anttila. Hän opiskelee tradenomiksi Turun ammattikorkeakoulun Salon kampuksella.

-Olen osallistunut biokaasun liikennekäytön edistämiskiertueelle ja ihastuin autoon. Kulutus on pieni ja ajettavuus hyvä. Kun kaasu loppui, auto vaihtoi bensiinille. Sitä ei olisi edes huomannut, ellei mittaritauluun olisi tullut ilmoitus, Anttila kehuu.

Kaasun tuotanto Envorin biokaasulaitoksella on niin suurta, ettei kaasulla autoilevan tarvitse pelätä ongelmia kaasun saatavuudessa.

-Kaasua tuotetaan enemmän kuin riittävästi, Mäkilä vakuuttaa.

Paikallisesti kiinnostus biokaasuautoja kohtaan on ollut jopa suurempaa kuin Envorilla on odotettu. Yritys on tuonut Ruotsista kolmisenkymmentä biokaasuautoa käyttöönsä. Kysyntää autoille on, kyselyitä niistä tulee Mäkilän mukaan kuukausittain. FL

 

Tankkausasemia tulee jatkuvasti lisää
Biokaasuautoja kulkee Suomen teillä noin 2000.Tankkausasemia tällä hetkellä 24, lisää tulee koko ajan.Eniten kaasuautoja ja tankkauspisteitä on pääkaupunkiseudulla.Euroopan komission vuonna 2013 esittelemän puhtaiden polttoaineiden strategian mukaan kaasun tankkausasemia tulisi rakentaa 150 kilometrin etäisyyksille toisistaan. Tavoite pyritään saavuttamaan vuoteen 2020 mennessä.

Fingerpori

comic