Lounais-Häme

Forssa taas etujoukoissa: Lapsen kasvu näkyy Pedanetistä

6-vuotias Senja Torkkel istuu äitinsä vieressä Axelin päiväkodin punaisella sohvalla, selaa päiväkodin iPadia keskittyneen näköisenä ja sanoo äidilleen Taija Torkkelille, että äidin pitää hommata beebot.

Ei, beebot ei ole Black Eyed Peas -bändin kappale Bebot. Ei, ei. Beebot liittyy koodaukseen.

-Lapset oppivat koodaamaan leikin avulla, päiväkodin johtaja Kirsi Laakso kertoo ylpeänä.

 

Laakso on ylpeä myös muusta. Forssassa ollaan nimittäin edelläkävijöitä tietotekniikan käytöstä varhaiskasvatuksessa. Pedanet on ollut käytössä jo vuosia.

Pedanet on verkko-oppimisympäristö, jota hyödynnetään kasvatuksessa ja opetuksessa. Pedanetistä löytyvät niin päiväkodin yhteiset sivut kuin jokaisen lapsen omat sivutkin.

-Kaikilla lapsilla on omat sähköiset kasvunkansionsa, Laakso kertoo.

Kansiosta löytyvät muun muassa tiedotteet, piirustukset ja valokuvat. Ne samat asiat, joista ennen koottiin paperinen kansio, joka pölyttyi kodin nurkissa.

Vähän niin kuin se kirja, johon vanhemmat kirjasivat vauva-ajan jokaisen liikahduksen.

-Kulta-aika lapsuuden -kirja goes 2000-luku, Laakso sanoo.

Paitsi, että kasvunkansion kirjauksia ei lopeteta, kun vauva täyttää puoli vuotta.

 

Uutta on se, että myös vanhemmat voivat täydentää kansiota. Kokeilu on käytössä kolmessa varhaiskasvatuksen ryhmässä.

Torkkelin Senja on mukana yhdessä ryhmistä.

-Olen laittanut sinne kuvia Senjan kilpavoimisteluharjoituksista, Taija Torkkel kertoo ja näyttää kuvia, joissa Senja tekee spagaatin.

Tai siitä, miten Senja auttaa remontissa tai kun perhe kävi Helsingissä metroajelulla. Sellaisista asioista, jotka vaikuttavat lapseen. Kuvat säilyvät kasvunkansiossa koko loppuelämän ajan.

Kuvat ja videot eivät ole kaikkien nähtävissä, joten päiväkotiryhmän vanhemmat eivät voi käydä katsomassa muiden lasten kuvia.

-Jokaisella vanhemmalla on omat salasanat, joilla oman lapsen sivuille pääsee.

 

Kotona vanhemmat voivat katsoa Pedanetistä, mitä päiväkodissa on tehty.

-Lapsi voi itse vaikuttaa siihen, mitä kasvunkansioon laitetaan. Jos hän haluaa kuvan tietystä piirroksesta, niin siitä otetaan kuva ja laitetaan se kansioon, Laakso sanoo.

Lähihoitaja Salla Koski toimii päiväkotien tieto- ja viestintätekniikan (tvt) taitojen tutorina. Hänen mukaansa päiväkotien henkilökunta on ottanut tekniikan innoissaan vastaan.

-Täällä halutaan pysyä mukana tässä päivässä ikään katsomatta, Koski sanoo.

-Olemme edelläkävijöitä Forssassa, Laakso lisää.

 

Senjan äiti kertoo, ettei Senja ole aina nenä kiinni laitteessa. Äiti myös pitää silmällä, millä sivuilla Senja käy.

-Laitteiden käytössä tärkeintä on tietää, mitä lapsi tekee, Laaksokin sanoo.

Laakso ja Koski toteavat, että ennen kirjoitettiin sulkakynällä, sitten kirjoituskoneella ja tietokoneella. Kerrotaanko tarina seuraavaksi videolla?

Senja teki juuri videon päiväkodin metsäretkestä. Video löytyy Pedanetistä.

-Se oli ihan helppoa, Senja sanoo videoinnista.

Laakson mukaan videot ja animaatiot ovat tärkeitä, mutta kynä ja paperi ovat edelleen tärkeitä suunnittelussa.

 

Mutta vaikka laitteet ovat jo päiväkodin arkea, ei sosiaalista kanssakäymistä unohdeta. Laakso lisää, että laitteet ovat kuitenkin tätä päivää.

Laakso ja Koski sanovat, että Forssan kaupunki on satsannut lapsiin paljon. Päiväkodeissa on iPadejä, kouluissa on iPadeja, läppäreitä ja älytauluja.

-Eihän lapsiperheen kannata muuttaa pois Forssasta, kaksikko naurahtaa. FL

 

Fingerpori

comic

Uusimmat