Lounais-Häme

Forssa tutkii päällysteiden kunnon

Forssa aikoo tehdä päällystetutkimuksen katujensa kunnosta heti kun lumet ja hiekat on saatu pois kaduilta, eli oletettavasti viimeistään toukokuun aikana. Päällystetutkimus tehtiin edellisen kerran vuonna 2012, mutta nyt mukaan otetaan myös kevyen liikenteen väylät.

-Päällystetutkimus antaa meille tietoa, missä kunnossa kadut ja kevyen liikenteen väylät ovat. Sen pohjalta voimme tehdä prioriteettilistan, jonka mukaan päällystystarpeita viedään investointiohjelmaan, kertoo Forssan kaupungin tekninen johtaja Antti Heinilä.

Tämän vuoden investointikohteena ovat Kuhalankadun kevyen liikenteen väylä ja Rautatienkatu Pilvenmäen suuntaan, minkä toteuttamiseen loppukesästä valmistuva keskustan kiertoliittymä antaa paremmat mahdollisuudet.

 

Forssan tavoitteena on profiloitua pyöräilykaupungiksi. Forssan seudun kunnat ovat teettäneet konsulttiyhtiöllä seudun pyöräliikenteen kehittämisselvityksen. Sen yhteydessä konsulttiyhtiö väläyttää Esko Aaltosen kadun sulkemista lähitulevaisuudessa moottoriliikenteeltä. Heinilä huomauttaa, ettei asiaa ole toistaiseksi viety konsultin selvitystä pidemmälle.

-Konsultti on katsonut tilannetta vieraalla silmällä ja kysyy, onko järkeä pitää käytössä kahta noin lähellä toisiaan olevaa katua (Esko Aaltosen katu ja Oikokatu). Sulkemisen aika voisi olla, jos toiminta kadun varressa muuttuu. Siellähän on tehty kaavamuutoksia ja omistaja myy aluetta kadun ympäriltä.

-Kyse on myös liikenneturvallisuuden lisäämisestä Citymarketin risteyksessä, Heinilä sanoo.

 

Valtio patistaa kuntia ja kuntalaisia hyötyliikunnan lisäämiseen. Valtion keinona on ohjata kunnille viisi miljoonaan euroa tämän ja ensi vuoden aikana erilaisiin parannuksiin kävely- ja pyöräteiden osalta. Heinilän mukaan Forssan kaupunki on tätä rahoitusta jo hyödyntänyt Omin voimin oppimaan -hankkeessa. Siinä kaupungin alakoululaisten halua pyöräilyyn kasvatetaan erilaisin keinoin.

-Tavoitteena on tehdä heistä 20 vuoden kuluttua pyöräileviä aikuisia. Hanke on saanut hyväksyntää joka suunnalta, Heinilä sanoo.

Kahteen muuhunkin hankkeeseen Forssa on hakenut valtiolta rahaa, muttei ole sitä pettymyksekseen saanut.

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi viime viikolla kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman. Sen taustalla on kansallisen energia- ja ilmastostrategian tavoite nostaa kävely- ja pyörämatkojen määrää 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Heinilän mukaan Forssa ei ole sitoutunut mihinkään tavoitelukuihin, mutta edellytykset pyöräilyinnostuksen kasvattamiseen ovat hyvät, sillä 90 prosenttia forssalaisista asuu 3 kilometrin säteellä keskustasta.

-Vaikka kaikki forssalaiset alkaisivat pyöräillä, he mahtuvat kevyen liikenteen väylillemme, Heinilä sanoo.

Samalla hän vakuuttaa, ettei kaupungin tavoitteena ole suitsia moottoriliikennettä keskusta-alueella. FL

 

Aiheesta aiemmin:

https://www.forssanlehti.fi/uutiset/45735-forssa-haluaa-lisata-jarkivihreyttaan-pyorateita-rakentamalla

Uusimmat