Lounais-Häme Forssa

Forssalainen Johanna Tähtinen Wellnessmalli-kilpailun finaaliin: 25-vuotiaan kahden lapsen äidin elämä mullistui elämäntapamuutoksella

Forssalainen Johanna Tähtinen kurottaa kohti Wellness-malli 2020 kisan voittoa.
Johanna Tähtinen muistuttaa, että elämäntapamuutos lähtee oikeasta asenteesta. "Itseään kohtaan pitää olla myös armollinen. Olen esimerkki siitä, että myös verkkovalmennuksen avulla voi oppia syömään terveellisesti," hän toteaa. Kuva: Lassi Puhtimäki
Johanna Tähtinen muistuttaa, että elämäntapamuutos lähtee oikeasta asenteesta. "Itseään kohtaan pitää olla myös armollinen. Olen esimerkki siitä, että myös verkkovalmennuksen avulla voi oppia syömään terveellisesti," hän toteaa. Kuva: Lassi Puhtimäki

Viime viikon torstaina Johanna Tähtisen elämä mullistui. Hän kuuli päässeensä Wellnessmalli-kilpailun kärkikymmenikköön. Yksi hänen suurimmista unelmistaan matkalla kohti terveellisiä elämäntapoja ja hyvinvointia oli saavutettu. 18. lokakuuta selviää, nappaako Tähtinen ensimmäisenä forssalaisena valtakunnallisen Wellnessmalli-kilpailun voiton.

– Alun perin kilpailussa oli mukana 40 semifinalistia. Kisan voittajaksi ei selviä pelkästään kauniilla olemuksella. Wellnessmallilta vaaditaan myös terveitä elämäntapoja, inspiroivaa persoonallisuutta sekä kykyä toimia esikuvana, Tähtinen luettelee.

Kahden lapsen äidin tie finaalikymmenikköön ei ollut helppo. Viime syksynä, Tähtisen toisen lapsensa syntymän jälkeen, lääkäri kertoi hänelle karun uutisen. Mikäli hän ei muuttaisi elämäntapojaan, raskausajan diabetes voisi kehittyä kakkostyypin diabetekseksi. Myös vauva-arki vaati veronsa. Uusi perheenjäsen kärsi koliikista ja myöhemmin vauvalla todettiin myös refluksitauti, jonka vuoksi hän itki jatkuvasti. Samaan aikaan perheen esikoinen vaati äidiltä huomiota. Nuoren äidin oma hyvinvointi oli koetuksella.

– Arki oli todella raskasta ja palkitsin omaa selviytymistäni epäterveellisillä herkuilla. Voin jatkuvasti huonosti. Lääkärin sanat havahduttivat minut todellisuuteen, Tähtinen kuvailee.

Somevaikuttajan roolin lisäksi Johanna Tähtinen on kauneusalan yrittäjä ja kahden lapsen äiti. Lapsiperheen arjen pyörittämisessä hänen puolisonsa Markus on Tähtisen mukaan korvaamaton tukipilari.

Yli 10 kiloa kuukaudessa ja 11 000 seuraajaa

Ratkaisun tilanteeseensa Wellnessmalli-finalisti löysi 30 päivän painonpudotushaasteesta, jonka aikana Tähtinen pudotti painoaan yli 10 kiloa ja voitti haasteeseen liittyvän paras muutos-kisan. Dieetti toi nuoren naisen elämään paljon muutakin kuin terveelliset elämäntavat ja paremman olon. Haasteen ansiosta hänestä tuli myös vaikuttaja sosiaalisessa mediassa. Nykyään Tähtisen Instagram-tiliä seuraa lähes 11 000 sosiaalisen median käyttäjää ja takana on myös sosiaaliseen mediaan liittyviä koulutuksia. Uusien elämäntapojen myötä katosivat myös selkä- ja iskiaskivut.

– Aloin jakaa sosiaalisessa mediassa laihdutusprojektiin liittyviä päivityksiä, sillä uskoin, että moni nuori äiti samaistuu tilanteeseeni. Synnytyksen jälkeen keho muuttuu ja se saattaa aiheuttaa suuriakin tunneryöppyjä. Haluan näyttää, että äitinä saa voida itsekin hyvin. Se on myös lasten etu, hän perustelee.

Äiti, somevaikuttaja ja täysipäiväinen yrittäjä

Tähtinen tunnistaa väitteen siitä, että sosiaalinen media luo erityisesti nuorille tytöille ulkonäköpaineita. Sen vuoksi hän on päättänyt, ettei käytä enää voimakkaita filttereitä eli kuvatehosteita kuvissaan.

Monelle Tähtinen on tuttu näky myös forssalaisen kauneushoitola Henriettan tiskin takaa. Äitiyden ja somevaikuttajuuden lisäksi hän on myös täysipäiväinen yrittäjä. Tähtisen mukaan arjen sujuminen vaatii suunnittelua ja Markus-puolison tuki on korvaamatonta. Tällä hetkellä Tähtinen harjoittelee kuntosalilla kolmesta neljään kertaa viikossa.

– Kaikilla on yhtä paljon tunteja vuorokaudessa. Sen ajan, jonka joku katsoo televisiota, käytän harjoitteluun. Lapset kulkevat lenkeillä mukana vaunuissa. Kekseliäisyyden avulla myös lasten kanssa pystyy liikkumaan mainiosti, Tähtinen naurahtaa. FL

Johannan vinkit elämäntapamuutokseen

Jos sinulla on hyvinvointiin liittyvä suuri tavoite, esimerkiksi painonpudotus, jaa se pienempiin osiin. Näin pystyt etenemään sitä kohti pienempien etappien avulla.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Suunnittele päivän ohjelma ja ruokailut etukäteen. Silloin treenaamiseen on varattu aikaa eikä lipsumisia tapahdu yhtä helposti.

Elämäntapojen muutos ei vaadi kymmeniä treenikertoja viikossa. Jo kaksi liikuntakertaa viikossa ovat askel parempaan oloon.

Usko itseesi ja omaan onnistumiseesi!

Uusimmat

Näkoislehti

29.9.2020

Fingerpori

comic