Lounais-Häme Forssa

Forssalainen Pertti Salo on maalannut niin lätkäveskareiden maskeja kuin F1-veneiden mestarin kypärätkin

Forssalainen Pertti Salo on maalannut työkseen pian neljännesvuosisadan. Siveltimen sijaan Salon työkaluna on kynäruisku.
Pertti Salon työmatka on lyhyt, sillä hän työskentelee kotitalonsa kellarissa. Työn alla on tällä hetkellä muun muassa Pappa-Tunturin tankki. Kuva: Lassi Puhtimäki
Pertti Salon työmatka on lyhyt, sillä hän työskentelee kotitalonsa kellarissa. Työn alla on tällä hetkellä muun muassa Pappa-Tunturin tankki. Kuva: Lassi Puhtimäki

Forssan Rantalanmäessä sijaitsevan rintamamiestalon kellarissa on taiteiltu pian 25 vuotta taideteoksia, joita ovat vuosien varrella nähneet jopa miljoonat silmäparit.

Tosin harva niihin on kiinnittänyt huomiota. Alussa Pertti Salo ikuisti teoksensa kynäruiskullaan kännyköihin, sittemmin esimerkiksi ravikypäriin sekä jääkiekkomaskeihin. Onpa Salo vuosien varrella koristellut muun muassa Mika Häkkisen juomapullonkin sponsorilogolla tämän ajaessa DTM-sarjaa.

Salo kertoo piirrelleensä paperille aina, mutta ensimmäisen askeleen kohti maalausammattilaisuutta hän otti vuonna 1995, kun hän kuuli jonkun maalaavan kännykän kuoria.

– Harjoittelin ensin itsekseni, kunnes tarjosin kuoria puhelimia myyville liikkeille Forssan seudulla sekä sukulaisten kautta myös Turussa, Salo muistelee.

Tilausmäärä kasvoi

Työ tuotti tulosta ja lahjakkuus paistoi läpi. Tilauksia alkoi tulla nopeasti yhä enemmän ja työn yhdistäminen uuteen harrastukseen oli hankalaa.

– Muistan, kuinka minulle soitettiin pian, että etkö voisi maalata enempää. Silloin päätin ottaa riskin.

Vuonna 1996 Salo jätti vakituisen työnsä silkkipainajana ja perusti Pertti Salo Art -nimisen yrityksen.

– Tie on ollut pitkä, välillä kapea, mutkainen ja välillä olen käynyt ojassakin, mutta samalla tiellä jatkan edelleen.

Pertti Salo kertoo piirtäneensä aina. Työpisteen seiniltä löytyy luonnoksia vuosien takaa. Kuva: Lassi Puhtimäki
Pertti Salo kertoo piirtäneensä aina. Työpisteen seiniltä löytyy luonnoksia vuosien takaa. Kuva: Lassi Puhtimäki

Siirtyminen kypäriin

Kuten jälkikäteen on helppo arvata, kännykän kuorien maalaamisesta ei tullut Salolle eläkevirkaa. Ne työt jäivät nopeasti vuosituhannen vaihteen jälkeen. Nyt netistä saa tilattua kännykän kuoria valtavasta valikoimasta ja halpaan hintaan. Käsityöllä ei pysty sillä saralla kilpailemaan.

Eteen tuli pakollinen siirtymä, joka tapahtui Salon mukaan kuin itsestään. Kännykkäkuorten maalaamisen kautta Salo oli saanut jo nimeä, ja tilauksia alkoi tulla niin ravi-, autoilu- kuin jääkiekkopuoleltakin.

– Ensimmäisen moottoripyöräkypärän maalasin naapurinpojalle. Hän antoi vapaat kädet. Siihen tuli avaruusmaisema, liekkejä sekä planeettaa käsissään pitävä nainen yläosattomissa. Mitäs antoi vapaat kädet, Salo nauraa.

Liigasta tuttu

Vuosina 2004–2010 Salo maalasi parhaimmillaan seitsemän jääkiekon SM-liigaseuran maalivahtien maskit.

– Seurat ottivat suoraan yhteyttä. Heinäkuun alussa soi puhelin, elokuussa olisi pitänyt olla jo valmista, kun joukkueet menivät jäälle.

Osa seuroista ja maalivahdeista antoi kynäruiskutaiteilijalle vapaat kädet, mutta esimerkiksi Espoon Bluesin kirkkaanvihreiden sponsorimaskien ulkonäkö oli määritelty tiukasti. Sponsorit ajoivat aina muutenkin taiteen edelle.

– Oli välillä turhauttavaa, kun maalasin veskarille hänen toiveidensa mukaisen maskin, ja sen jälkeen peitin sen esimerkiksi TPS:n maalivahtien kohdalla isolla Tunturi-tekstillä.

Vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä Salo maalasi paljon myös jääkiekkomaskeja. Kuvassa Salon taiteilema kypärä päässään torjuu TPS:n Teemu Lassila vuonna 2004. Kuva: Veli-Matti A. Pitkänen
Vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä Salo maalasi paljon myös jääkiekkomaskeja. Kuvassa Salon taiteilema kypärä päässään torjuu TPS:n Teemu Lassila vuonna 2004. Kuva: Veli-Matti A. Pitkänen

Kaksipyöräiset korvasivat jääkiekon

Jääkiekkomaskit jäivät 2010-luvulle käännyttäessä, ja nyt lätkä- ja salibandyveskareilta tulevat tilaukset ovat yksittäisiä. Tällä hetkellä Salo tekee paljon esimerkiksi vanhojen mopojen entisöintejä.

– Tarkoituksena on yrittää selvittää, minkä värinen mopo on saattanut joskus olla ja tehdä mahdollisimman tarkasti sen mukaisesti.

Jonkin verran Salolla on myös eri alojen vakioasiakkaita, jotka tuovat Rantalanmäkeen kypäränsä maalautettavaksi vuodesta toiseen. Yksi tällainen on F1-veneiden kaksinkertainen maailmanmestari Sami Seliö. Työn alla Salolla on myös samaan sarjaan siirtyneen forssalaisen Kalle Viipon kypärä.

Työn parhaita puolia on Salon mukaan vapaus ja luovuus, johon esimerkiksi uniikkien ravikypärien maalaamine "pakottaa". Kuva: Lassi Puhtimäki
Työn parhaita puolia on Salon mukaan vapaus ja luovuus, johon esimerkiksi uniikkien ravikypärien maalaamine ”pakottaa”. Kuva: Lassi Puhtimäki

Vaihtelevuus mausteena

Eniten Saloa kuitenkin tänä päivänä työllistävät ravikypärät, joita hän maalaa pääosin alihankintana ravivarusteita myyvälle yritykselle. Osa taas haluaa uniikin maalauksen ja ottaa yhteyttä suoraan Saloon.

– Pidän raviporukasta asiakaskuntana, he ovat hyvin omanlaisiaan. He ovat lupsakoita ja auttavat toisiaan tarvittaessa.

Salo tekee luonnoksen asiakkaiden toiveiden pohjalta tietokoneohjelmalla. Kun luonnos on tilaajan hyväksymä, alkaa Salo maalata. Yhden kypärän maalaaminen kestää yleensä kolmesta neljään päivään, jos työtä saa tehdä keskeytyksettä.

– Työn yksi mauste on se, että vaikka kuinka itselläni on oma tyyli maalata, en uraudu koskaan liika, kun teen tilaajan toiveiden mukaan, Salo hymyilee. FL

Uusimmat

Näkoislehti

23.9.2020

Fingerpori

comic