Lounais-Häme Forssa

Kymmenien Forssan Kelan asiakkaiden asiakirjoja henkilötietoineen ollut kateissa postissa helmikuusta lähtien

Kansaneläkelaitos pyrkii tavoittamaan ihmisiä, joiden paperit olivat kadonneessa postipaketissa. Puuttuvien asiakirjojen joukossa oli muun muassa ihmisten työttömyysajan ilmoituksia.
Postin helmikuussa Forssan Kelasta noutama paketti on edelleen kateissa. Paketti sisälsi noin 50 henkilön hakemuksia ja muita asiakirjoja, kuten työttömyysajan ilmoituksia, henkilötietoineen. Kuva: Lassi Puhtimäki

Kansaneläkelaitoksen (Kela) mukaan noin viidenkymmenen Forssan Kelassa 21. helmikuuta asioineen asiakirjat ovat hävinneet kadonneen postipaketin mukana. Kela tiedotti asiasta vasta torstaina 5. joulukuuta.

– Tietosuojan kannalta asia on vakava, koska asiakirjoissa on asiakkaidemme henkilötietoja: nimiä, osoitteita ja henkilötunnuksia. Jos ne joutuvat vääriin käsiin, se voi (pahimmassa tapauksessa) johtaa identiteettivarkauksiin, toteaa Kelan tietosuojavastaava Regina Ollilla.

Miten tällaista pääsi tapahtumaan?

– Kaikki on mahdollista inhimillisessä toiminnassa. Haluan korostaa, että onneksi ei ole tullut mitään kautta viitteitä siitä, että henkilötietoja olisi väärissä käsissä.

Mikäli joku epäilee tietojaan käytetyn väärin, Ollila neuvoo ottamaan yhteyttä poliisiin.

Todennäköisesti lähetyslomake on irronnut ja paketti vielä Postin tiloissa

Posti nouti helmikuussa Forssan Kelasta paketin, jonka piti olla matkalla Kelan skannauskeskukseen Tampereelle.

Paketti piti sisällään ihmisten hakemuksia ja vastaavia asiakirjoja, joista suuri osa oli työttömyysajan ilmoituksia.

Paketin seurantakoodin mukaan Posti on ottanut paketin vastaan. Pakettia ei ole kuitenkaan merkitty Postin seurantajärjestelmässä luovutetuksi tai toimitetuksi vastaanottajalle, eikä se ole saapunut perille Tampereelle.

Kela jäljitti pakettia yhteistyössä Postin kanssa toukokuun puoliväliin, jolloin Posti ilmoitti lopettavansa etsimisen. Postin mukaan on mahdollista, että paketista on irronnut lähetyslomake ja että paketti on tallessa Postin tiloissa. Tarkkaa tietoa siitä, missä ja miten paketti on lopulta hävinnyt, ei ole.

Asiakkaille viiveitä etuuksiin ja lisätyötä

Kela ei ole voinut käsitellä asiakirjoja eikä näin esimerkiksi myöntää etuutta, ellei asiakas ole itse ollut uudestaan yhteydessä Kelaan.

– Käytännön harmia asiakkaille on aiheutunut siitä, että on joutunut selvittelemään asiaa ja tekemään hakemuksen tai toimittamaan jonkin liitteen uudelleen ja että edun saamiseen on tullut viivettä.

Kela on pystynyt selvittämään ja tavoittamaan osan niistä noin 50 asiakkaasta, joiden asiakirjoja lähetys sisälsi.

Regina Ollila ei osaa sanoa, kuinka monta asiakasta on jo tavoitettu. Forssan Kelan toimistossa ei torstaina ollut tiimipäällikköä paikalla vastamaan Hämeen Sanomien kysymyksiin. Kelan mediainfosta sanottiin, että tiedotus on keskitetty Ollilalle.

Tietosuojavaltuutettu ei antanut sanktioita

Kela teki tietoturvaloukkauksesta ilmoituksen Tietosuojavaltuutetun toimistoon.

Tietosuojavaltuutettu kehotti lokakuussa antamassaan päätöksessä Kelaa viestimään tietoturvaloukkauksesta myös niille asiakkaille, joita Kela ei ole pystynyt tavoittamaan. Näiden asiakkaiden tavoittamiseksi Kela on julkaissut 5.12. ilmoituksen Forssan Lehdessä.

Tietosuojavaltuutetun päätös ei pitänyt sisällään mitään sanktioita.

– EU:n yleinen tietosuoja-asetuskaan ei sisällä sanktioita tällaisessa tilanteessa, Kelan tietosuojavastaava Regina Ollila sanoo.

Edellyttikö tietosuojavaltuutettu teiltä toimia tietoturvan parantamiseksi?

– Ei. Emme ole tämän vuoksi muuttaneet käytäntöjämme. Korostan, että kyseessä on yksittäinen tapaus, jollaista ei ole ollut aiemmin.

Kela kehottaa Forssan toimipisteessä asioineita olemaan yhteydessä Forssan palvelupisteen tiimipäällikköön Paula Liskiin puhelimitse numeroon 020 6351249, jos 21.2.2019 mennessä jätettyyn hakemukseen ei ole tullut vastausta. FL


Juttu muokattu kauttaaltaan 5.12.2019 klo 15.00 ja lisätty Kelan tietosuojavastaavan Regina Ollilan kommentit.

Uusimmat

Näkoislehti

7.8.2020

Fingerpori

comic