Lounais-Häme

Forssan keskeneräinen liikenneympyrä on tuottanut vaikeuksia tienkäyttäjille

Osalla Rautatienkadun, Kauppakadun ja Turuntien risteykseen saapuvalla tienkäyttäjällä on mennyt sormi suuhun, kun vanhanmallinen risteys on kesän aikana muuttunut kiertoliittymäksi eli liikenneympyräksi. Reilu kolme viikkoa sitten asennetut pakollisen ajosuunnan liikennemerkit ovat saattaneet jäädä huomaamatta eikä ympyrän hahmottamista ole auttanut keskeneräisen liikenneympyrän toistaiseksi sekava julkiasu.

-Ihmiset eivät ymmärrä siinä liikenneympyrän käytäntöjä. Yksi herrasmieskin ajeli yksi päivä liikennettä vasten, CAP-autokoulun liikenneopettaja Jonne Oravisjärvi kertoo.

Kiertoliittymän urakoitsijan Forssan Ympäristöurakoinnin työmaamestari Henri Kutila sanoo liikenneympyrän tuottaneen alussa vaikeuksia osalle tiellä liikkujista, mutta ajan kanssa liikenneympyrää on opittu käyttämään paremmin. Myös vahingoilta on vältytty.

-Vähän ovat torvet soineet ja keskareita näytetty, muttei ainakaan minun tietooni ole tullut muuta ihmeempää. Maanantaina aitasimme ympyrästä ison ympyrän, mikä vielä selkeyttää lisää ja ensi viikolla ryhdytään asentamaan reunakiviä ympyrään, jolloin se jo jääkin ympyräksi, Kutila toteaa.

 

Forssalaisten liikenneympyräkäyttäytyminen ei saa muutenkaan Oravisjärveltä puhtaita papereita.

-Nykyisen Nesteen liikenneympyrässä Tampereentieltä tultaessa vilkku jää useilta käyttämättä, kun käännytään keskustan suuntaan. En päästä oppilaita lainkaan sinne, jos ei osata käyttää vilkkua, koska vilkun käyttämättä jättäminen on merkki siitä, että jatketaan ympyrässä ajamista, Oravisjärvi sanoo.

Liikenneympyröitä pidetään liikennevaloristeyksiä turvallisempina, sillä nopeudet ovat pienempiä, ajoneuvojen kohtauskulmat ovat loivempia eikä liikenneympyrä voi mennä epäkuntoon toisin kuin liikennevalot.

-Jos liikennevalot lakkaavat toimimasta, niin se aiheuttaa monelle suuren hämmennyksen kun ei tiedetä ajojärjestystä. Jos valot lakkaavat toimimasta niin sen jälkeen noudatetaan liikennemerkkejä tai tiemerkintöjä, Oravisjärvi selvittää.

Liikenneympyrässä ajamiseen on kaksi selkeää perussääntöä.

-Liikenneympyrässä olijaa pitää väistää, koska ympyrään tultaessa on kolmio ja liikenneympyrästä poistuttaessa vilkutetaan oikealle, Oravisjärvi neuvoo.

 

Välillä työmaalla joudutaan turvautumaan liikenteen ohjaukseen, jolloin vain yksi kaista on käytössä. Liikennevirtaa ei kuitenkaan pysäytetä kokonaan töiden takia.

-Joskus joutuu aina välillä odottamaan, mutta tie ei ole poikki, jos vaan jaksaa sen minuutin tai kaksi odottaa, Kutila sanoo.

Liikennejärjestelyt kiertoliittymätyömaalla saavat Oravisjärveltäkin puhtaat paperit.

-Työmaalla liikennejärjestelyt ovat olleet pääsääntöisesti hyviä. Meille autokoulussa työmaa ei ole aiheuttanut hankaluuksia. Kun menee rauhallisesti ja tulkitsee asioita, niin siten poistetaan epäonnistumisen mahdollisuus. Jos on kauhea kiire koko ajan johonkin, niin riskit kasvavat.

Holjien ajaksi työt työmaalla keskeytetään ja risteysaluetta siistitään muun muassa asfaltoimalla. FL

 

Uusimmat