Lounais-Häme Forssa

Forssan kaupunkialueella 14 liikennevalot – Osa turhia ja osa vielä turhempia?

Mainiot liikenneympyrät lisäävät turhautumista punaisiin valoihin.
Puistolinnan kulmalla Säästöpankinkadun ja yksisuuntaisen Torikadun risteyksessä olevat valot kilpailevat Forssan turhimpien liikennevalojen tittelistä. Kuva: Lassi Puhtimäki
Puistolinnan kulmalla Säästöpankinkadun ja yksisuuntaisen Torikadun risteyksessä olevat valot kilpailevat Forssan turhimpien liikennevalojen tittelistä. Kuva: Lassi Puhtimäki

Liikenteen sujuvuutta erinomaisesti edistävien kiertoliittymien eli liikenneympyröiden lisääntymisen myötä forssalaisautoilijoiden turhautuminen liikennettä tökkivään liikennevaloviidakkoon on lisääntynyt.

Liikennevaloja pystytettiin ahkerasti takavuosina, jolloin Forssan asukasluku ja sitä myöten liikennekin olivat lähes neljänneksen nykyistä suurempia.

Forssan kaupunkialueella on liikennevalot neljässätoista risteyksessä. Niistä tasan puolet eli seitsemän on Yhtiönkadun varrella, jossa valoristeyksiä on parin sadan metrin välein.

Tuon valoketjun päätepiste on kakkostien Poriin päin johtavan rampin risteyksessä, jossa liikennevalojen sijoittelun loogisuus hämmentää. Toisella puolella siltaa Helsinkiin päin johtavan rampin risteyksessä on aina pärjätty ilman liikennevaloja, mutta viereisen rampin päässä valot jostain syystä palavat.

Osa valoista koetaan turhiksi

Forssan turhimpien liikennevalojen tittelistä kilpailee Puistolinnan kulmalla Säästöpankinkadun ja yksisuuntaisen Torikadun risteyksessä olevat valot. Liikenne on niin vähäistä, että vain punaisena palavat valot saavat joskus risteykseen autojonoa.

Turhimpien valojen titteliä tavoittelee myös Sortohaassa Tampereentielle läheisen S-marketin ja Lamminrannan asukkaiden toiveena aikoinaan pystytetyt valot. Liikennevirran vuoksi valoja ei tarvittaisi, mutta valoja puoltaa nopeuksien hillintä Tampereentien pitkällä suoralla.

Ovatko Forssan liikennevalot suojelukohteita?

Forssan kaupunki ei ole koskaan poistanut pystyttämiään liikennevaloja muuten kuin liikenneympyrän tieltä, mutta nyt se saattaa ajautua historialliseen toimenpiteeseen – ei tosin omin voimin, vaan luonnonvoimien vuoksi. Kesällä nimittäin ukkonen rikkoi edellä mainitut Tampereentien ja myös Kartanonkadun liikennevalot entisen postin edestä.

– Niihin on etsitty varaosia, mutta jos valoja ei saada toimimaan, tulee pohdittavaksi niiden poistaminen, kertoo kaupungin tekninen johtaja Antti Heinilä.

Kymppitien ja kakkostien risteysrampin päästä Autokeitaan läheltä poistettiin muutama vuosi sitten liikennevalot, mutta toimenpiteen teki valtateiden valoja hallinnoiva elykeskus kaupungin esityksestä.

Heinilä kumoaa käsityksen siitä, että liikennevalot olisivat Forssassa suojelukohteita.

– Jos liikennevalot on joskus pystytetty, se ei tarkoita sitä, etteikö niitä voitaisi poistaa, Heinilä lausuu.

Luvassa liikenneympyröitä

Paras keino liikennevalojen kitkemiseen on liikenneympyröiden rakentaminen. Forssalaiset pyörivät melkein innoissaan runsaan vuoden käytössä olleessa Rautatienkadun ympyrässä – jalankulkijoita ei onneksi ole pyöritelty.

Uusia liikenneympyröitä on suunnitteilla yksi tai kaksi laskutavasta riippuen.

Koskisillan toiseenkin päähän on tulossa liikenneympyrä yhdistämään Rautatienkadun, Hämeentien, Kartanonkadun ja Wahreninkadun erisuuntaiset kulkuväylät.

– Tämä ympyrä on suunnittelussa, mutta se ei valmistu ainakaan ensi vuonna, Heinilä kertoo.

Hämeentien ja Saksankadun valoristeykseen esitettiin valtuustoaloitteella tilapäistä pienympyrää, mutta tekninen virasto totesi, ettei se täyttäisi tarkoitustaan.

– Saksankadun kiertoliittymälle on uudessa kaavassa tilavaraus, mutta rakentamisesta ei ole tehty päätöstä. Jos tilavaraus olisi ollut olemassa jo silloin kuin risteystä rakennettiin Prisman suuntaan, olisi kiertoliittymä varmasti toteutettu, Heinilä sanoo. FL

Fingerpori

comic

Uusimmat