Lounais-Häme

Forssan lentokenttä ympärivuotiseksi

 

Forssan Seudun Ilmailuyhdistys hakee muutosta voimassa olevaan Forssan lentokentän ympäristölupaan, joka on rajannut lentotoiminnan huhtikuun alusta syyskuun loppuun.

Nyt lentokentälle haetaan ympäristölupaa, joka mahdollistaisi lentotoiminnan ympärivuotisesti. Lisäksi ympäristöluvan muutoksella haetaan lupaa lentotoimintaan valoisana aikana kello 6-22, kun nykyisen luvan mukaan lentotoiminta on rajoitettu valoisaan aikaan kello 7-22.

Ilmailuyhdistys on lisäksi viime kesäkuussa jättänyt kaupungille hakemuksen kentän vuokrasopimuksen jatkamisesta kymmenellä vuodella. Nykyisen toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen mukaan sopimus on purettavissa kahden vuoden irtisanomisajalla.

Kentällä harjoitetaan harrastelentotoimintaa ilmailuyhdistyksen omistamalla yksimoottorisella Piper-koneella. Lisäksi kentältä ilmailuyhdistys lentää 2-paikkaisella Ikarus-merkkisellä ultrakevyellä lentokoneella. Kentältä lentää myös muutamia yksityisessä omituksessa olevia koneita.

Ilmailuyhdistyksen kenttäpäällikkö ja rahastonhoitaja Juha Heinämäki sanoo lentokentän käyttöä rajoittavan pienkoneisiin 740 metriä pitkä kiitotie. Suurin kone, joka kentälle on koskaan laskeutunut, on venäläisvalmisteinen yksimoottorinen Antonov AN2 kentän 50-vuotisjuhlien yhteydessä vuonna 2010.

Heinämäen mukaan konetyyppi kykenee laskeutumaan ja nousemaan ilmaan lähes perunapellolta, jos tarve vaatii.

Heinämäki sanoo nykyisen kentän toiminta-ajan noudattelevan lähinnä Piperin vakuutuskautta. Kentällä on lisäksi myös ultrakeveiden koneiden lentotoimintaa. Talvella kenttää on aurattu satunnaisesti.

Heinämäki kertoo, että nykyisin ultrakevyt lentokone on edullisempien käyttökustannuksiensa takia Piperiä enemmän käytössä.

Ultrakevyen Ikaroksen tuntimaksu on 200 euroa, kun Piperin tuntimaksu on 400 euroa. Maksussa on huomioitu mm. polttoaine-, huolto ja vakuutusmaksut.

Viime vuonna Piperillä lennettiin 79 tuntia ja Ikaruksella 87 tuntia. Nousuja ja laskuja kentältä oli viime vuonna kumpiakin 264 kappaletta. Laskusta ja noususta arki-iltaisin oli tehty 50 kappaletta ja viikonloppuiltaisin 32 kappaletta.

-Kiitotien nykyinen pituus on aivan riittävä. Ultra tarvitsee kiitotietä noin 200 metriä ja Piper noin 400 metriä, Heinämäki sanoo

Heinämäki on ollut aktiivisesti mukana lentotoiminnassa Forssan kentällä vuodesta 1990 lähtien. 26 vuoden aikana lentotunteja on kertynyt noin 800. Heinämäki on käynyt ilmailuyhdistyksen koneella työmatkalla niin Streran Tallinnan tehtaalla kuin Kaavin tehtaalla Kuopion lentokentällä.

Tallinnan lentokentälle Forssasta lentää noin tunnissa ja Kuopioon tunti 45 minuutissa. Pisimmillään Heinämäki lensi viime kesänä Pärnuun Viroon, mikä kesti 1,5 tuntia. Tallinnan kentällä matkustajasillat ovat aikanaan Levyosan tekemiä.

Heinämäki kertoo ilmailuyhdistyksen harkinneen jo pitkään kiitotien nykyisen päällysteen uusimista.

Muutamia vuosia sitten tehdyn tarjouskyselyn mukaan urakka maksaisi 50 000 euroa. Heinämäki pitää hintaa kovana. Päällystettä ei ole uusittu, koska paikkauksin kiitotie on pystytty pitämään kohtuullisessa kunnossa.

Kentällä lennättävät koneitaan myös lennokkikerholaiset. Heillä on lupa ajaa myös autonsa syrjään kenttäalueelle. FL

 

Lentokentän kiitotie 740 metriä pitkä
Forssan lentokentän kiitotie on 740 metriä pitkä. Kiitotie päällystettiin 1990-luvun alkupuolella.Nykyinen 10 vuoden vuokrasopimus päättyy tämän vuoden toukokuun lopussa. Uusi vuokrasopimus on valmistelussa viime kesäkuussa kaupungille jätetyn pyynnön pohjalta.Lentokenttä sijaitsee 6,4 hehtaarin suuruisella tontilla Viksbergissä Loimijoen äärellä.Ilmailuyhdistys maksaa kentästä vuokraa 235 euroa vuodessa sidottuna elinkustannusindeksiin.Ns. Itäinen kehäväylä on kaavoitettu kulkemaan lentokentän läheisyydestä yli Loimijoen.Kentällä ei ole kenttävaloja ja sen käyttö rajoittuu päiväsaikaan.Kenttä soveltuu 1-moottoristen koneiden kentäksi.Ilmailuyhdistyksen Piper- kone on vuodelta 1984 ja ultrakevyt kone on ollut ilmailuyhdistyksen omistuksessa muutamia vuosia. Yhdistys hankki sen käytettynä.Forssan Ilmailukerho on perustettu vuonna 1960.Kerhossa on tällä hetkellä viitisenkymmentä jäsentä, joista parikymmentä on aktiivisia.Meluselvityksen mukaan lentomäärän nostaminen 300:sta 600:een laskuun nostaisi alueen melutasoa kolmella desibelillä.Ympäristöluvan muutos on vielä selvittelyssä ja lisäselvityksiä kaivataan.Nykyisen vuokrasopimuksen mukaan kaupungilla on oikeus käyttää lentokenttää ajoneuvojen pysäköintiin muutamia kertoja vuodessa. Vuonna 2005 aluetta käytettiin pysäköintiin Kuninkuusravien aikana.Parhaillaan ympäristöluvan muutoksen lupahakemus on nähtävillä kaupungintalossa ympäristötoimessa.

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat