Lounais-Häme Forssa

Forssan linja-autoyritykset menettäneet jo satojatuhansia euroja – "Huhtikuun liikevaihdosta lähti 90 prosenttia"

Forssan linja-autoyrityksiltä hävisi vuoden paras sesonki, eikä tilanteen paraneminen siinnä edessä. Yritysten liikevaihdoista on pudonnut yli puolet.
Liikenne Rajalan toimitusjohtaja Mika Rajala kertoo, että yrityksen seuraava perumaton tilausajo on marraskuussa. Elämme tällä hetkellä omasta kassastamme, Rajala sanoo. Kuva: Lassi Puhtimäki
Liikenne Rajalan toimitusjohtaja Mika Rajala kertoo, että yrityksen seuraava perumaton tilausajo on marraskuussa. Elämme tällä hetkellä omasta kassastamme, Rajala sanoo. Kuva: Lassi Puhtimäki

Ensin suositeltiin etätöihin siirtymistä, sen jälkeen suljettiin koulut ja rajattiin kokoontumisia, mikä sulki teatterit, museot, ravintolat ja uimahallit. Kevään mittaan kesätapahtuma toisensa jälkeen on kertonut siirrosta tai perumisesta.

Nämä kaikki ovat nakertaneet yhä suurempaa aukkoa linja-autoyhtiöiden kukkaron pohjaan.

– Meiltä on vuositasolla lähtenyt noin 70 prosenttia liikevaihdosta. Huhtikuun liikevaihdosta lähti 90 prosenttia. Puhumme usean sadan tuhannen euron tappioista vuodessa, Mika Rajala forssalaisesta Liikenne Rajalasta kertoo.

Valtavista tulojen laskuista puhuvat myös niin ikään forssalaiset Bussiliikenne Koiviston Mika Koivisto sekä Linjaliikenne Kivistön Reetta Rauhaniemi. Myös reittiliikennettä ajavan Kivistön huhtikuun lipputulot putosivat edellisvuodesta 94 prosenttia.

Tilausajokirjat yhä tyhjinä

Kaikilla kolmella linja-autoyrityksellä kesän ulkopuolella tulot koostuvat suureksi osaksi sopimusliikenteestä, joka käsittää muun muassa koulukyytejä, mutta myös muita vakituisia ajoja. Kesäisin suurin tulonlähde ovat tilausajot.

– Maaliskuusta kesäkuuhun on tavallisesti kiireisin aikamme, mutta tänä vuonna ei olla luokka- tai kevätretkillä, Rauhaniemi sanoo.

Kesälle tilausajokirjat näyttävät tyhjää, eikä kellään ole tietoa siitä, milloin tilauksia alkaa jälleen tulla.

Kun tulot ovat pienentyneet, on täytynyt hakea säästöjä. Yritykset ovat laittaneet ajokalustonsa seisontavakuutukseen ja lomauttanut työntekijöitään.

Koulukyydit alkoivat jälleen viime viikolla, mutta reilun kahden viikon pätkä ei isoa kuvaa muuta lämmitä.

– Enemmän tämä pätkä tuo tuskaa, kun pitää herätellä kalusto ja kuljettajat. Kuluja tulee meille oikeastaan enemmän kuin tuloja. Tilanne riippuu kuitenkin sopimuksista, toisille tämä kahden viikon jaksokin on hyvä, Rauhaniemi summaa.

Kuntien toiminnassa sopimusajoihin liittyen on ollut hajontaa riippuen siitä, millaisia sopimuksia yritysten kanssa on tehty. Osasta kunnista linja-autoyritykset ovat saaneet ainakin jonkin verran tuloja ajojen vähennyttyäkin, toiset kunnat taas ovat lyöneet rahahanat täysin kiinni.

Tukia kaivataan

Linja-autoalalla on myös oltu pettyneitä valtion myöntämiin tukirahoituksen muotoihin. Linja-autoyrittäjät ovat lähettäneet aiheesta myös vetoomuksen valtioneuvostolle.

– Business Finlandin tukia on osa alan yrityksistä hakenut ja saanut, mutta tuki on tarkoitettu jonkin uuden kehittämiseen. Vaikeaa on tällä alalla pyörää keksiä uudestaan, Koivisto sanoo.

Koivisto ja Rauhaniemi toteavat, että suora tuki yrityksille olisi järkevin muoto auttaa linja-autoyhtiöitä yli kriisiajan.

Rajala sai tämän viikon alussa Business Finlandilta 10 000 euron häiriötilannerahoitusta.

– Joitain suunnitelmia rahan käyttöön on. Toivon, että saisin rahan avulla työllistettyä henkilökuntamme johonkin, Rajala sanoo. FL

Uusimmat

Näkoislehti

3.6.2020

Fingerpori

comic