Lounais-Häme

Forssan Sähködiesel laajensi autokorjaamonsa

Forssan Sähködiesel oy:n toimitusjohtaja Kimmo Peltola esittelee innostuneesti Hämeentie 41:n toimitilojen yhteyteen rakennettua uutta korjaamohallia. Joulukuun lopulla käyttöön otetut tilat lähes tuplaavat aiemmat tilat. Uusien tilojen rakentaminen on maksanut yli 100 000 euroa. Lisäksi yritys on hankkinut uusia työkaluja ja testereitä.

-Eri autojen huoltamisessa tarvittavia testereitä on nyt viitisentoista, Peltola sanoo.

Forssan Sähködiesel toimii nykyisin monimerkkikorjaamona ja huoltopisteenä. Yrityksellä on vahva asema autojen sähköjärjestelmien ja dieselmoottoreiden korjaamisessa Forssan seudulla, ja sillä on käytössään myös seutukunnan ainoa dieselpenkki.

-Dieseljärjestelmien korjaaminen alkaa olla jo mikromekaniikkaa, jossa tarvitaan myös mikroskooppia pienten osien saamiseksi paikalleen, Peltola kertoo.

 

Uusien tilojen myötä voidaan huoltoja tehdä myös raskaalle kalustolle. Autojen lisäksi yritys huoltaa ja korjaa myös mm. traktoreita ja mönkijöitä. Yritys on käynnistänyt myös rengasmyynnin henkilö- ja pakettiautoihin ja asennuksiin löytyy myös Boschin nelipyöräsuuntauslaite. Lisäksi yritys myy, asentaa ja huoltaa autojen polttoainelisälämmittimiä. Forssan Sähködieselillä on ollut vahva jalansija forssalaisessa korjaamokentässä jo pitkään.

Yrityksen juuret ulottuvat 1950-luvulla perustettuun Autolataamo V. Litmaseen, joka avasi 1960-luvun alussa uudet toimitilat Hämeentien varrelle. Vuonna 1983 yrityksen nimi vaihtuu Forssan Sähködieseliksi.

Kun Peltola aloitti yrityksessä vuonna 1989 varaosamyyjänä, yrityksen omistivat tuolloin kolmikko Paavo Hakamäki, Ismo Aaltonen ja Raimo Kenni. 2000-luvun aikana vuoteen 2013 mennessä Peltola oli ostanut muut osakkaat ulos yrityksestä. Tällä hetkellä yrityksen huoltomyyjinä on Peltolan lisäksi Ville Haga. Lisäksi yritys työllistää kaikkiaan viisi mekaanikkoa. Tämän vuoden liikevaihto tulee Peltolan mukaan olemaan noin miljoona euroa.

Yritys tunnetaan myös laajasta varaosavalikoimastaan, jota hyödyntävät myös muut seutukunnan autokorjaamot. Katutason lisäksi varaosia löytyy kellarikerroksesta. Nimikkeiden määrää Peltola ei lähde edes arvioimaan. Yritys on kuulunut Bosch Service -ketjuun jo vuosikymmeniä. Boschin osia löytyy runsaasti useimpien eurooppalaisten ja japanilaisten autonvalmistajien autoista

 

Dieselautoille Peltola ennustaa Suomessa käyttöä vielä vuosikymmeniksi, vaikka keskisessä Euroopassa dieselautot ovat joutuneet hiukkaspäästöjen takia tikun nokkaan.

Peltola arvioi, etteivät sähköautot tulevat yleistymään Pohjolan vaihtelevissa säissä aivan yhtä nopeasti kuin lämpimämmässä Etelä-Euroopassa. Lisäksi sähköautojen akut kestävät edelleen heikosti Suomessa tyypillisiä lämmönvaihteluita.

Myös uusien autojen moottoriöljyjen pitkät vaihtovälit saavat Peltolan huolestumaan. Hänen mukaansa pitkät vaihtovälit voivat toimia saksalaisessa liikennekulttuurissa, kun ajetaan pitkiä matkoja tasaisella vauhdilla. Kun Suomessa ajetaan vaihtelevissa keleissä lyhyitä työmatkoja, pitää öljyt vaihtaa viimeistään 15 000 kilometrin välein. Öljyt on hyvä vaihtaa joka tapauksessa kerran vuodessa. FL

 

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti