Lounais-Häme Forssan seutu

Forssan seudulla on saumoja uuteen matkailuvalttiin, mutta netti laahaa vielä – "Ilman nettisivuja ei yritystä ole"

Matkailijoille suunnatut elämykset tarjoavat Forssan seudun maatiloille mahdollisuuden lisätienesteihin. Moni elämys jää reissaajalta kuitenkin kokematta, kun ei saa niistä koskaan tietääkään.
Pelkästään hevosten näkeminen laitumella voi olla ulkomaalaiselle matkaajalle ikimuistoinen kokemus. Matkaaja ei vain löydä niitä katsomaan, mikäli yrittäjä ei kerro mahdollisuudesta esimerkiksi netin kautta. Kuva on Ypäjän Hevosopiston perinteisestä kevättapahtumasta, kun oriit lasketaan laitumelle. Kuva: Lassi Puhtimäki
Pelkästään hevosten näkeminen laitumella voi olla ulkomaalaiselle matkaajalle ikimuistoinen kokemus. Matkaaja ei vain löydä niitä katsomaan, mikäli yrittäjä ei kerro mahdollisuudesta esimerkiksi netin kautta. Kuva on Ypäjän Hevosopiston perinteisestä kevättapahtumasta, kun oriit lasketaan laitumelle. Kuva: Lassi Puhtimäki

Toisen roska on toisen aarre, sanotaan. Samalla tavalla toisen arkinen aherrus voi toiselle olla ikimuistoinen kokemus.

Tätä pyritään teroittamaan myös Forssan seudun maatalous- sekä erityisesti hevosalalla työskenteleville. Maatilamatkailu ei ole uusi ilmiö, mutta se on alkanut nostaa uudelleen päätään trendien mukana.

– Maatilojen matkailuyrittäjät ratsastavat kansainvälisen aallonharjan huipulla. Tällä hetkellä trendi on, että ihmiset hakevat tavaroiden sijaan kokemuksia. Nyt etsitään elämyksiä, joista saa kuvan Instagramiin, markkinointiyritys Aava & Bangin luova johtaja Mikko Kalliola kertoi Pilvenmäellä järjestetyssä hevosmatkailutilaisuudessa.

Hevosen kosketus voi olla suuri elämys

Projektipäällikkö Outi Mertamo HAMK Smart -tutkimusyksiköstä totesi, että suomalaiset ja sitä myötä kantahämäläiset yritykset voivat tarjota kansainvälisille asiakkaille kokemuksia, joita ei muualta saa. Asiakaskuntaa etsittäessä ei silti välttämättä tarvitse katsoa edes maan rajojen ulkopuolelle.

– Meillä on paljon koko ikänsä pääkaupunkiseudulla asuneita, joille pelkästään hevosen koskettaminen voi olla valtavan suuri kokemus, Mertamo pohti.

Mertamo on mukana Western Lakeland -yhteistyöhankkeessa, jossa hevosmatkailu on yksi iso ulkomaille vietävä teema.

– Ulkomaille viemistä varten tarvitaan kuitenkin tuotteita. Se voi olla vaikkapa lähtöauton kyytiin pääseminen, kuten Pilvenmäellä, tai jotain ihan muuta.

 


”Jos haluaa kansainvälisiä vieraita, silloin sivujen täytyy olla myös englanniksi. Kukaan ulkomaalainen matkailija ei googleta sanoilla ’ratsastus’ tai ’talli’.”


 

 

Verkostoituminen tärkeää

Mertamon mukaan matkailijoita kiinnostavat esimerkiksi maatilat ja hevostallit, kylät, kyläkaupat ja tapahtumat. Monet näistä tuotteista on olemassa maaseudun yrityksillä jo valmiina, kunhan yrittäjä tajuaa tuotteistaa niitä matkailijoille. Yhtä tärkeää on myös se, että niitä osataan markkinoida.

Yksi vaihtoehto saada sana kulkemaan on verkostoituminen esimerkiksi tekemällä yhteistyötä muiden alueen matkailuyrittäjien kanssa.

– Esimerkiksi paikallinen majoituksen tarjoaja voi suositella jotain kohdetta, jossa pääsee vaikkapa paijaamaan hevosta tai tekemään kierroksen maatilalla, Mertamo sanoi.

Tällöin matkailijoita tuskin tulee kovin paljon, mutta Mertamon mukaan monelle maatalousyrittäjälle riittää pienikin lisätulo turismin kautta.

Pilvenmäki tarjoaa paitsi raveja, myös erilaisia tapahtumia ja elämyksiä. Kuva on vuoden 2019 Väärinpäinraveista.

Nettisivut minimivaatimus

Jos haluaa houkutella matkailijoita yhä enemmän, silloin myös nettipuolen on oltava kunnossa. Minimivaatimus on yrityksen omat, kattavat nettisivut.

– Ilman nettisivuja yritystä ei ole nykypäivänä olemassakaan. Jos haluaa kansainvälisiä vieraita, silloin sivujen täytyy olla myös englanniksi. Kukaan ulkomaalainen matkailija ei googleta sanoilla ”ratsastus” tai ”talli”.

Asioita katsotaan helposti vain omasta suppeasta näkökulmasta.

– Olemme hevosrikas alue, ja moni yrittäjä ajattelee, että ”kyllähän kaikki meidät tuntee”. Ei välttämättä tunne, etenkään seudun ulkopuolella, projektipäällikkö Menna Rantala HAMK Biosta Mustialan toimipisteestä muistutti.

Eri palvelut tutuiksi

Suurta näkyvyyttä suhteellisen pienellä aikapanostuksella voi saavuttaa erilaisten netin verkostoitumispalvelujen ja sosiaalisen median kautta. Mertamo totesi, että Facebook ei yksinkertaisesti tänä päivänä riitä.

Väyliä tunnettuuden kasvattamiseen on verkossa monia, mutta Forssan seudun yritysten aktiivisuus on Rantalan ja Mertamon mukaan monilla sivustoilla vähäistä. Pelkästään erottuva sisältö esimerkiksi kuvapalvelu Instagramissa voi tuoda reissaajia matkojenkin päästä.

– VisitHäme-sivulla on Forssan seudulta kaksi hevosalan yritystä, Pilvenmäki ja Hevosopisto. Täällä on kuitenkin alan yrityksiä paljon enemmänkin, joten miksei niitä nosteta kautta esille? Rantala kysyi.

 

Lue myös: Hevosmatkailun kavioura vie Kanta-Hämeen matkailupalveluihin, uusi hanke alkaa

Matkailualan murros vaatii miettimään uusia toimintatapoja Forssan seudulla – 2019 oli keskiverto matkailuvuosi

 

 

Mitä kautta hankkia näkyvyyttä verkossa?

Yrityksen omat verkkosivut

VisitHäme

Arviointipalvelut, kuten Tripadvisor

Sosiaalisen median alustat, kuten Instagram ja Facebook

AirBnB, jossa voi tarjota majoituksen lisäksi elämyksiä.

Doerz on suomalainen sivusto, jonka kautta myös tavalliset ihmiset voivat tarjota elämyksiä.

Tavastia Events, jossa voi ilmoittaa Kanta-Hämeen tapahtumista.

Fingerpori

comic

Näkoislehti

5.4.2020

Uusimmat