Lounais-Häme Forssan seutu

Forssan seudulla toimivilla Järviylängön Helmen matkailuyrityksillä on draivi päällä

Järviylängön Helmet julkaisee kevään aikana persoonallisia Hämeen järviylängöllä kuvattuja videoita.
Johanna Pelto-Huikko ja Nahkurinverstas Portaasta ovat mukana Järviylängön Helmissä. Kuva: Pessinen Seppo
Johanna Pelto-Huikko ja Nahkurinverstas Portaasta ovat mukana Järviylängön Helmissä. Kuva: Pessinen Seppo

Järviylängön Helmet, eli Forssan seudulla toimiva seitsemän matkailuyrityksen yritysryhmähanke panostaa tulevaan kesäsesonkiin. Järviylängön Helmet julkaisee kevään aikana persoonallisia Hämeen järviylängöllä kuvattuja videoita.

– Ensimmäinen video julkaistaan maaliskuun aikana. Videota tehdessä meillä oli hauskaa ja se kyllä siinä kahdessa minuutissa välittyy, kertoo Erärenki -yrityksen Jouni Palén.

Ensimmäistä videota seuraa joukko lyhyempiä otoksia, joiden toivotaan herättävän katsojan kiinnostumaan seudusta ja yrityksistä.

– Jotain kummallista ja suupieliä nostavaa videoissa on, Palén naurahtaa.

Some vahvasti esillä

Matkailualan sosiaalisen median taitoja opiskellut Johanna Pelto-Huikko Portaan Nahkurinverstaalta puolestaan lupaa, että videon julkistus tulee näkymään somessa.

– Kaikilla Helmillä on Facebook käytössä ja sinne me julkaisua keskitämme yhteisen jarviylanko.fi -sivun lisäksi. Osa yrityksistä näkyy muissakin kanavissa, Instagramissa esimerkiksi, Pelto-Huikko kertoo.

Yritykset ovat sopineet pienistä täkyistä ja palkinnoista, jotka kannustavat videon katsojia jakamaan näkemäänsä muillekin.

Videon kuvanneen Mediafarmin Niklas Maisi oli yllättynyt siitä, miten paljon potentiaalia seudulla ja yrityksissä on matkailun tulevaisuutta ajatellen. Kuvauksissa ei tyydytty perinteisiin kuvakulmiin, vaan tuotiin esille tekemistä iloisessa ja hauskassa hengessä. Ypäjältä Järviylängön Helmissä mukana olevan Paijan Maatilamajoituksen mukaan lyhyessä videossa eivät ihan kaikki palvelut tule millään esille. Heidän toiveissaan on, että katsoja löytää vaikkapa hääjuhlille pitopaikan, vaikkei kyseinen palvelu juuri videossa näy.

– Polttarit Urpolan kartanolla Humppilassa ja häät meillä, Päivi Paija ehdottaa.

Yhteistyössä on voimaa

Suurin osa Järviylängön Helmien asiakkaista on lähimatkailijoita Etelä-Suomesta. Yhteistyöllä saadaan tekemiseen enemmän voimaa, mutta silti erottautuminen on se, mihin pyritään.

– Ei muualla ole varaa valita useampien savusaunojen välillä. Täällä niitä löytyy niin ”Menninkäisille” kuin ”Viikingeille”. Eikä helpolla löydy yli sadalle majoitustiloja kahden kansallispuiston kupeessa, kuten Eräkeskus Metsäkouluntiellä on. Kun näihin voi yhdistää luonnossa kulkemisen, järvellä tai joella melomisen ja vaikkapa näkötorneilla käynnin, niin kyllä virkistyspäiviä viettävät yritykset ja yhteisöt ovat kiinnostuneita. Ja näistä samoista aineista kokoamme myös leirien ohjelmaa niin lapsille kuin aikuisillekin, toteaa Wilderness Talesin Tomi Helin.

Avoin ryhmä

Järviylängön Helmet yritysryhmähanketta hallinnoi ProAgria Etelä-Suomi ja sitä rahoitetaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta. Yritysryhmän hanketuki on tarkoitettu yritysten kehittämispalvelujen hankitaan. Järviylängön Helmissä tämä on tarkoittanut mm. esittelyvideoiden kuvaamista, messuosallistumisia, koulutuksia, opintomatkoja sekä yritysten välisen yhteistyön lisäämistä.

– Ensisijaisena tavoitteena on, että hankkeen päättyessä osallistujayritysten osaaminen ja palvelut muodostavat toisiaan täydentävän laadukkaan kokonaisuuden, kertoo projektipäällikkö Tiina Heinonen ProAgria Etelä-Suomesta.

Järviylängön Helmet kokee, että hanke on lisännyt yritysten välistä yhteistyötä ja toisilta oppimista. Yrittäjien mukaan Järviylängön Helmien myötä syntyneen yhteistyön tulevaisuuden suunnitelmia ei vielä ole lyöty lukkoon. Suljettu ryhmä Järviylängön Helmet eivät halua olla.

– Mitä paremmin tunnemme toisiamme seudulla, sitä paremmin osaamme palvella. Juuri nyt panostuksemme näkyy alueen Helminä, toteaa hienoista ylpeyttä äänessään Leena Kylämarkula Urpolan kartanolta.

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic