Lounais-Häme

Forssan seudullakin vähennetään teiden suolausta

Forssan seudun teillä vähennetään suolausta tulevana talvena.

Työmaapäällikkö Sami Karjula Destia oy:stä kertoo, että suolauksen vähentämisestä kertovia liikennemerkkejä ilmestyy sekä valtatie 2:n että valtatie 10:n teiden varsille.

-Kyltit varoittavat tienkäyttäjiä siitä, että liikennemerkin osoittamalla matkalla tie voi olla liukkaampi kuin tieosuudella muuten, Ylikarjula sanoo.

Liikennemerkit osoittavat myös aina sen matkan, jolla suolausta on vähennetty.

-Kyse on lyhyehköistä pätkistä, puolesta kilometristä kahteen kilometriin, Ylikarjula sanoo.

-Tienkäyttäjiä merkit toivottavasti herättelevät miettimään, josko tie voi olla liukas ja ajaisi sen pari kilometriä hiljempaa.

Ylikarjula muistuttaa, että ajonopeuden alentaminen ei lisää merkittävästi matka-aikaa. Siksi etenkin huonoissa ajo-olosuhteissa kannattaa miettiä enemmän liikenneturvallisuutta kuin tien päällä vietettävää aikaa.

-Kilometrin matkalla ajonopeuden laskeminen 80 kilometrin tuntinopeudesta 70 kilometrin tuntinopeuteen lisää matka-aikaa tuolla kilometrillä seitsemän sekuntia. Vastaavasti jos ajonopeus nostettaisiin 100 kilometrin tuntinopeuteen, aikaa voittaisi samalla matkalla vain viisi sekuntia.

Suolausta vähennetään pohjavesialueilla ja tarkoituksena on ehkäistä suolan kertyminen pohjaveteen.

-Suola on mainio liukkauden torjunta-aine. Pieninä pitoisuuksina pohjavedessä siitä ei olisi haittaa, mutta jos sitä pääsee liikaa pohjaveteen, se pilaa veden. Siksi tälle tielle on lähdetty,

Talviolosuhteiden tullen myös Destiassa ollaan valmiita talvikunnossapitokauden alkuun. Edessä on ensimmäinen talvi osana niin kutsuttua Nummen alueurakkaa.

Tähän asti Forssan seudun tiet on urakoitu omassa alueurakassaan. Sopimuksen päätyttyä syyskuun loppuun Forssan seudun uusi alueurakka yhdistettiin pääasiassa Karkkilaan ja Lohjaan, mutta myös Vihdin ja Lopen seuduille solmittuun urakkasopimukseen.

Yhteensä Nummen alueurakkaan kuuluu kunnossapidettävää tiestöä yli 1100 kilometriä. Tästä korkeimman talvihoitoluokan tietä on noin 120 kilometriä ja toiseksi ylimmän luokan tietä 95 kilometriä.

-Urakka-alue on nyt pitkä ja laaja. Kakkostietä alueeseen kuuluu karvan verran vajaat 100 kilometriä ja kymppitietäkin 45 kilometriä.

-Tienkäyttäjille urakan muutos ei näy käytännössä mitenkään. Vaikka alueurakan nimestä poistuu Forssa-sana, niin mikään muu ei muutu, Ylikarjula sanoo. FL

 

Teitä urakoitu jo 16 vuotta
Yleisten teiden kunnossapito on toteutettu urakoina nyt kuutisentoista vuotta. Ennen valtio hoiti kunnossapitotyöt omana työnään.Tilaajana urakoissa on elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, jotka määrittävät työn ja halutun laatutason. Alueurakat muodostuvat alueellisesti rajatuista kohteista, joissa hoitourakoitsijaKilpailutuksen kautta valittu hoitourakoitsija vastaa alueeseen kuuluvien maanteiden ympärivuotisesta hoidosta. Urakoitsija organisoi käytännöt työt, valitsee menetelmät, hankkii materiaalit ja koneet sekä vastaa laadusta ja sen raportoinnista.Urakat ovat yleensä monivuotisia. Niiden kesto on pääsääntöisesti 5–7 vuotta.Tienkäyttäjiltä pyydetään palautetta tiestön kuntoon liittyen. Liikennettä hankaloittavista ja välitöntä huomiota vaativista teiden ongelmakohdista pyydetään ilmoittamaan Liikenneviraston tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100.

Uusimmat