Lounais-Häme Lounais-Häme

Forssan seudun kaltaisilla alueilla nettikauppa kasvaa kaupunkeja nopeammin

Suomalaiset ostavat netistä eniten vaatteita tai kenkiä sekä pääsylippuja teatteriin, konsertteihin tai elokuviin.
Pakettimäärät kasvavat myös Forssan seudulla, kun verkkokauppaostoksia tehdään aiempaa enemmän. Kuva: Tapio Tuomela
Pakettimäärät kasvavat myös Forssan seudulla, kun verkkokauppaostoksia tehdään aiempaa enemmän. Kuva: Tapio Tuomela

Viimeisen kolmen kuukauden aikana puolet suomalaisista on ostanut jotain verkon kautta. Tieto perustuu Tilastokeskuksen tutkimukseen suomalaisten tietotekniikan käytöstä.

Vaatteita tai kenkiä kertoi suomalaisista ostavansa noin 40 prosenttia, lähes yhtä moni pääsylippuja.

Tilastokeskuksen mukaan vanhemmat ikäryhmät ostavat verkossa usein lomamatkoja tai muita harvemmin tehtäviä ostoksia, kun taas nuoremmat ikäryhmät ostavat rutiininomaisemmin verkosta esimerkiksi vaatteita tai pääsylippuja.

Viisi suosituinta tuoteryhmää, eli vaatteet, pääsyliput, majoituspalvelut, rahapelit sekä muut matkailuun liittyvät palvelut, ovat pysyneet jo vuosia samoina, ainoastaan niiden järjestys on muuttunut.

Vielä vuonna 2013 verkon kautta ostettiin useimmin majoituksia ja muita matkailuun liittyviä palveluita. Vaatteiden ja kenkien sekä kulttuuritapahtumien lippujen ostaminen on kuitenkin yleistynyt nopeammin kuin verkko-ostaminen keskimäärin. Majoitukseen ja matkailuun liittyvät palvelut verkko-ostoina ovat samalla tasolla kuin kuusi vuotta sitten.

Rahapelaaminen verkossa on yleistynyt nopeasti. Reilu kolmannes suomalaisista 16–89-vuotiaista kertoi pelanneensa rahapelejä netissä.

 

Lue myös: Verkkoruokakauppa kasvaa – nopeaa palvelua tavoitellaan robotiikan avulla

 

Eniten verkko-ostoksia tehdään pääkaupunkiseudulla sekä suurissa kaupungeissa. Eroa suurempiin kaupunkeihin kuitenkin kiritään taajaan asutuilla ja maaseutumaisilla alueilla, joihin Forssan seudun kunnatkin kuuluvat.

Kun vuonna 2013 harvaan asutuilla alueilla elävistä teki nettiostoksia reilu kolmannes, tänä vuonna vastaava osuus oli jo lähes puolet.

Alueiden välisillä eroilla on monta selittäjää, kuten kaupunkien maaseutua nuorempi ikärakenne. Vanhemmat ostavat nuoria harvemmin verkkokaupoista.

Toisaalta osa tuotteista, kuten elokuvat, konsertit ja kulttuuritilaisuudet, on sellaisia, että niiden tarjonta keskittyy suuriin kaupunkeihin. Opiskelupaikat keskittyvät myös kaupunkeihin ja opiskelijat ovat aktiivisia verkko-ostajia tietyissä tuoteryhmissä. Korkeasti koulutetut ihmiset keskittyvät kaupunkeihin, ja myös he ovat muita aktiivisempia internetin käyttäjiä.

Toisaalta harvaan asutuilla alueilla ostetaan verkosta paljon sellaisia tuotteita, joita ei välttämättä saa lähiseutujen kivijalkakaupoista ja kuljettaminen voi olla hankalaa. Tällaisia ovat esimerkiksi huonekalut ja kodinkoneet. Toisaalta autoiluun ja muihin kulkuvälineisiin liittyvät tuotteet ovat harvaan asuttujen alueiden ihmisille tärkeämpiä kuin suurissa kaupungeissa asuville, mikä näkyy myös verkkokaupassa. FL

Uusimmat