Lounais-Häme Forssan seutu

Forssan seudun kouluissa etäopiskelu alkaa asettua uomiinsa – "Ovathan tässä kaikki kovilla"

Koulujen opetus siirtyi kaksi viikkoa sitten luokista nettiin nopealla aikataululla. Toimintatavat alkavat pikkuhiljaa vakiintua.
Suurin osa koululaisista saa nyt oppinsa etäopetuksena, mutta kouluissa käy yhä vaihteleva määrä oppilaita lähiopetuksessa. Vieremän koululla käy seitsemän 1.–2.-luokan oppilasta, joita auttavat muun muassa Ulla-Maija Kilponen (takana) ja Taruanna Haarlo. Kuva: Lassi Puhtimäki
Suurin osa koululaisista saa nyt oppinsa etäopetuksena, mutta kouluissa käy yhä vaihteleva määrä oppilaita lähiopetuksessa. Vieremän koululla käy seitsemän 1.–2.-luokan oppilasta, joita auttavat muun muassa Ulla-Maija Kilponen (takana) ja Taruanna Haarlo. Kuva: Lassi Puhtimäki

– On meillä aika loistavat opettajat, voimme olla ylpeitä Forssassa ja koko Suomessa, kuinka hyvin opetus on saatu toimimaan, vaikka tilanne tuli nopeasti, Forssan sivistysjohtaja Jarmo Pynnönen summaa tämän hetken tuntemuksiaan etäopetuksen onnistumisesta.

Kaksi viikkoa sitten Suomi siirtyi luokkahuoneista etäopetukseen lähes yhdessä yössä. Forssan seudun rehtorit ja koulunjohtajat kertovat, että etäarki on alkanut pikkuhiljaa rullata, vaikka kehitettävää riittää yhä. Forssassa alkua on helpottanut, että kaikilla oppilailla oli kaupungin puolesta jo opiskeluun tarvittava tekniikka valmiina.

Tilanteesta tekee hankalan esimerkiksi se, että valmiita malleja opetuksen toteuttamisesta ei ollut valmiina, vaan työtavat on sovellettava vauhdista. Raamina on opetussuunnitelma, mutta sen toteutus on koulujen ja kuntien vastuulla.

– Edes Opetushallituksella ei ole ohjeita tai kriteereitä. Etäopetuksen vaikutusta esimerkiksi tuntimääriin on vielä vaikea arvioida, Ypäjän rehtori-sivistysjohtaja Juha Kraapo sanoo.

Osaan oppilaista ei heti yhteyttä

Pynnönen ja Kraapo kertovat, että ensimmäisinä päivinä kaikkiin oppilaisiin ei välttämättä saatu yhteyttä useampaan päivään. Parissa viikossa tilannetta on saatu korjattua. Keinoja kaikkien saamiseksi etäkouluun on erilaisia.

Vaikka matkaa opettajan ja oppilaan välillä on normaalia enemmän, työnjälkeä voidaan seurata yhtä suoraviivaisesti kuin luokkahuoneessakin: Jos etäoppilaalle annettua työtä ei ole määräaikaan mennessä palautettu, näkee opettaja sen suoraan järjestelmästä.

– Jos pariin päivään ei ole oppilaasta kuulunut mitään, meillä on rakennettu oma ketjutus sille, miten tilanne puretaan. Eri ikäryhmillä on omat erityisopettajansa, jotka ottavat kotiin yhteyttä tarpeen vaatiessa, Forssan Kuhalan koulun rehtori Atte Kolis sanoo.

Kraapo kertoo, että Ypäjällä palauttamattomista tehtävistä menee vanhemmille Wilma-merkinnät.

– Laiskanläksylle ei tietysti nyt voi jättää. Vastuu tilanteesta jää vahvasti kotiin, Kraapo sanoo.


”Harras toiveeni opettajille on, että työskennelkää virka-aikojen mukaan.”


 

Päivät venyvät

Nopean muutoksen myötä myös työtaakka on kasvanut sekä koululla että kotona.

– Ovathan tässä kaikki olleet kovilla: oppilaat, opettajat ja huoltajat, Forssan Heikan koulun koulunjohtaja Olavi Ulmonen myöntää.

Kolis sanoo, että oppilaille jaettavaa tehtävämäärää on karsittu ensimmäisten viikkojen jälkeen. Kun esimerkiksi yläkoululaisille jokainen aineenopettaja jakoi omat tehtävänsä, yhteen laskettuna tehtäväkuorma alkoi olla oppilaille liian raskas.

Opettajille etäopetus on taas tuonut uudenlaista suunniteltavaa, minkä lisäksi osa opettajista vastailee oppilaidensa kysymyksiin opetukseen liittyen myös perinteisten virka-aikojen jälkeen. Osa oppilaista on tehnyt tehtäviä iltapainotteisesti, jolloin opettaja ei välttämättä ole enää saatavilla apuun.

– Harras toiveeni opettajille on, että työskennelkää virka-aikojen mukaan. Tarkoitus ei ole tehdä töitä tai olla tavoitettavissa kellon ympäri, Ulmonen sanoo.

 

Lue myös: Korona muuttaa käytäntöjä Forssankin kouluissa: Opittavaa riittää niin oppilailla kuin opettajilla

 

Tasalaatuisuus kysymysmerkkinä

Pynnönen näkee yhdeksi merkittäväksi haasteeksi tasalaatuisuuden varmistamisen opetuksessa. Eri opettajilla on erilaiset tekniset taidot ja työskentelytavat.

Kraapo kertoo, ettei ole tästä syystä halunnutkaan laittaa opettajia samaan muottiin.

– Olen antanut opettajille vapaat kädet opetuksen toteutuksen suhteen, jolloin he voivat itse määritellä opetusta esimerkiksi omien taitojen mukaan, Kraapo sanoo.

Forssan Vieremän koulun koulunjohtaja Hannu Haapaniemi kertoo, että teknisissä asioissa samalle viivalle pääsemistä on edesauttanut yhteisöllisyys.

– Jokainen opettaja saa apua tarvitessaan, eikä kysymistä tarvitse arastella. Täytyy myös erikseen kehua Kuhalan ”Pentagonia”, Haapaniemi sanoo.

Pentagonilla Haapaniemi viittaa Forssan kaupungin ICT-osastoon, joka toimii Kuhalan koulun yhteydessä. ICT-osasto varmistaa, että laitteet ja ohjelmat toimivat. Pedagogisella puolella opettajia ovat koulurajojen yli auttaneet digikoulutusta saaneet kollegat.

 

Aiemmin aiheesta: Valtaosa Forssan 1.–3.-luokkalaisista opiskelee etänä – ”Suositukset ovat menneet koteihin hyvin perille

 

Moni heikompi oppilas kunnostautunut

Jarmo Pynnönen kertoo, että yksi koulujen johtoa ja opettajia positiivisesti yllättänyt seikka on ollut se, että moni sellainen oppilas, jolla tavallisessa kouluarjessa on ongelmia oppimisen ja motivaation kanssa, on petrannut kotona.

– Moni tällainen oppilas onkin vastoin odotuksia palauttanut tehtävät ajoissa ja suorastaan loistanut. Osalle oppilaista tällainen opiskelu sopii, Pynnönen sanoo.

Haapaniemi sanoo, että osalle oppilaista keskittyminen luokkahuoneessa on vaikeaa, kun ympärillä on paljon muita ihmisiä. Tätä ongelmaa ei ole kotona.

– Digivalmiudet saattavat olla monella oppilaalla myös erinomaisella tasolla, kun pelimaailman kautta kaikenlainen toiminnan jakaminen verkossa on tuttua, Haapaniemi sanoo. FL

 

Opettaja, koululainen ja huoltaja, käy vastaamassa Forssan Lehden etäopiskelukyselyyn tässä linkissä.

Uusimmat

Näkoislehti

28.5.2020

Fingerpori

comic