Lounais-Häme Forssan seutu

Forssan seudun koulut digiloikkivat etäopetuksessa – Kysymys kuuluu, miten nyt opittua voidaan hyödyntää jatkossa

Lähes kahden kuukauden etäopetusjakso pakotti koulut harppomaan digiin. Käytännöt tulivat tutuiksi, mutta aika näyttää, mitä opittua voidaan hyödyntää.
Luokat olivat tyhjillään lähes parin kuukauden ajan. Koulunjohtaja Ilona Hackzell piti huhtikuun puolivälissä etätunteja luokastaan käsin Tammelan Myllykylän koululla. Kuva: Tapio Tuomela
Luokat olivat tyhjillään lähes parin kuukauden ajan. Koulunjohtaja Ilona Hackzell piti huhtikuun puolivälissä etätunteja luokastaan käsin Tammelan Myllykylän koululla. Kuva: Tapio Tuomela

Koulut olivat maaliskuussa valtavan haasteen edessä, kun etäopetuksen käytännöt piti rakentaa mahdollisimman nopeasti vailla tarkkoja ohjeistuksia. Etäopetusjakso tuli päätökseen viime viikon torstaina oppilaiden palatessa kouluille.

Mitä ajasta jäi käteen?

Forssan seudun rehtorit kertovat olevansa lähes kahden kuukauden etäopetusjaksoon suhteellisen tyytyväisiä, vaikka alku olikin opettelua niin aikuisille kuin lapsille.

– Uskon, että pedagogisesti saimme opetuksen toimimaan hyvin, mutta olihan meillä haasteitakin. Sosiaalisen hyvinvoinnin näkökulmasta emme pystyneet täyttämään perusopetuslain vaatimuksia, joten on hyvä, että oppilaat pääsivät nyt takaisin kouluun, Keskuskoulun rehtori Jari Marjamäki summaa.

Käytännöt löytyivät ajan kanssa

Humppilan yläasteen ja Kirkonkulman koulun rehtori Maria Kemppainen kuvailee etäopiskelujakson sujuneen varsin positiivisesti, samoin Tammelan koulukeskuksen rehtori Pirjoriitta Olkkonen.

– Opettajamme ovat ottaneet huikean digiloikan. Alussa ongelmana etenkin aineenopettajien kanssa olivat vaihtelevat käytännöt. Oppilailla ja huoltajilla oli vaikeuksia löytää tehtäviä. Toimivat käytännöt löytyivät ajan kanssa, Kemppainen kertoo.

Kemppainen toteaa, että opettajat lykkäsivät pitkään suurta digiloikkaa, kun kiireisen arjen keskellä on tuntunut vaikealta löytää aikaa ja voimia uuden opetteluun.

– Nyt loikka oli pakko tehdä. Nyt on saatu hankittua uusia taitoja ja niitä voidaan hyödyntää ensi lukukaudella, Kemppainen sanoo.

– Kun konekantakin alkaa olla kunnossa, niin digin kanssa ei haluta peruutella.

Lue myös: Opettajien jaksaminen koetuksella – Forssalaisopettaja: ”Oppilaiden viesteihin ei raaski olla vastaamatta iltaisin” (FL 20.4.2020)

Teams-tunteja tulevaisuudessakin?

Kemppainen uskoo, että Teamsin ja etäyhteyksien käyttäminen jatkuvat myös tulevaisuudessa. Vaikka muuten oltaisiinkin lähiopetuksessa, voi esimerkiksi pitkään kotona sairaana ollutta oppilasta auttaa etänä, jos hän on tarpeeksi terve siihen.

– Opimme varmasti käytäntöjä, joita voi hyödyntää myös tulevaisuudessa. Jo nyt kielten tunteja pidetään Teamsin välityksellä oppilaille luokkaan, jotta luokassa ei vaihtuisi opettaja, Tammelan koulukeskuksen Pirjoriitta Olkkonen kertoo.

Marjamäki huomauttaa, että perusopetuslaki ei toistaiseksi tunne etäopetusta. Vaikka opetusministeri Li Andersson on kertonut, että valmisteilla on laki, joka mahdollistaa syksyllä tarvittaessa vuorottelun lähi- ja etäopiskelun välillä, niiden yhdistäminen voi olla ongelmallista.

– Opettajalla ei ole velvollisuutta pitää samaan aikaan etä- ja lähiopetusta. Esimerkiksi Teamsia oppilaat osaavat nyt käyttää hyvin, mutta lähiopetuksessa sen käyttöön ei ole varsinaista painetta, Marjamäki sanoo. FL

Uusimmat

Näkoislehti

8.7.2020

Fingerpori

comic