Lounais-Häme Forssa

Forssan seudun matkailuyritykset voivat luoda nyt kilpailuedun turvallisuudella – Siitä pitää vain osata kertoa

Majoituspaikkojen turvallisuus voi olla yksi Forssan seudun matkailuyritysten oljenkorsista. Vahvuuksista pitää kuitenkin myös osata kertoa.
Siivousyrittäjä Jaana Harju jakoi Saaren kansanpuistossa tietoa matkailualalla toimiville ihmisille majoituspaikkojen ja ravintoloiden hygieniasta. Esimerkiksi majoitusmökkeihin kannattaa tällä hetkellä jättää puhdistusliinoja ja -aineita, jotta uusi asiakas saa halutessaan pyyhkäistyä pinnat vielä kertaalleen. Kuva: Lassi Puhtimäki
Siivousyrittäjä Jaana Harju jakoi Saaren kansanpuistossa tietoa matkailualalla toimiville ihmisille majoituspaikkojen ja ravintoloiden hygieniasta. Esimerkiksi majoitusmökkeihin kannattaa tällä hetkellä jättää puhdistusliinoja ja -aineita, jotta uusi asiakas saa halutessaan pyyhkäistyä pinnat vielä kertaalleen. Kuva: Lassi Puhtimäki

Reissut ulkomaille vaihtuvat suomalaisilla tänä kesänä kotimaanmatkailuun, mikä on monen kotimaisen matkailuyrityksen pelastus. Samalla se kuitenkin myös kasvattaa kilpailua sekä yrittäjien että eri seutujen välillä.

Koronakevään taituttua kesään yksi yritysten valtti on turvallisuus eli käytännössä tautiriskin minimointi.

– Turvallisuudentunne on nyt tärkeää: Asiakkaan täytyy luottaa, että koronatilanne otetaan vakavasti ja hänet huomioidaan. Asiakas ei voi tietää, kuka tilassa on ollut aiemmin, forssalaisen siivousalan yrityksen Jamske oy:n Jaana Harju kertoi Forssan seudun matkailualan toimijoiden yhteisessä tilaisuudessa.

Turvallisuudentunteeseen tarvitaan kokonaisvaltainen kokemus majoituspaikassa. Sitä luodaan Harjun mukaan esimerkiksi yleisten vessojen siisteydellä, maksupäätteiden puhdistamisella, käsidesin saatavuudella ja majoitushuoneiden huolellisella siivoamisella.

– Turvallisuus on alkanut selvästi unohtua jo esimerkiksi turvavälien suhteen, mutta niin ei pitäisi olla. Puhtaudessa pitäisi hoitaa mieluummin vähän yli kuin ali, Harju sanoo.

Lisäpanostusta mökkeihin

Tammelassa majoitusta tarjoavassa Kultakukkurassa asiakkaat pääosin siivoavat majoituspaikan itse lähtiessään, mutta poikkeustilanteessa kaikki ei jää asiakkaan omantunnon varaan.

– Vaihdon yhteydessä käymme joka tapauksessa pinnat läpi. Majoitustiloissa on myös käsidesit ja puhdistusaineet, jos uusi majoittuja haluaa puhdistaa vielä pinnat itse, Jarmo Mäkelä sanoi.

Myös Tammelan Hykkilässä toimivalla Mäntykallion lomamökeillä asiakas siivoaa mökin lähtiessään, mutta yrittäjä Jorma Vikman kertoi, että tällä hetkellä siisteys tarkastetaan normaalia tarkemmin.

– Aina ei voi olla varma, että asiakas on hoitanut siivouksen kunnolla, siksi pidämme puhtaudesta nyt erityistä huolta, Vikman totesi.

Mäkelä kertoi, että koska Kultakukkuran sekä hotelli Maakunnan varausmäärät ovat normaalia pienempiä, voidaan myös turvallisuus taata helpommin.

– Kun täyttöaste on pieni, voidaan huoneita pitää myös tyhjillään, mikä vähentää tarttumisriskiä. Vakioasiakkaillemme annamme nyt aina samat huoneet, Mäkelä sanoi.

Juttu jatkuu kuvan alla.

Jaana Harju toteaa, että siisteyden ja sitä myötä turvallisuuden suhteen on tällä hetkellä parempi ”vetää vähän yli” kuin jättää homma vajaaksi.

Hyvistä asioista täytyy muistaa kertoa

Puhtauteen panostamisesta ei kuitenkaan ole hyötyä, jos majoittujia ei ole. Elinvoimaa Hämeeseen ry:n toiminnanjohtaja Janne Tienpää totesi, että kesäkuun alkupuolella lähes pari miljoonaa ihmistä miettii, mitä tekevät kesälomallaan. Jos valmiiksi kärsivät majoitusyritykset eivät saa potentiaalisia matkailijoita houkuteltua liikkeelle, saattavat he tässä tilanteessa jäädä myös kotiin.

– Jos haluamme, että Kanta-Hämeeseen tulee matkailijoita, niin mahdollisuuksistamme on myös kerrottava. Täytyy siis muistaa viestiä niistä hyvistä asioista, joita täällä tehdään, kehittämispäällikkö Kirsi Sippola Hämeen ammattikorkeakoulusta muistutti.

Yksi tällainen hyvä asia on juuri puhtaus, johon nyt varmasti panostetaan matkailuyrityksissä läpi Suomen, mutta harva muistaa kertoa ja hehkuttaa sitä.

– Esimerkiksi Booking.comissa on mahdollisuus tällä hetkellä kertoa, kuinka yritys on varautunut koronatilanteen vuoksi. Sinne on hyvä kirjoittaa omasta toiminnastaan, Jorma Vikman sanoi. FL

Lue myös: Ilolla irti rajoituksista: koronarajoitusten lieventyminen sai forssalaiset kirjastoon ja ravintolaherkkujen ääreen (FL 1.6.2020)

Nämä asiat tulisi muistaa siisteydessä

Yleisissä tiloissa pöydät ja tuolit tulee pyyhkiä jokaisen asiakkaan jälkeen.

Pyyhi myös ovenkarmit, koska ihmiset nojaavat niihin paljon.

Henkilökunnan tulee pestä tai desinfioida kätensä aina, kun on koskenut johonkin, mihin asiakas on koskenut, on se sitten maksupääte, käteinen raha tai pöytätaso.

Käsidesejä tulisi olla tarpeeksi saatavilla, kuten myös opasteet lähimmälle käsienpesupaikalle.

Ravintolassa haarukat ja veitset tulisi tarjoilla pöytiin, ei antaa mahdollisuutta ottaa niitä itse pöydällä olevasta astiasta.

Normaalisti muovijätettä on vältettävä, mutta hygieenisintä on vaihtaa roskiksen muovipussi mahdollisimman usein.

Kertakäyttöiset paperipyyhkeet ovat vessassa hygieenisempiä kuin pyyherullat.

Jos vuokramökissä ei ole varsinaista välisiivousta asiakkaiden välillä, tulisi varmistaa, että huoneessa on puhdistusainetta sekä puhdistusliinoja, jotta asiakas voi halutessaan itse käydä pinnat läpi.

Lue myös: Perhejuhlien kohtalo askarruttaa paikallisia yrittäjiä – Majoitusta varataan, mutta ryhmämatkat jäävät kesällä tekemättä (FL 25.5.2020)

Uusimmat

Näkoislehti

19.9.2020

Fingerpori

comic