Lounais-Häme Forssa

Forssan tehtaalta Kiinaan lähtevä sianliha on nostanut koko HKScanin vientiä: "Yksi hyvä tukijalka lisää"

HKScanin sianlihan vienti Kiinaan on jopa edellä suunnitellusta tahdista, mikä näkyy myös Forssan tuotantolaitoksella. Suunta on yhä ylöspäin.
Forssasta lähtee kuluvan vuoden aikana Kiinaan yli kuusi miljoonaa kiloa sikaa. Määrä kasvanee entisestään ensi vuonna.
Forssasta lähtee kuluvan vuoden aikana Kiinaan yli kuusi miljoonaa kiloa sikaa. Määrä kasvanee entisestään ensi vuonna.

HKScanin sianlihan vieminen Suomesta Kiinaan on alkanut lupaavasti, kertoo yhtiön viennistä vastaava johtaja Jukka Nikkinen. Kun yhtiö aloitti sianlihan viennin Kiinaan Forssan tehtaalta huhtikuussa 2018, HKScan odotti kolmen miljoonan kilon vientivauhtia ensimmäisenä vuonna ja määrän kolminkertaistumista seuraavien kolmen vuoden aikana.

Tämän kalenterivuoden aikana Kiinaan viedään sikaa yli kuusi miljoonaa kiloa eli yli tämän vuoden tavoitteen.

– Kiinan-viennin myötä koko vientimme määrät ovat kehittyneet positiivisesti. Olemme jonkin verran tavoitettamme edellä Kiinan-viennissämme. Pyrimme järkevään kasvuun, Nikkinen sanoo.

“Kiina on hyvä lisä”

Atrian liiketoimintajohtaja Markku Hirvijärvi kertoi viime viikolla Lännen median haastattelussa, että Kiinan-vienti tulee yhtiöllä tarpeeseen paikkaamaan aavistuksen vähentynyttä kotimaan kysyntää sianlihalle.

Nikkinen toteaa, että vaikka Kiina onkin HKScanille tärkein vientisuunta, kotimaan markkinat ovat selvästi tärkeämpää myynnin osalta. Yhtiö ei kerro julkisuuteen, kuinka suuren osan Forssan tehtaan tuotannosta Kiinan-vienti muodostaa.

– Kiina on hyvä lisä, joka antaa mahdollisuuden sille, että meillä ei ole tarvetta tehdä supistuksia, jos kysyntä kotimaassa jossain vaiheessa laskee, mitä ei ainakaan vielä ole tapahtunut. Kiinan-vienti on ikään kuin yksi hyvä tukijalka lisää, Nikkinen muotoilee.

Vientisopimus laajeni

Viime viikolla sikaa Kiinaan vievät HKScan ja Atria saivat hyviä uutisia, kun jatkossa suomalaista sianlihaa voidaan viedä Kiinaan myös junalla. Tämän mahdollistaa Suomen ja Kiinan välinen tuore sopimus, joka mahdollistaa myös jäähdytetyn sianlihan viennin Kiinaan.

Aiemmin sianlihan vientisopimus koski vain pakastettua lihaa, jota vietiin Kiinaan laivalla. Laivamatka kestää useita kymmeniä päiviä, kun junalla vietynä liha saadaan Forssasta Kiinaan huomattavasti nopeammin.

Kaikki osat hyödynnetään

Sopimus sisältää myös aiempaa monipuolisemmin eri ruhonosien viennin.

– Meillä on Kiinan suuntaan kahdenlaista vientiä, varsinaisen lihan sekä eri ruhonosien, kuten päiden, häntien ja korvien vientiä, joille ei kotimaassa ole kysyntää, Nikkinen sanoo.

Nikkinen sanoo, että aiemminkin ruhonosat ovat pääasiassa lähteneet vientiin, lähinnä muihin Aasian maihin, mutta Kiinassa hintataso on korkeampi.

– Samalla saamme hyödynnettyä kerralla kaikki eläimen osat, mikä on meille järkevää.

Uusi sopimus antoi Nikkisen mielestä myös hyvän signaalin tulevaisuuden kannalta.

– Positiivisinta tässä on osoitus siitä, että Suomen ja Kiinan välillä on hyvät suhteet, mikä voi edesauttaa viennin laajentamista tulevaisuudessa. FL

 

Lue myös: HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä: “Forssan yksikkö merkittävä osa HKScanin Suomen toimintoja”

 

HKScan vie sikaa kymmeniin maihin

Suomi ja Kiina neuvottelivat sianlihan viennin aloittamisesta Kiinaan yli kymmenen vuotta.

Kiinan ja Suomen elintarvikeviranomaiset saivat neuvottelut HKScanin vientisopimuksesta päätökseen marraskuussa 2017.

Vientilupa on tehdaskohtainen, ja HKScanilla lupa koskee vain Forssan tehdasta.

Ensimmäinen sianlihakuorma Kiinaan lähti Forssan tehtaalta huhtikuussa 2018.

Tähän asti liha on viety Kiinaan jäädytettynä laivoilla, tulevaisuudessa sitä on mahdollista viedä myös jäähdytettynä, jolloin vain lihan pinta jäädytetään. Näin lihaa on mahdollista viedä myös junarahtina Venäjän läpi.

Atria sai oman vientilupansa HKScania aiemmin ja aloitti viennin vuonna 2017.

HKScan vie lihaa noin 50 maahan. Sianlihan kannalta yhtiön tärkeimpiä vientimaita ovat lisäksi useat EU-maat sekä muun muassa Uusi-Seelanti ja Japani.

Tällä hetkellä Suomen ja Kiinan välillä on menossa neuvottelut myös siipikarjalihan viennistä.

Fingerpori

comic

Näkoislehti

21.2.2020

Uusimmat