Lounais-Häme

Forssassa voisi pyöräillä enemmän

 

Forssalla on kaupunkina vielä paljon kehitettävää pyöräilyn edistämisessä. Kaupungin tekninen johtaja Antti Heinilä ei 48-vuotiaana halua tunnustautua vielä kadotetuksi sukupolveksi polkupyöräilyn suhteen.

Hän tunnustaa, että vajaan viiden kilometrin työmatkaansa hän käyttää luvattoman harvoin polkupyörää. Kiusaus muodostuu helposti liian suureksi, koska kotitallissa on polkupyörälle melkoinen haastaja: 1600-kuutioinen Kawasaki on vetänyt helposti polkupyörää pidemmän korren.

Käynnissä olevan pyöräilyviikon kunniaksi Heinilä pyöräili eilen tiistaina aurinkoisessa säässä aamulla töihin ja nautti kokemastaan. Ainoa asia, mikä työmatkapyöräilyssä harmitti, oli kastunut paita.

-Polkupyöräilyn suosion kasvattamiseksi voidaan tehdä vielä paljon. Forssassa työmatkaliikenteessä pyöräilyn asemaa voitaisiin parantaa. Alle viiden kilometrin työmatkat sujuisivat hyvin myös pyörällä. Lisäksi meillä on erinomaiset yhteydet kevyen liikenteen väylillä lähikuntiin. Täytyy tunnustaa, että minunkin pitäisi polkupyöräillä enemmän, Heinilä sanoo.

Heinilän polkupyörä on yli kymmenen vuotta vanha kunnon Tunturi. Heinilä osti pyörän kaupungin työllisyys- ja hyvinvointipalvelujen päällikkö Jaakko Leskiseltä muutamia vuosia sitten. Heinilä mainitsee Leskisen olevan häneen verraten todellinen pyöräilyn harrastaja.

Heinilä tunnustaa, että kaupungin ylläpitämissä pyöräteissä on korjausvelkaa ja paljon olisi tehtävää, että Forssa voisi kutsua itseään todelliseksi pyöräilykaupungiksi.

Mitään erillistä rahoitusta kevyen liikenteen väylien rakentamiseen kaupungilla ei varsinaisesti ole, vaan väylien rakentaminen ja kunnostaminen rahoitetaan katujen rakentamisen ja ylläpidon rahoituksesta.

Kun rahoitus on niukkaa, voi käydä niin, että katua kunnostettaessa rahoitus riittää kyllä itse ajoväylänä käytetyn kadun kunnostamiseen mutta ei katuosuuden kevyen liikenteen väylän kunnostamiseen.

Selityskin on selvä. Kadun menevät huomattavasti helpommin liikenteen painosta todella huonoon kuntoon päällysteen rikkoutuessa kun taas kevyen liikenteen väylän päällysteen rikkoutuminen ei aiheuta niin nopeaa väylän kunnon romahdusta.

Pyöräteiltä löytyy Forssassa pitkiä halkeamia, joita on kyllä myös paikkailtu.

Kartanonkadun remontin yhteydessä katuosuus sai kevyen liikenteen väylät molemmin puolin katua. Heinilän mukaan muutos paransi huomattavasti Kartanonkadulla pyöräilevien turvallisuutta.

Rautatienkadun ja Turuntien kiertoliittymän rakentamisen yhteydessä on suunnitelmissa parantaa myös kevyen liikenteen väylästöä Rautatienkadulla Pilvenmäen suuntaan.

Myös Kuhalankadun sillan korjaaminen parantaa liikenneturvallisuutta, koska sillalle tulee kevyen liikenteen väylät kumpaankin suuntaan.

Pyöräilyn lisääminen sopii hyvin myös kaupungin järkivihreän imagon rakentamiseen. FL

 

Uusimmat