Lounais-Häme Forssa

Forssasta saa nyt ympäristöystävällistä uusiutuvaa dieseliä – "Näen tämän hyvänä vaihtoehtona"

Neste toi ympäristöystävällisenä markkinoidun uusiutuvan dieselin saataville myös Forssaan.
Forssassa voi tankata nyt ympäristöystävällisemmin tuotettua menovettä. Arkistokuva: Tapio Tuomela

Neste on avannut huhti-toukokuussa merkittävän määrän uusia Neste My -polttoaineen jakelupisteitä sekä yksityis- että yritysautoilijoille. Laajennuksen myötä uusiutuvaa dieseliä on saatavilla noin 120 asemalta ympäri Suomen.

Kevyen liikenteen jakelupisteiden määrä kasvaa 37 uudella asemalla. Niistä 24 sijaitsee paikkakunnilla, joissa Nesteen uusiutuvaa dieseliä ei aiemmin ole ollut saatavilla, mukaan lukien Forssa.

– Onhan se tärkeä lisä. Vaikka korona hallitsee keskustelua, niin ympäristöasiat ovat koko ajan taustalla. Näen tämän hyvänä vaihtoehtona, Forssan Sortohaankadun Nesteen yrittäjä Santtu Saarinen sanoo.

Energia jätteistä

Suomessa myytävä Neste My valmistetaan jätteistä ja teollisuuden prosesseissa syntyvistä tähteistä, mikä on ympäristöystävällinen vaihtoehto verrattuna fossiiliseen dieseliin.

Neste kertoo, että Myn käytöllä päästään myös keskimäärin 90 prosenttia pienempiin kasvihuonekaasupäästöihin kuin perinteisellä dieselillä.

– Neste My uusiutuva diesel on vähäpäästöinen ratkaisu, joka on mahdollista ottaa käyttöön tässä ja nyt, ilman muutoksia olemassa olevaan ajoneuvoon tai moottoriin, Nesteen Suomen asemaverkoston myynnistä vastaava johtaja Katri Taskinen kertoo.

Lue myös: Energiamuodot taistelevat, ja voittaja on – öljy (FL 7.12.2019)

Sama määrä biopolottoainetta joka tapauksessa

Pelkkää ehdotonta suitsutusta Neste My ei ole saanut osakseen. Helsingin Sanomat nosti (juttu maksumuurin takana) alkuvuodesta esille, että tankillinen uusiutuvaa dieseliä ei itse asiassa vähennä tieliikenteen päästöjä Suomessa ainakaan vielä, koska bensiinin ja dieselin myyjät on velvoitettu joka tapauksessa siihen, että polttoaineen energiasisällöstä 20 prosenttia on biopolttoainetta.

Kaupatusta polttoaineesta korkeintaan 80 prosenttia saa siis olla raakaöljystä valmistettua.

Jos biopolttoainetta ei myydä erikseen, sekoitetaan se fossiiliseen polttoaineeseen. Kun 20 prosentin biovelvoite täyttyy, myydään uusiutuvista raaka-aineista tehty ulkomaille korkeamman hinnan vuoksi. Biopolttoainetta on nykyisellään siis Suomessa käytetystä liikennepolttoaineesta juuri tuo 20 prosenttia. FL

Uusimmat

Näkoislehti

8.7.2020

Fingerpori

comic