Lounais-Häme

Generation 2017 odottaa harvoja ja valittuja

Amos Anderssonin taidemuseon kesän 2017 päänäyttelyyn tarjoutui runsaat 400 taiteilijaa, osa Suomen rajojen ulkopuolelta. Pyrkijöistä mukaan selvisi lopullisessa valinnassa 42. Yksi heistä on tammelalainen Liisa Lehtimäki.

-Aika ihmeellistä. En itsekään uskonut mahdollisuuksiini, olihan kysymys Amos Andersson -näyttelystä, mutta ajattelin kuitenkin yrittää, hän toteaa.

Katselmus, johon Liisa Lehtimäen tie avautui, on 15–23-vuotiaiden taiteilijoiden Generation 2017-näyttely. Järjestäjät saivat syksyllä 2016 toteutuneessa haussa arvioitavakseen reilut 1200 teosehdotusta eli keskimäärin kolme työtä mukaan tarjoutunutta taiteilijaa kohti.

23-vuotias Liisa Lehtimäki haki tapahtumaan kahdella teoksellaan.

-Tämän haukkatyön järjestäjät halusivat heti mukaan ehdottomasti. Sen sijaan tästä kielotyöstä he halusivat lisätietoja siltä osin, että soveltuuko ripustettavaksi esille näyttelytilaan sopivalla tavalla, hän kertoo.

Lehtimäen molemmat Generation 2017-näyttelyyn lähtevät työt syntyivät osana Satakunnan ammattikorkeakoulua toimivassa Kankaanpään Taidekoulussa, jossa hän opiskelee kolmatta lukuvuotta. Oppilaitoksessa syntyivät myös teosten ideat samoin kuin kannustuskin näyttelyhakuun osallistumisesta.

Kielojen tanssi nimekseen saaneen työn kielot Lehtimäki muokkasi pellavamassasta valmistamastaan paperista. Koossa pitävän runkonsa hän väänteli kielonlehdille rautalangasta. Asetelmassa kuuluvan paikkansa kielot saavat yläpuolellaan sijaitsevasta verkkokehikosta riippuvista nailonlangoista.

-Teoksen nimi tulee siitä, kun kielot jätetään riippumaan muutama sentti lattian yläpuolelle, niin ohi kulkevista ihmisistä syntyvät ilmavirrat saavat ne liikkumaan.

Haukkateoksensa Liisa Lehtimäki taivutteli ja liimaili kokoon ohuista puuviiluista ilman koossapysymistä tukevia tukirakenteita. Hän luonnehtii prosessia tekniikkansa osalta konstikkaaksi. Oman lisänsä konstikkuuteen antoi puuliiman ominaisuuksiin kuuluva kuivumisajan pituus.

Siipensä 180 senttimetriin levittävä haukka päätyy näyttelypaikalla katsojien pään yläpuolelle alaspäin syöksyvässä asennossa.

Liisa Lehtimäellä on takanaan Forssan lasten ja nuorten kuvataidekoulu. Lisäksi hän opiskeli ylioppilaaksi valmistumisensa jälkeen yhden lukuvuoden Forssan ammatti-instituutin keramiikkalinjalla.

Kankaanpään taidekoulussa hänellä on kuluvan kevään jälkeen jäljellä vielä lopputyövuosi. Hänen tavoitteenaan on elämäntyön löytyminen kuvataiteen saralta. Hän huomauttaa, että tavoitteen ei tarvitse tarkoittaa toimeentuloa pelkästään oman taiteen varassa.

-Maisterin tutkintokin kiinnostaa jatkossa. Kuvaan voisivat tulla jossain vaiheessa myös opetustehtävät ja mikseivät vaikka galleristin ja kuraattorinkin työt.

Lehtimäki toteaa kiintyneensä vuosien varrella yhä läheisemmin kolmiulotteiseen ilmaisuun maalaamisen ja piirtämisen vaihtoehtoina. FL

Katselmus esillä koko kesän
15-23-vuotiaiden taiteilijoiden työskentelyä valottava Generation 2017 –näyttely on esillä Amos Anderssonin Yrjönkadulla Helsingissä sijaitsevassa taidemuseossa 19.5–3.9. Näyttely on samalla viimeinen näyttely kyseisen museon tiloissa.Jatkossa kolmen vuoden välein toistuvat Generation-näyttelyt ovat esillä Amos Rexissä Lasipalatsin aukion alla. Näyttelyn järjestävät Amos Andersonin taidemuseo, Helsingin kaupunki ja Lasten ja nuorten taidekeskuksen säätiö.

Uusimmat