Lounais-Häme Kanta-Häme

GoTavastia jää historiaan - Kanta-Hämeen matkailua edistetään uudella nimellä

Tammikuun matkamessuilla lanseerataan Kanta-Hämeen matkailun markkinointinimi, joka on Visit Häme.
Eerikkilä Sport & Outdoor Resort on yksi Kanta-Hämeen matkailumahdollisuuksia tammikuun matkamessuilla esittelevät toimija. Kuvassa Eerikkilän ja luontokeskuksen yhdistävä ponttoonisilta, joka asennettiin toukokuussa. Kuva: Lassi Puhtimäki
Eerikkilä Sport & Outdoor Resort on yksi Kanta-Hämeen matkailumahdollisuuksia tammikuun matkamessuilla esittelevät toimija. Kuvassa Eerikkilän ja luontokeskuksen yhdistävä ponttoonisilta, joka asennettiin toukokuussa. Kuva: Lassi Puhtimäki

Tammikuussa Helsingin Messukeskuksessa järjestettäville Matkamessuille lähtee Kanta-Hämeen seudulta vahva lähetystö, jolla on uusi ilme esiteltävänään.

– Lanseeraamme matkailumessuilla uuden ilmeen ja uuden nimen, joka on Visit Häme, kertoo Elinvoimaa Hämeeseen -yhdistyksen Janne Tienpää.

Tienpää kertoo, että uutta ilmettä viimeistellään joulukuun aikana yhteistyönä Hämeen liiton kanssa.

Visit Häme korvaa aiemmin käytetyn GoTavastian.

– Ehkä se on jäänyt etäiseksi ja vaikeaksi nimeksi. Useimmat ulkopaikkakuntalaiset ovat sekoittaneet sen helsinkiläiseen rock-klubiin, Tienpää pohtii.

Messuille mahtuu vielä mukaan

Kanta-Hämettä esitellään matkamessuilla Hämeenlinnan, Riihimäen ja Forssan seutujen lisäksi yksittäisten toimijoiden ja yrittäjien toimesta.

Mukana ovat muun muassa Aulangon Luontoliikuntakeskus, Eerikkilä Sport & Outdoor Resort ja Lepaan Viini- ja Puutarhatila.

– Kanta-Hämeen osastolla on osallistujia noin tusinan verran. Olen tyytyväinen tähän määrään, Tienpää arvioi, mutta lisää, että yrittäjiä mahtuu vielä mukaan.

Pitkään matkailun parissa työskennellyt Janne Tienpää aloitti Elinvoimaa Hämeeseen -yhdistyksen toiminnanjohtajana syyskuun alussa.

Yhdistys painottaa toiminnassaan alueen kaikkien toimijoiden yhteistyötä.

Tienpään mukaan Kanta-Hämeen matkailubrändi on ollut pitkään melko kehno. Tämä johtuu osittain siitä, että maakunnalla ei pitkään ollut organisaatiota, joka olisi edistänyt matkailua.

– Brändi ei ole tällä hetkellä vahvin mahdollinen, mutta se on rakentumassa sellaiseksi. Maakunnassa on matkailupotentiaalia, Tienpää toteaa luottavaisena.

 

Luitko tämän: Lisää löylyä Forssan seudun matkailulle – “Pienois-Suomella” mahdollisuus kasvaa kansainväliseksi vierailukohteeksi (FL 11.11.2019)

 

Ilman uusiakin vetonauloja pärjätään

Matkailu-alalla on kolme tärkeintä ydinasiaa, joita Janne Tienpääkin painottaa.

– Tunnettuus, vetovoima ja saavutettavuus.

Ensimmäiseen vastataan nimiuudistuksella, Visit Hämeen toivotaan tavoittavan matkailijat paremmin kuin vanha nimi teki.

– Toinen taas tarkoittaa sitä, että minkä takia matkailija tulee maakuntaan, mikä matkailijoita täällä kiinnostaa. Kolmas kohta taas sitä, että miten tuotteet ovat ostettavissa ja miten tänne pääsee.

Tienpään mukaan Kanta-Hämeestä löytyy paljon ulkomaalaisiakin kiinnostavia matkakohteita, jos tieto niistä saavuttaa matkailijat.

– Reilu tunnin matka Helsingistä ei ole mikään matka.

Tienpää painottaa sitä, ettei maakuntaan tarvitse välttämättä rakentaa uusia vetonauloja.

– Täytyy panostaa niihin vahvuuksiin, joita meillä jo on.

Matkamessut tavoittaa kymmeniätuhansia

Matkamessut on matkailualan Suomen ja Pohjois-Euroopan suurin tapahtuma, joka kerää vuosittain noin 60 000 kävijää.

Suomen maakuntien, kaupunkien, matkatoimistojen ja liikenneyhtiöiden lisäksi messuilla esittelevät tarjontaansa myös lukuiset ulkomaiset toimijat.

Matkamessut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 17.–19. tammikuuta. FL

Fingerpori

comic

Uusimmat