Lounais-Häme Kanta-Häme

Hallitus yrittää rukata parjatun taksilainsäädännön kuntoon – Näihin asioihin Hämeen taksialan ammattilaiset haluavat muutosta

Hallitus on korjaamassa vuonna 2018 voimaan tullutta taksialan lainsäädäntöä. "Korjattavaa on erittäin paljon."
Taksipalvelu J. Liuski Ky:ssä uskotaan taksialan tulevaisuuteen. Ratin takana nähdään isä Jouko Liskin ohella poika Juha Liuski. Kuva: Tapio Tuomela
Taksipalvelu J. Liuski Ky:ssä uskotaan taksialan tulevaisuuteen. Ratin takana nähdään isä Jouko Liuskin ohella poika Juha Liuski. Kuva: Tapio Tuomela

Taksialan sääntelyyn esitettävät muutokset ovat askel oikeaan suuntaan, mutta korjattavaa on erittäin paljon, arvioi Taksi Hämeen toimitusjohtaja Juha Sirviö.

Sirviö pitää erityisen tärkeänä, että taksiyrittäjäksi ryhtyvällä olisi perusasiat kunnossa ennen yritystoiminnan aloittamista. Näihin kuuluisivat muun muassa y-tunnuksen hankkiminen sekä yrittäjäkoulutuksen ja -kokeen suorittaminen.

– Jos ei ole mitään perusteita, miten yritystä hoidetaan, onnistumisen edellytykset ovat aika huonot, Sirviö sanoo.

Uusi laki liikenteen palveluista tuli voimaan vuonna 2018. Sen myötä alan sääntelyä kevennettiin huomattavasti. Nyt laki ollaan korjaamassa. Hallituksen esitysluonnoksen mukaan taksiluvan saaminen edellyttäisi muun muassa yrittäjäkoulutukseen osallistumista ja yrittäjäkokeen läpäisemistä.

– Saa nähdä, mitä se tulee olemaan, kun tulos tulee.

Taksien saatavuus ja epämääräinen hinnoittelu

Nykyisen lainsäädännön pahimmiksi ongelmiksi Sirviö mainitsee ongelmat taksien saatavuudessa ja hinnoittelun luotettavuudessa.

Erityisesti harvaan asutuilla alueilla taksien saaminen voi olla vaikeaa, mikä asettaa kansalaiset eriarvoiseen asemaan. Sirviön mukaan haja-asutusalueella jopa hoitoon pääsy voi vaarantua, koska taksien saatavuudessa on ongelmia erityisesti öisin.

Aikaisemmin takseilla oli päivystys- ja asemapaikkavelvollisuus, mikä takasi taksipalvelut joka puolella Suomea. Taksiuudistuksessa nämä velvoitteet poistettiin.

Taksien saatavuus on Sirviön mukaan ”menetetty” harvaan asutuilla alueilla.

– Kunnat voisivat maksaa päivystysrahaa taksiyrittäjille, mutta se tuskin tulee toteutumaan kuntien nykyisessä taloustilanteessa.

Aikaisemmin taksiyrittäjät pystyivät paremmin päivystämään myös hiljaisena aikana ja haja-asutusalueella, koska koulu- ja Kela-kyydit toivat vakautta tuloihin. Nykyään yhteiskunnan maksamat kuljetukset on kilpailutettu Sirviön mukaan niin tiukasti, että niistä jää hyvin vähän yrittäjälle.

Taksilakiuudistuksen yhtenä tarkoituksena oli aikoinaan helpottaa alalle pääsemistä. Poliitikot kaavailivat, että taksimatkustamisen hinnat halpenevat ja saatavuus paranee. Sirviön mukaan kävi päinvastoin: hinnat nousivat ja saatavuus heikkeni.

Erityisesti häntä harmittaa, että alan ammattilaisia ei kuunneltu, kun ”hyvin toimivaa järjestelmään rikottiin”. Hän myöntää, että alan sääntely oli aikoinaan liian tiukkaa ja alalle pääsy oli tehty turhan vaikeaksi.

– Meillä oli ennen Euroopan tiukin sääntely ja nykyään liberaalein. Jostain olisi pitänyt löytää kompromissi. FL

Taksialan sääntely

Uusi liikennepalvelulaki tuli voimaan vuonna 2018. Sen yhtenä tarkoituksena oli lisätä taksiyrittäjien määrää ja helpottaa alalle pääsyä. Samalla hinnoittelu vapautettiin ja aikaisemmin pakollisesta taksikurssista luovuttiin.

Nykyiseen hallitusohjelmaan on kirjattu, että taksialan ongelmia korjataan. Muutoksia on kaivattu erityisesti harmaan talouden torjuntaan, hinnoittelun läpinäkyvyyteen ja taksien saatavuuteen.

Hallituksen esitysluonnos taksialan sääntelyn muuttamisesta oli kesällä lausuntokierroksella.

Tällä hetkellä viranomaiset valmistelevat esitysluonnosta, joka on menossa eduskunnan käsittelyyn syksyllä.

Uusimmat

Näkoislehti

24.9.2020

Fingerpori

comic