Lounais-Häme

Haluaisitko hauskan työn, johon ei tarvita tutkintoa? - Startup-yrittäjä kertoo, miten pelialalle pääsee

On olemassa paljon ideatyyppejä.

Ideatyypit ovat niitä, jotka suunnittelevat loistavia pelejä toisensa jälkeen, mutta joilla ei ole taitoa toteuttaa niitä teknisesti.

Peliyritys Catlandin toimitusjohtaja Tomi Toikka sanoo suoraan:

-Peliala ei tarvitse ideatyyppejä. Ideoita tulee niin paljon kaikilta.

Peliala tarvitsee artisteja ja koodareita.

Artisti vastaa pelin visuaalisesta ilmeestä.

Hän suunnittelee pelien hahmot ja taustat sekä tekee 3D-mallinnusta. Artisti ei voi olla pelkästään ideatyyppi. Häneltä vaaditaan myös teknistä osaamista. Koodari on se, joka koodaa pelin toimintakuntoon.

Toikan mukaan tekninen osaaminen on kuitenkin helppo hankkia.

-Moni luulee, että artistit ja koodarit ovat nörttejä tai jotenkin luonnostaan lahjakkaita. Todellisuudessa oman pelin voi tehdä kuka vain, koska kaikki tarvittava tieto löytyy googlettamalla, Toikka sanoo.

 

Toikka avasi eilen perjantaina alkaneet Forssan lanit pitämällä puheen pelialalla työskentelystä.

Toikka on kehittyvän startup-peliyrityksen toimitusjohtaja ja tietää, mitä tarvitaan alalla menestymiseen. Hän halusi sparrata muita pelien tekemisestä kiinnostuneita pyrkimään alalle rohkeasti. Se on helpompaa kuin monet kuvittelevat.

Toikan mukaan prosessi alkaa siitä, että pitää tehdä jokin yksinkertainen peli.

Ensimmäinen peli kannattaa tehdä kesäloman aikana kaveriporukalla ja suosia mieluiten helppoa 2D:tä.

-Ensimmäinen pelisi tulee olemaan ihan hirvittävä kamalus, jota ei ikinä pitäisi näyttää kenellekään. Mutta älä lannistu.

Kun perustekniikat ovat hallinnassa, voi alkaa testailla haastavampia tekniikoita ja ohjelmia.

 

Vasta sitten alkaa pelin laadun kehittäminen ja pyrkimys saada peli markkinoille.

Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa koota ympärille pieni tiimi. Ainakin yhden pitää tehdä artistin työt, toisen pitää hallita koodaaminen ja kolmannella täytyy olla kykyä hoitaa markkinointi, rahoitus ja hakemukset yrityshautomoihin.

Siitä se lähtee.

Tavoitteena on, että tiimi tekee pelin, joka näyttää hyvältä portfoliossa ja kerää vähän pelaajiakin.

-Kuka vain voi päästä pelialalle, koska alalla ei katsota CV:tä tai edes koulutusta. Lopulta alalla tärkeintä on se, että olet tehnyt pelejä.

Vaikka pelialalla tutkintotodistukset eivät juuri merkitse, Toikka suosittelee siitä huolimatta alan koulutusta.

Pelialan koulutus on kehittynyt Suomessa nopeasti, ja joissakin oppilaitoksissa opiskelijat julkaisevat vuosittain pelin. Opintojen aikana portfolioon kertyy siis monta hyvää työtä.

-Voi myös edetä siten kuin minä, eli itse oppimalla ja muilta apua pyytämällä. Olen koulutukseltani yo-merkonomi, Toikka sanoo.

 

Pelien tekeminen saattaa olla unelma-ammatti, mutta Toikka haluaa sanoa myös varoittavan sanan: Juuri nyt kaikki haluavat tehdä pelejä. Ala on trendikäs. Työpaikat ovat siis kiven alla.

Huipputekijöille toki riittää töitä, mutta huipputekijäksi on aloittelijalla pitkä matka.

-Tarvitaan rohkeutta heittäytyä ja sitkeyttä opetella uusia asioita. Minä toimin näin ja olen nyt tässä. Päivääkään en vaihtaisi pois.

Toikan mukaan alalle ei kannata lähteä rahan perässä. Peliala ei ole rahasampo, mutta vaatii paljon työtä.

-Jos haluaa tienata, kannattaa mennä softapuolelle.

Pelien tekeminen aiheuttaa toisinaan myös stressiä. Toikka on kuitenkin löytänyt itselleen sopivan tavan purkaa sitä:

-Kun on ollut liikaa kaikkea, olen pitänyt toimistolla bileet. FL

 

Hallitse ainakin nämä asiat
Opiskele koodaamisen perustaidot vaikka netin tutoriaaleista.Ideoi outoja pelejä. Ne toimivat parhaiten.Tutustu joihinkin seuraavista pelimoottoreista: RPG Maker, Construct, Game Maker ja edistyneille Unity.Tunne käytetyimmät työkalut: Photoshop, Maya, Unity.Tapaa pelialan osaajia tukiverkostoissa: IGDA, Neogames.Hae rahoitusta pelin tekemiseen: Sisu Game Ventures, FIBAN, Business Finland, Tempo-rahoitus, R&D Fund, yrityshautomot- ja kiihdyttämöt. Aloittelijoille omat vanhemmat tai opintotuki. 

Uusimmat

Näkoislehti

28.9.2020

Fingerpori

comic