Lounais-Häme

Hämeenmaa takoi ennätyksiä ruokakaupasta – Terrat tuottavat miljoonatappioita

Osuuskaupan murheenkryyninä ovat Kodin Terrat. Uudistus vain pienensi myyntiä.
Marketkauppa synnytti Hämeenmaan tuloksen suurilta osin.

Osuuskauppa Hämeenmaan myynti nousi runsaat 3 prosenttia 1 101 miljoonaan euroon viime vuonna. Hämeenmaan ylsi kaikkien aikojen myyntiennätykseen.

Hämeenmaan 33,4 miljoonan euron tulos ennen veroja oli myös kymmeneen vuoteen paras. Tulos syntyi valtaosin marketkaupasta, jonka liikevoitto oli 30,1 miljoonaa euroa.

– Myynnin ja kulujen hallinta saivat yhdessä hyvän tuloksen aikaiseksi, sanoo Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Hämeenmaan liiketoiminta ei ole silti pelkkää voittokulkua. Yhtiön perjantaina julkistamat tiedot kertovat, että Hämeenmaan Kodin Terrat tuottavat miljoonatappioita. Tavaratalo- ja rautakauppa -liiketoiminta, joihin Terrat luetaan, teki 2,5 miljoonaa euroa liiketappiota. Liiketoimintaan kuuluvat eMotion-myymälät tuottivat hyvin.

Kodin Terrojen kohennus epäonnistui pahasti. Vormisto kertoo, että niiden myynti oli suurempaa ennen sitä. Hänen mukaansa muutos on saatava.

Kodin Terroista on irrotettu tilaa muuhun kauppaan. Hämeenlinnan Kodin Terrasta on vuokrattu tiloja autokaupalle.

– Hämeenlinnan Terra on liian iso. Lahden Terra on sen mallinen, että siitä ei voida irrottaa tiloja.

 

Hämeenmaa on rakentanut myymäläverkkonsa kutakuinkin kuntoon. Investointeja tehdään lähinnä liikennemyymälöihin, majoitus- ja ravintolatoimintaan sekä nykyisten myymälöiden uudistamiseen. Hämeenmaan investoinnit olivat viime vuonna 41,6 miljoonaa euroa. Osuuskauppa lunasti omakseen Hämeenlinnan Prisman kiinteistön.

– Tulevina vuosina investoinnit ovat noin 50 miljoonaa euroa vuodessa. Yhden S-marketin kylmälaitteiden uusinta maksaa noin 1–1,5 miljoonaa euroa, Vormisto kertoo.

Hämeenmaan henkilöstö kasvoi 33:lla 2 824 työntekijään. Henkilöstöä tarvittiin hieman lisää, koska yhtiö pidensi kauppojen aukioloaikoja sekä laajensi majoitus- ja ravintolaliiketoimintaansa.

 

Suomen päivittäistavarakauppaa moitittu siitä, että tavarantoimittajien on vaikea päästä keskittyneille markkinoille. Hämeenmaa ryhtyy markkinoimaan lähiruuan toimittajiaan.

Hämeenmaa tekee videoita lähiruuan toimittajistaan. Ensimmäinen video asikkalalaisesta Viipurilainen Kotileipomosta julkaistiin perjantaina.

– Hämeenmaalla on myynnissä yli 2 000 paikallisten tuottajien lähituotetta. Harva toimialueen tuottaja yltää siihen, että pystyisi toimittamaan tuotteitaan Hämeenmaan kaikille marketeille, sanoo asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä. FL

Asiasanat