Lounais-Häme

Hankala talvi syö asfaltin pinnan

Jokakeväinen teiden päällystevauriobuumi on taas alkanut. Sahaavat lämpötilat aiheuttavat ongelmia teiden kunnossapidolle.

Asemakaava-alueella katujen kunnossapidosta huolehtii kunta tai kaupunki. Forssan kaupungin kunnallistekniikan päällikkö Tero Tiensuu sanoo, että tien kuopissa on kyse perusfysiikasta.

-Kuoppia syntyy, kun märällä tiellä olevasta hiekasta muodostuu renkaiden hiomana tahnaa, joka rikkoo asfaltin pinnan, Tiensuu kertaa fysiikan lakeja.

Vesi rikkoo asfaltin pinnan, kun bitumi kuluu päällysteen pinnalta pois. Tiensuun mukaan sillä ei ole väliä, onko autossa kitka- tai nastarenkaat. Rengas kuin rengas hioo hiekkaa asfaltin pintaan.

Tänä talvena katuja on jouduttu hiekoittamaan erityisen paljon.

Tiensuu harmittelee, että talvi on ollut kunnossapidon kannalta vaikea.

-Tiet, joilla on paljon raskasta liikennettä, joudutaan suolaamaan, vaikka suolausta pyritäänkin vähentämään.

Kiimassuolla, HKScanin, Atrian ja Autokeitaan läheiset kadut vaativat suolausta.

Reikiä tulee Tiensuun mukaan joka vuosi, mutta niitä voisi tulla vähemmän, jos uria ei syntyisi.

-Urautumista pitäisi välttää. Se tosin vaatii ajotavan muutosta, mutta se on vaikeaa. Tien päällä autoilijaa kiinnostaa enemmän päämäärä kuin urassa ajamisen välttäminen.

Somerolla on juuri valmistunut katujen kuntoluokitus. Tiet on jaettu viiteen eri luokkaan erittäin huonosta erittäin hyvään.

Someron teknisen johtajan Marko Mäkisen mukaan 62 prosenttia Someron kaduista on joko hyvässä tai erittäin hyvässä kunnossa.

-19 prosenttia on tyydyttävässä ja 19 prosenttia huonossa tai erittäin huonossa kunnossa.

Mäkisen mukaan Someron tilanne on hyvä. Jotkut savipohjaiset tiet aiheuttavat tosin ongelmia. Ongelmateitä on eri puolilla kaupunkia, esimerkiksi Lamminniemessä, Kaislarannassa ja keskustan alueella.

-Talvet ovat haastavia, kun lämpötila on välillä plussalla ja välillä miinuksella. Tiet eivät kestä rasitusta.

Mäkisen mukaan Joensuuntie on päällystetty muutama vuosi sitten, mutta se vaatisi jo uutta päällystystä.

-Meillä on jo toimenpideohjelma huonoimmille kaduille. Parannamme niiden rakenteita, Mäkinen summaa.

Kaakkois-Suomen ely-keskuksen aluevastaava Antti Laine sanoo, että teiden paikkaus on päivittäistä työtä läpi talven.

-Tuntuma on, että teiden kunnossapito on haasteellisempaa kuin ennen, Laine miettii.

Laineen mukaan raha ei ole kunnossapidon kannalta ongelma, sillä rahan täytyy siihen riittää. Hän lisää, ettei teitä voida päästää liian huonoon kuntoon.

-Tie täytyy laittaa kuntoon sitä mukaa kuin päällysteen kunto heikkenee. Uudelleenpäällystys on eri asia, siihen en osaa ottaa kantaa. FL

Uusimmat