Lounais-Häme

Hätäkeskuksiin 300 puhelua tunnissa

Hätäkeskuslaitos vastaanotti viime vuonna keskimäärin 7300 hätäilmoitusta vuorokaudessa. Määrä tarkoittaa noin 300 ilmoitusta tunnissa. Tehtävämäärä on hieman kasvanut edellisvuoteen verrattuna.

Hätäilmoitusten määrä kääntyi lievään kasvuun viime vuonna. Kuusi hätäkeskusta vastaanotti viime vuonna yhteensä 2 680 000 hätäilmoitusta, kun vuonna 2016 vastaava luku oli 2 665 000.

Noin 95 prosenttia soittaneista sai vastauksen alle 30 sekunnissa

Hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Niemisen mukaan koko auttamisen ketjun toimintavalmiuden kannalta on olennaista, että hätäkeskuksiin saapuviin puheluihin vastataan mahdollisimman nopeasti. Viime vuoden tilastot osoittavat, että noin 95 prosenttia hätänumeroon soittaneista sai vastauksen alle 30 sekunnissa ja 93 prosenttia soittaneista vastattiin kymmenessä sekunnissa.

–Työkuorman kasvu ja samaan aikaan henkilöresurssien väheneminen vaikeuttavat palvelutason ylläpitämistä. Olemme kuitenkin onnistuneet vastaamaan hätäpuheluihin tavoiteajassa ja hätäkeskuspäivystäjät ovat suoriutuneet tehtävästään hyvin. Hyvään suoritukseen ovat vaikuttaneet toimintatapojen yhdenmukaistaminen, prosessien tehostaminen ja henkilöstön osaamisen kehittäminen, toteaa Marko Nieminen.

Hätäkeskuslaitoksen toiminta on mitoitettu normaalioloihin

–Työmäärän lisääntyminen ja henkilöstön säädösten mukaisen lomakauden aiheuttama poistuma vaativat meiltä erityisiä varautumistoimia joka kesä. Myös normaalioloista poikkeavat tilanteet, kuten myrskyt, aiheuttavat omat haasteensa tehtävistä suoriutumiseen, Nieminen kertoo.

Virheellisten ilmoitusten osuus hätäilmoituksista kääntyi kasvuun

Hätänumeroon soitetut virheelliset ilmoitukset ovat laskeneet viidessä vuodessa noin yhdeksän prosenttiyksikköä. Niiden määrä on kuitenkin vielä melko suuri, sillä vuonna 2017 hätäkeskukset vastaanottivat yhteensä noin 593 000 virheellistä ilmoitusta, jotka eivät olisi kuuluneet hätäkeskuksen hoidettavaksi. Virheellisten ilmoitusten määrä kasvoi hieman vuoteen 2016 verrattuna (581 000).

–Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta. Osa virheellisistä ilmoituksista on valitettavasti myös ilkivaltaisia, joista teemme tarvittaessa tutkintapyynnön poliisille. Jokainen virheellinen yhteydenotto hätäkeskukseen voi viivästyttää oikean avuntarvitsijan palvelua, Nieminen huomauttaa.

Hätäilmoituksista seuranneista tehtävistä suurin osa välitettiin terveysviranomaisille

Niemisen mukaan hätäilmoituksista seuranneita tehtäviä välitettiin muille viranomaisille vuonna 2017 yhteensä noin 1 350 000. Välitettyjen tehtävien osuus pysyi samalla tasolla kuin edellisvuonna.

Tehtävät jakautuivat seuraavasti eri viranomaisten kesken: terveystoimi 55 prosenttia , poliisitoimi 36 prosenttia, pelastustoimi 6 prosenttia, sosiaalitoimi ja muut 3 prosenttia.

Fingerpori

comic

Uusimmat