Lounais-Häme

Hätänumeroon vastataan aiempaa tehokkaammin

Arkistokuva.

Hätäkeskuslaitoksen alkuvuoden tilastot osoittavat, että hätäpuheluihin vastataan yhä tehokkaammin.

Vastattujen hätäilmoitusten määrä on kasvanut viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna seitsemän prosenttia.

 

Tammi-kesäkuussa 2019 vastattiin 1 400 000 hätäpuheluun. Viime vuoden vastaavana aikana luku oli 1 300 000.

Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Tommi Hopearuoho kertoo tiedotteessa, että uusi hätäkeskustietojärjestelmä ERICA on mahdollistanut aiempaa tehokkaamman vastaamisen hätäpuheluihin.

– Uuden tietojärjestelmän tekniset ratkaisut mahdollistavat nopeamman hätäpuheluun vastaamisen. Hätäpuhelut yhdistyvät vapaana olevalle päivystäjälle konkreettisesti nopeammin kuin aiemmin. Samoin tietojärjestelmän yleinen käytettävyys mahdollistaa hätäilmoituksen käsittelyn tehokkaammin, kertoo Hopearuoho

 

Tammi-kesäkuun aikana 92 prosenttiin hätäpuheluista vastattiin kymmenessä sekunnissa ja 95 prosenttiin 30 sekunnissa.

Hätäpuhelumäärän kasvusta ja uuden tietojärjestelmän käyttöönotosta huolimatta hätäkeskukset ovat Tommi Hopearuohon mukaan pysyneet vastausaikatavoitteissa.

Kaikista hätäilmoituksista noin 700 000 eli noin puolet välitettiin tehtäväksi muille viranomaisille.

Muut ilmoitukset hoidettiin hätäkeskuspäivystäjän ohjeistuksella.

 

Hätäkeskukseen tuli puolen vuoden aikana 405 000 hätänumeroon kuulumatonta ilmoitusta.

Virheellisten ilmoitusten osuus on kasvanut selkeästi edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

– Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta. Ihmisten pahaa tarkoittamaton epätietoisuus erilaisista palveluista ja asioista saa heidät kääntymään hätäkeskuksen puoleen. Osa virheellisistä ilmoituksista on valitettavasti myös ilkivaltaisia, joista teemme tarvittaessa tutkintapyynnön poliisille, Hopearuoho kertoo tiedotteessa. FL

Fingerpori

comic

Näkoislehti

31.3.2020

Uusimmat