Lounais-Häme

Hattulalainen Helmi Rauhala nosti matematiikan numeronsa seiskasta kymppiin uuden opetusmetodin avulla: "Nyt hahmotan tehtävät paremmin"

Matematiikanopettajat Timo Mäkimarttunen Iittalasta ja Leila Sederholm Parolasta palkittiin stipendeillä innovatiivisesta työstään.
Kuva: Ville-Veikko Kaakinen
Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Mitä opettaja tekee kesälomalla? Opiskelee lisää.

Parolan yhteiskoulun matematiikanopettaja Leila Sederholm kertoo, että kesäkuussa kutsuvat kasvatustieteen aineopinnot avoimessa yliopistossa.

Sederholm tunnetaan kekseliäistä uusista oppimismenetelmistään, joiden avulla hän innostaa oppilaitaan matematiikan saloihin. Hän sai ansioistaan tänä keväänä Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön stipendin.

Matematiikkaa opetetaan Parolassa joustavissa ryhmissä, joihin oppijat jaetaan oppimistyylin ja -valmiuksien mukaan. Tämä näkyy oppilaiden kiinnostuksessa – koulun oppilaista yli puolet valitsee lukion alkaessa pitkän matematiikan.

Sederholm opettaa matematiikkaa kokonaan ilman kirjoja. Hän hyödyntää opetuksessa monisteita, mutta myös erilaisia pelejä, joilla opetuksesta saa tavallista kirja-vihko-työskentelyä toiminnallisempaa.

– Kun tehtäviä ei tarvitse ensin kopioida kirjasta vihkoon, päästään tunneilla suoraan asiaan. Pelien parissa oppilaat tulevat salakavalasti keskustelleeksi matematiikan termeillä, Sederholm kertoo.

Timo Mäkimarttunen ja Leila Sederholm kokeilevat Sederholmin kehittämiä pelejä, joiden avulla yläkoulun matematiikan opiskelu on hauskaa. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen
Timo Mäkimarttunen ja Leila Sederholm kokeilevat Sederholmin kehittämiä pelejä, joiden avulla yläkoulun matematiikan opiskelu on hauskaa. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Peruskoulun huomenna päättävä Helmi Rauhala on hyötynyt Sederholmin toiminnallisesta opetustyylistä.

Hän kertoo saaneensa matematiikasta alakoulussa seiskoja ja kaseja. Oppiaine tuntui hänestä hankalalta, sillä hänen oli vaikeaa hahmottaa esimerkiksi mittasuhteita.

– Kun meidän piti lisäksi kopioida tehtävät kirjasta vihkoon, saatoin kirjata vahingossa väärän luvun, ja sitten koko tehtävä menikin jo väärin, Rauhala muistelee.

Yläkouluun tullessa Rauhala valikoitui Sederholmin ryhmään, jossa opiskeltiin ilman oppikirjoja opettajan oman oppimateriaalin avulla.

– Nyt, kun voin vedellä paperille huoletta viivoja ja erilaisia kuvioita, hahmotan tehtävät paremmin. Kokeista tulee nykyisin ysejä ja kymppejä, Rauhala iloitsee.

Ensi syksynä Kaurialan lukiossa aloittava Rauhala kertoo oppineensa itsestään oppijana Sederholmin ansiosta paljon.

– Uskon, että minun on jatkossa helpompi opiskella myös perinteisellä tavalla, kun olen oppinut hahmottamaan asioita paremmin ja tiedän, miten opin uusia asioita.

Pienikään koulu ei ole este uudenlaiselle opetukselle. Siitä on elävä esimerkki Iittalan yhtenäiskoulussa matematiikkaa opettava Timo Mäkimarttunen, joka sai niin ikään tänä vuonna teknologiateollisuuden stipendin.

Myös hän vannoo toiminnallisuuden nimiin.

– Perinteisiä tehtäviä voi yhdistää esimerkiksi polttopallon tai erilaisten liikunnallisten pelien ja leikkien kanssa, Mäkimarttunen kertoo.

Hän on innostunut myös digitaalisista välineistä, kuten GeoGebra-työkalusta, joka auttaa visualisoimaan geometrisia kuvioita.

Molemmat palkitut matematiikanopettajat arvioivat, etteivät yläkoululaisten mahdolliset hankaluudet matematiikan kanssa johdu niinkään asenteista. Kyse on ennemminkin heikoista pohjista.

– Jos vaikkapa kymppiylitystä tai kertotauluja ei ole opittu kunnolla, voi olla seitsemännellä vaikeaa oppia yhtälöitä, Mäkimarttunen sanoo.

Sederholm pohtii, että alakoulun matematiikan opetuksessa kannattaisi keskittyä mahdollisimman paljon perusasioihin.

– Oppikirjat tarjoavat turhankin paljon materiaalia, jota ei ehkä opetuksessa uskalleta karsia. Koko kirjaa ei ole pakko käydä läpi.

Sekä Sederholm että Mäkimarttunen kertovat saavansa työstään paljon. Vaikka blogia on kirjoitettava ja oppimateriaaleja askarreltava varsinaisten oppituntien jälkeen iltaisin ja viikonloppuisin, uudet menetelmät palkitsevat tekijänsä.

– Se tekee omasta työstä mielekkäämpää, opettajat kertovat. FL

Palkitut opettajat

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö myöntää vuosittain stipendejä eri koulutusasteilla toimiville matematiikan opettajille.

Tänä vuonna stipendit myönnettiin Hämeenlinnan Iittalaan ja Hattulan Parolaan.

Timo Mäkimarttunen

Iittalan yhtenäiskoulun matematiikan, fysiikan, kemian ja musiikin opettaja.

Kiertää Hämeenlinnan kaupungin eri kouluissa matematiikan tutoropettajana kehittämässä matematiikan opetusta.

Lisäksi hän pitää Matikkatunti-blogia, jonne hän kirjoittelee silloin tällöin huomioitaan matemaattisista kysymyksistä.

Korona-aikaan Mäkimarttunen esimerkiksi näytti blogissaan, miten etäkokeen voi tehdä.

Vapaa-ajallaan Mäkimarttunen harrastaa musiikkia.

Leila Sederholm

Parolan yhteiskoulun matematiikan opettaja.

Sederholm innostaa oppilaita itse tekemiensä tehtävien avulla.

Monipuolisten opetusmenetelmien ja oppilaiden itsetunnon vahvistamisen avulla Sederholm pyrkii vastaamaan matematiikkaan liittyviin ennakkoluuloihin ja epävarmuuteen.

Lisäksi hän pitää Facebookissa Toiminnallista ja mielekästä matematiikkaa -ryhmää, johon on liittynyt jo yli 2 500 kiinnostunutta.

Vapaa-ajallaan Sederholm vetää jumppatunteja.

Uusimmat

Näkoislehti

14.7.2020

Fingerpori

comic