Lounais-Häme Forssa

Helsingin katukuvassa näkyy pian satoja forssalaisen yrityksen polkupyöriä, joita voi vuokrata käyttöönsä

Forssalaisyritys Juro Sharing Infra oy tavoittelee nopeaa kasvua kaupunkipyörämarkkinoilla. Tällä viikolla Forssasta lähtevät ensimmäiset pyörät Helsinkiin.
Jussi Roito on koonnut viime kuukausina kavereidensa avustuksella satoja polkupyöriä Forssan Sortohaassa. Vielä heinäkuussa niillä pääsevät matkaansa taittamaan pääkaupunkiseudulla kulkevat. Kuva: Lassi Puhtimäki

Pian Helsingin keskustassa voi ottaa käyttöönsä forssalaisen yrityksen tarjoamia polkupyöriä.

Jussi Roito on valmistellut tähän mennessä Forssan Sortohaassa noin 400–500 polkupyörää, joita aletaan siirtää pääkaupunkiseudulle tällä viikolla. Pyörät voi vuokrata Helsingissä käyttöönsä kännykkäsovelluksen avulla.

– Kävelimme viime kesänä Linnanmäeltä hotellille ja näimme paljon sähköpotkulautoja, mutta niissä oli kaikissa akku lähes tyhjä. Jäin miettimään, että eivätkö tavalliset polkupyörät toimisi varmemmin, Roito kertoo.

Pyörät eivät sidottuja paikkaan tai akun kestoon

Syntyi yritys Juro Sharing Infra oy.

Helsingissä on jo oma julkinen kaupunkipyöräjärjestelmänsä, niin sanotut Alepa-fillarit. Helsingin seudun liikenteen omistamat kaupunkipyörät täytyy ajon päätteeksi kuitenkin palauttaa aina tietyille kaupunkipyöräasemille. Juro-pyörät eivät ole sidottuja asemiin, vaan ne voi jättää haluamaansa, turvalliseen paikkaan.

– Sähköpotkulautojen ongelmana on, että akkuja täytyy ladata jatkuvasti. Meidän polkupyörissämme niin ei tarvitse tehdä.

Juro-pyörien lukkojärjestelmiin energia tulee pienistä aurinkopaneeleista, mutta pyörä pärjää Roiton mukaan jopa kuukauden ilman auringonvaloa.

Juttu jatkuu kuvan alla.

Juro-pyöristä löytyy ohjeet vuokraukseen sekä sovelluksella luettava QR-koodi.

Menopeli alle sovelluksen avulla

Juron kännykkäsovelluksen kautta voi tarkistaa, mistä lähin saatavilla oleva pyörä löytyy. Pyörän saa käyttöönsä luomalla tunnuksen Juro-sovellukseen ja syöttämällä maksukortin tiedot.

– Pyörä avautuu lukosta, kun skannaa pyörässä olevan QR-koodin sovelluksella ja vahvistaa pyörän käyttöönoton, Roito sanoo.

Pyörällä ajaminen maksaa 1,50 euroa per alkava puoli tuntia. Sovellus veloittaa maksun automaattisesti tunnukseen yhdistetyltä maksukortilta. Matkan päätteeksi pyörä tulee lukita ja lopettaa ajo sovelluksessa.

Roito kertoo, että osa yrityksen tuotoista lahjoitetaan forssalaisen Asenne ry:n toimintaan.

Lue myös: Citypyörät tulivat taas kaupunkilaisten iloksi – Mummomankelit ovat vapaasti kaikkien käytettävissä (FL 15.7.2020)

Sponsorit pitäisivät hinnat alhaalla

Forssan Sortohaassa on polkupyöriä vielä pitkät rivit, mutta tällä viikolla alkaa niiden siirtäminen Helsinkiin. Jussi Roito uskoo, että yrityksellä on hyvät mahdollisuudet kasvaa ja laajentaa toimintaansa nopeastikin. Kuva: Lassi Puhtimäki
Forssan Sortohaassa on polkupyöriä vielä pitkät rivit, mutta tällä viikolla alkaa niiden siirtäminen Helsinkiin. Jussi Roito uskoo, että yrityksellä on hyvät mahdollisuudet kasvaa ja laajentaa toimintaansa nopeastikin. Kuva: Lassi Puhtimäki

Roito on tilannut polkupyörät Kiinasta jonkin verran yrityksen tarpeisiin räätälöityinä. Forssassa Roito on kaverien ja vaimon avustuksella koonnut pyörät lopulliseen muotoonsa.

Etsinnässä on yhä sponsoreita, joiden avulla Roito pystyy pitämään Juro-pyörien vuokrahinnan kohtuullisena. Sponsoriyritysten logot tulevat esille pyöriin. Helsingin kaupunkipyörät tunnetaan Alepa-mainoksistaan, mutta Roito kertoo, että ainakaan toistaiseksi Juro-pyörillä ei ole yhtä pääsponsoria, vaan esillä olevat yritykset vaihtelevat pyörien välillä.

Myös Juron omat mainokset tulevat pyöriin näyttävästi esille, jotta käyttäjät tunnistavat ne helposti.

Tavoitteena iso kasvu

Alkuvaiheessa Juro-pyöriä viedään Helsingin ydinkeskustaan, mistä ne lähtevät leviämään ympäri pääkaupunkiseutua.

Tavoitteena on kasvattaa pyörien määrää voimakkaasti.

– Olen suunnitellut järjestelmän skaalautuvaksi: Jos pyörillä on paljon kysyntää, niitä voidaan suhteellisen helposti lisätä.

Roito kertoo, että tavoitteena on seuraavan vuoden aikana triplata yrityksen polkupyörien määrä, mikä tarkoittaisi lähes puoltatoista tuhatta menopeliä.

– Tarkoituksena on laajentaa muihin isoihin kaupunkeihin Suomessa ja sen jälkeen myös ulkomaille, Roito sanoo. FL

Juro-pyörät otetaan käyttöön QR-koodilla, joka luetaan kännykkään ladattavalla sovelluksella. Kuva: Lassi Puhtimäki
Juro-pyörät otetaan käyttöön QR-koodilla, joka luetaan kännykkään ladattavalla sovelluksella. Kuva: Lassi Puhtimäki

Kaupunkipyörissä erilaisia tapoja

Eri kaupungeissa on käytössä erilaisia julkisia ja yksityisiä kaupunkipyöräjärjestelmiä, joissa asiakas voi vuokrata yleensä maksua vastaan polkupyörän.

Esimerkiksi Helsingissä ja Espoossa on käytössä oma julkinen kaupunkipyöräjärjestelmä, johon kuuluu HSL:n verkkosivujen mukaan 3500 pyörää.

Lisäksi pääkaupunkiseudulla toimii useita yksityisiä tahoja, jotka vuokraavat muun muassa sähköpyöriä ja -potkulautoja.

Nykyään kaupunkijärjestelmät toimivat yleensä esimerkiksi matkakorttien tai kännykkäsovellusten kautta. Näin käyttäjä voidaan tunnistaa.

Forssassa käytössä olevat kaupunkipyörät ovat maksuttomia.

Uusimmat

Näkoislehti

15.8.2020

Fingerpori

comic