Lounais-Häme

Helsingin myöhäisvuoron kilpailutus siirtyy keväälle

Forssan seudulla on kärsitty jo pitkään linja-autovuorojen harvenemisesta erityisesti iltaisin Helsingistä Forssan suuntaan. Karkkilan kaupunginjohtaja Marko Järvenpää kutsui Forssan kaupunginjohtajan Jari Kesäniemen ja Tammelan kunnanjohtajan Kalle Larssonin yhteiseen palaveriin ja syksyllä on päätetty hakea kilpailutusta tilausajovuorolle, joka lähtisi viimeisenä vuorona Helsingistä kello 22.15.

Linja-auton reitti kulkisi myös Tammelan keskustan kautta Forssaan.

Vuoron olemassa olo auttaisi mm. iltatilaisuuksissa käyvien pääsyä illan aikana kotiin. Tällä hetkellä viimeinen bussivuoro lähtee Helsingistä Forssaan kello 20. Vuoro on myös ainoa, joka lähtee liikkeelle Forssan suuntaan kello 18 jälkeen.

 

Linja-autovuoron kilpailutuksen järjestää Uudenmaan ely-keskus ensi vuoden alussa.

Uudenmaan ely-keskuksen joukkoliikenteen projektipäällikkö Satu Hyvärinen sanoo, että kilpailutuksen valmistelu on vielä kesken.

Elyssä edellytetään, että kunnat pääsisivät yksimielisyyteen siitä, mitä reittiä vuoro käyttäisi. Myös Vihdissä on haluja saada vuoro kulkemaan kaupunkikeskustansa kautta.

Hyvärinen pitää todennäköisenä, että kilpailutukseen otetaan mukaan kaksi vaihtoehtoa, joissa vuoro kulkisi päivittäin maanantaista perjantaihin tai maanantaista lauantaihin. Lauantaivuoroa voisivat käyttää tapahtumissa kävijät.

Hyvärinen sanoo, että kilpailutus voidaan käynnistää, kun kunnat ensin saavat päätettyä yhteisesti vuoron ajoreitin.

Lainvoimaisen päätöksen saaminen kilpailutuksesta kestää helposti kaksi kuukautta, joten bussivuoro voisi aloittaa liikenteensä aikaisintaan keväällä. Vielä syksyllä toiveena oli, että liikenne olisi voitu aloittaa jo vuoden vaihteessa.

– Bussivuoron kustannuksista vastaisivat ajovuoron varrella olevat kunnat, Hyvärinen sanoo.

 

Valtionavustusta linjaliikenne voisi saada enintään 50 prosenttia kustannuksista. Koska liikenne ei kuuluisi määritellyn peruspalvelutason piiriin myöhäisen ajankohtansa takia, vuoron saama valtionosuus tulee jäämään huomattavasti alle 50 prosentin kustannuksista.

Syksyllä tehdyn arvion mukaan tilausvuoron ajaminen tulisi maksamaan kunnille noin 70 000 euroa vuodessa. Lopullinen hinta selviää vasta tarjouskilpailun jälkeen. Kokonaiskustannuksista voidaan vähentää myös summa, joka kertyy myydyistä lipuista, joten kuntien maksettavaksi tuleva nettokustannus jäänee noin 30 000 euroon.

Mikäli vuoden aikana ajettaisiin 250 vuoroa maanantaista perjantaihin, kustannus olisi karkealla laskennalla 130 euroa vuoroa kohden.

 

Tammelan kunnanjohtaja Kalle Larsson toivoo, että myöhäinen iltavuoro saataisiin liikkeelle mahdollisimman nopeasti.

-Liikennöitsijä, jonka tarkoituksena oli ajaa markkinavetoisesti reitti Someron, Forssan, Karkkilan ja Vihdin kautta Helsinkiin ja myöhään illalla takaisin, perui halukkuutensa ajaa vuoroa. Tämän takia kilpailutuksen järjestää nyt ely-keskus.

Larsson arvioi, että yhteistyöllä asia saadaan nyt kuntoon. Tämän jälkeen Larsson pitää tärkeänä saada 2-tien pikavuoropysäkiltä Kehä 3:ltä yhdysliikenne toimimaan Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Tämä liikenne on lopetettu jo jonkin aikaa, mikä on vähentänyt merkittävästi Forssan seudun asukkaiden mahdollisuuksia käyttää julkista liikennettä matkoillaan lentoasemalle ja takaisin Forssan seudulle.

Helsingistä Forssaan reititetty myöhäisvuoro oli mukana Uudenmaan ely-keskuksen järjestämässä linja-autiovuoron kilpailutuksessa jo viime keväänä. Uudenmaan ely-keskuksen joukkoliikenteen projektipäällikkö Satu Hyvärinen kertoo, että vuoro jouduttiin ottamaan pois kilpailutuksesta, koska kunnat alkoivat olla erimielisiä mm. vuorojen kustannusjaosta.

 

Hyvärinen toivoo, että nyt 2-tien varren kunnissa olisi opittu, että kilpailutukseen otetaan mukaan vain sovittu vaihtoehto eikä sitä voi kesken kilpailutuksen lähteä avaamaan ja neuvottelemaan uusiksi.

Hyvärinen ei lähde kertomaan, mikä kunnista heittäytyi kesken tarjouskilpailun poikkiteloin, jolloin kilpailutus oli pakko viheltää poikki.

Karkkilan kaupunginjohtaja Marko Järvenpää sanoo, että nopein myöhäisvuoro saadaan Helsingin Kampista kulkemaan 2-tietä Karkkilan kautta Forssan suuntaan. Myös karkkilalaiset ovat iltavuorojen osalta aivan samassa tilanteessa kuin Forssan seudulla asuvat.

-Helsingistä Nummelaan on vuoroja mutta jatkoyhteydet eteenpäin 2-tietä puuttuvat.

Järvenpää sanoo myös Vihdin kirkonkylällä olevan kiinnostusta saada paremmat iltayhteydet. Järvenpäälle tuli yllätyksenä se, että elyssä kaivataan kunnilta vielä yhtenäistä näkemystä yhteisestä ajoreitistä. FL

 

Uusimmat