Lounais-Häme Lounais-Häme

Hiekkaa katujen talvikunnossapidon rattaissa – Plussa- ja nollakelillä liukkaudentorjunta näyttää miinusta

Liukkaudentorjunta kaduilla on hankalaa, kun vettä sataa ja välillä pakastaa.
Katujen ja kevyen liikenteen väylien auraus ja hiekoitus teettävät töitä. Kuva: Lassi Puhtimäki
Katujen ja kevyen liikenteen väylien auraus ja hiekoitus teettävät töitä. Kuva: Lassi Puhtimäki

Säätila nollan tietämissä tai plusasteissa tarkoittaa, että katujen asfaltti pysyy märkänä ja myös kuluu. Käynti pakkasen puolella tuottaa sitten liukkaat kelit.

– Hiekoituksessa on se ongelma, että hiekka ei tahdo pysyä paikallaan paljaalla asfaltilla, toteaa Forssan kaupungin kunnallistekniikan päällikkö Tero Tiensuu.

Hiekanjyvät eivät syksyisin oikein jäädy kiinni tienpintaan, vaan pyörivät liikenteen heiteltävinä. Hiekka myös kuluttaa päällystettä.

Suolaa vain sen verran kuin on pakko

Forssan kaupunki käyttää liukkaudentorjuntaan myös suolausta.

– Iso kalusto on ongelmissa, jos ei suolata, Tiensuu sanoo.

– Yritämme käyttää hiekkaa niin paljon kuin mahdollista, mutta hiekka ei ole paras lääke näihin liukkaisiin, joita vesisateiden aikana on.

Liikaa suolausta pitää välttää, koska tiesuola pilaa pohjavesiä ja ruostuttaa autoja.

Pulmana vetisillä talvikeleillä on se, että suola laimenee eikä hiekka pysy. Suolan annostelussa kaupunki noudattaa Tiensuun mukaan tarkkuutta.

– Emme laita yhtään sen enempää kuin tarvitaan.

Kun sääennuste kertoo kuuran muodostumisesta, suola voidaan ajaa kadulle sopivasti ennakkoon, jolloin se myös tepsii.

Näillä plussakeleillä hankalinta on kuitenkin soraväylien hoito. Kalusto uppoaa vetisille väylille eikä loskaa pysty oikein auraamaan.

”Jos kevät on paha, niin syksy ei ole”

Vuodet eivät ole veljeksiä eivätkä talvet.

Esimerkiksi Tammelassa katujen hoitoon kuluu tänä vuonna huomattavasti budjetoitua enemmän. Aurausta ja erityisesti hiekoitusta ja hiekan poistoa on Tammelassa tehty arvioitua enemmän.

Jokioisten kunnaninsinööri Kari Tasala toteaa, että Jokioisillakin katujen hoidon määräraha taitaa hiukan ylittyä.

Alkuvuoden lumisateet teettivät paljon töitä, mutta kevät- ja syyskaudet tapaavat Tasalan mukaan tasata toisiaan.

– Jos kevät on paha, niin syksy ei ole.

Talvikausilla on keskenään eroa.

Tiensuu arvioi, että viime keväänä Forssassa kului kovien lumisateiden vuoksi katujen talvikunnossapitoon 50 000–60 000 euroa enemmän kuin vuotta aiemmin. Aurausta ja lumenajoa riitti.

Talvikausi vasta tuskin puolivälissä

Talvikunnossapidossa kovat lumisateet tietävät yleensä enemmän rahanmenoa kuin liukkaudentorjunta.

Lumisateet tapaavat tietä aurauskalustolle hälytyksiä usein aamuvarhaisesta alkaen, mikä näkyy kustannuksissa.

Aina hälytys ei tosin johda toimenpiteisiin.

Viime talvikausi Forssassa tuotti 91 hälytystä, kun kuutena viime talvikautena pienin hälytysmäärä oli 67.

Forssan kaupungin tekninen toimi tilaa vuosittain suunnilleen saman verran hiekkaa varastoon talvikausiksi eli marras-joulu-tammi-helmi-maaliskuuksi.

Nyt talvikausi on vasta tuskin puolivälissä.

Tavallinen määrä on 600 tonnia sepeliä ja 1 200 tonnia hiekkaa. Joinakin talvina määrät loppuvat kesken ja on tilattava lisää.

Kaduille ja väylille ajettu hiekka on myös kerättävä keväisin pois. Käytännössä kerätty hiekka on jätettä.

– Se on tietynlainen haaste. Sitä ei voi antaa kenellekään ulkopuolelle, Tiensuu sanoo.

Forssassa on käynnissä Ratasmäen tontilla kokeilu, jossa kerättyä hiekkaa sekoitetaan mullanteossa kompostoituun lehtijätteeseen. FL

Troppeina hiekka tai suola

Teiden liukkautta torjutaan hiekoittamalla ja suolaamalla.

Vilkasliikenteisillä pääteillä liukkauden torjunta tehdään suolaamalla ja muilla teillä hiekoittamalla. Suolauksen ansiosta päätiet ovat paljaana suuren osan talvikaudesta.

Pääteillä hiekka ei pysy ajoradalla liikenteen vilkkauden vuoksi. Suola estää jään syntymisen.

Jos luvassa on erittäin liukkaaksi muuttuvaa keliä, aloitetaan suolaus jo hyvissä ajoin.

Lumisadetta ennen tehty suolaus estää lumen tarttumisen tien pintaan.

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic