Lounais-Häme Humppila

Hieno esimerkki talkoohengestä – Humppilan uusi museorautatieasema avattiin

Museorautatien Humppilan uuden aseman vihkiäistilaisuus järjestettiin Humppila-päivänä, ja kävijöitä oli paljon. Kuva: Lassi Puhtimäki
Museorautatien Humppilan uuden aseman vihkiäistilaisuus järjestettiin Humppila-päivänä, ja kävijöitä oli paljon. Kuva: Lassi Puhtimäki

Museorautatien Humppilan uusi asemarakennus herätti ihastusta sunnuntaina pidetyssä vihkiäistilaisuudessa. Talkoolaisten kunnostama yli 100-vuotias asemarakennus on entinen Riipan asema, joka kuljetettiin Humppilaan yli 400 kilometrin päästä Keski-Pohjanmaalta Kokkolan Kälviältä.

Riipan asema saapui Humppilaan vuoden 2018 joulukuussa.

– Asema on nyt todella kaunis, ja sen kunnostaminen on hieno esimerkki humppilalaisten hyvästä yhteis- ja talkoohengestä, avajaistilaisuuteen saapuneet humppilalaiset Maija Menna ja Saija Rantanen ihastelivat.

Hämeenlinnasta tulleet Liisa ja Matti Orrela ostivat piletit museojunaan uudelta museorautatieasemalta, jonka tunnelmaa he kehuivat. Liisa Orrelalle vierailu toi myös mukavia muistoja, sillä hänen isänsä ja ukkinsa ovat työskennelleet rautateillä.

– Aseman nostalgisesta tunnelmasta voi nauttia monien aistien kautta; niin näkö-, kuulo- kuin hajuaistinkin avulla. Vierailemme museorautatiellä ensimmäistä kertaa, ja missään tapauksessa tämä ei jää viimeiseksi kerraksi, Orrelat sanoivat.

Marko Laine talkootöissä tammikuussa.

Jokioisten Museorautatietä ylläpitävän Museorautatieyhdistys ry:n puheenjohtaja Marko Laine kertoi asemarakennuksen saapuneen Humppilaan joulukuussa, minkä jälkeen talkooporukka ryhtyi paukkupakkasista välittämättä kunnostamaan asemaa.

Alkuperäinen keltainen sävy löytyi uudempien maalikerrosten alta. KUVA: Lassi Puhtimäki

– Ensimmäiset kaksi kuukautta menivät purkutöissä, ja kannoimme käsin 5000 kiloa erilaista tavaraa ulos ennen kuin pääsimme maaliskuussa aloittamaan kunnostus- ja rakentamistyöt. Talkoissa ahersi 4–5 henkilön aktiiviporukka, ja lisäksi satunnaisesti oli mukana kymmenen eri henkilöä. Kunnostimme aseman pienellä porukalla, pienellä rahalla ja tiukalla aikataululla, mutta lopputulosta kehtaa esitellä, Laine totesi.

Laineen mukaan kaikki yleisölle näkyvät tilat ovat jo valmiit, mutta teknisen puolen viimeistelytyöt jatkuvat kesän ajan. Asema otettiin kuitenkin museojunamatkustajien käyttöön sovitun aikataulun mukaisesti. Uudessa asemarakennuksessa on odotushuone, näyttelytila, kahvio sekä konttori lipunmyynteineen.

Museorautatien Humppilan uuden aseman esittelytilaisuus keräsi runsaasti kiinnostuneita, jotka pitivät näkemästään. Kuva: Lassi Puhtimäki
Museorautatien Humppilan uuden aseman esittelytilaisuus keräsi runsaasti kiinnostuneita, jotka pitivät näkemästään. Kuva: Lassi Puhtimäki

– Aseman sisätilat on kunnostettu 1950-luvun tyylisiksi. Rakennuksen ulkoväriksi valittiin alkuperäinen keltainen sävy, joka paljastui uudempien maalikerrosten alta, Laine kertoi.

Tullessaan Humppilaan rakennus oli siniharmaa. Aseman on suunnitellut alun perin arkkitehti Bruno Granholm, ja se on valmistunut vuonna 1903.

Museorautatieyhdistys ry:n puheenjohtaja Marko Laine oli mukana vihkimässä Humppilan uutta asemaa. Kuva: Lassi Puhtimäki
Museorautatieyhdistys ry:n puheenjohtaja Marko Laine oli mukana vihkimässä Humppilan uutta asemaa. Kuva: Lassi Puhtimäki

Uuden aseman hankinta maksoi museorautatieyhdistykselle kaikkiaan noin 80 000 euroa. Ylimääräisiä kuluja tuli 21 000 euroa, koska Kälviän kotiseutuyhdistys teki aseman siirrosta valituksen. Vaikka yhdistys perui valituksensa, aseman siirto viivästyi noin kaksi ja puoli kuukautta.

LounaPlussa antoi asemahankkeeseen noin 23 000 euroa, Humppilan kunta 7000 ja loput museorautatieyhdistys kustansi omalla rahallaan. Yhdistys järjesti myös varainkeruukampanjan, joka tuotti reilut 4000 euroa.

Asemarakennuksen vihkiäistilaisuudessa puhuivat Marko Laineen lisäksi aseman Museorautatieyhdistykselle myyneen Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin, Museoviraston pääjohtaja Juhani Kostet, Museorautatien ratamestari Jari Pollari ja Humppilan kunnan tervehdyksen tuonut kunnanhallituksen puheenjohtaja Kari Ahola. He kaikki kiittelivät puheissaan talkoolaisten hienoa saavutusta.

– Talkoolaisille kuuluu kiitos heidän innostuksestaan ja kunnioituksestaan viedä arvokasta rautatieperinnettä eteenpäin, Kostet totesi. FL

Humppilan junanlähettäjä Marko Suni myi pilettejä museojunaan. Kuva: Lassi Puhtimäki
Humppilan junanlähettäjä Marko Suni myi pilettejä museojunaan. Kuva: Lassi Puhtimäki