Lounais-Häme

Hovilan kartanon Liisa Vitali 100 -näyttely on kunnianosoitus taiteilijan elämäntyölle

Korutaiteilija Liisa Vitalin syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi sata vuotta. Kuparinappien suunnittelijana alan ensiaskeleita ottanut taiteilija nousi korutaiteilijana maineeseen 1960-luvun lopulla. Lyhyessä ajassa kansainvälistäkin nimeä hankkineen taiteilijan ura jäi kesken niin, että voi vain aavistella, mitä olisi ollut vielä odotettavissa.

Hovilan kartanon Liisa Vitali 100 -näyttely haluaa kunnioittaa edesmenneen taiteilijan elämäntyötä esittelemällä näyttelyssä hänen laajan tuotantonsa ohella myös äskettäin julkaistun uuden Kehrä-korusarjan ja taiteilijan uniikkeja koruja, jotka eivät ehtineet tuotantoon. Näyttelyssä ensiesitellään myös Vitalin tekijänoikeuksien haltijan Miia Laakkosen hänen koruaiheistaan suunnittelema viehättävä käsinpainettu kangasmallisto.

Liisa Vitali oli ylpeä maalaisista juuristaan. Maataloustöiden ohessa hän tarkkaili ympäristöään kuin luovuutensa aiheita etsien, ”Kunnes sitten, kun on aikaa ryhtyisi johonkin hurjaan”. Liisan ”hurja” olivat korut.

-Liisa Vitali oli kuin väärin kehystetty taulu: vaalea, suurikokoinen nainen, gretchen-letit korvallisilla, tuulenpuna poskilla ja pärekori kainalossa – ympärillään liikemaailma ja sen laskukoneen muotoiset aivot, kuvaili Salme Saure Hopeapeilin haastattelussa 1970.

 

Vitali varttui Someron vauraiden maalaismaisemien keskellä maanviljelijäperheessä, jonka isä toimi päätoimisena maanmittausinsinöörinä. Äiti oli kotoisin Tampereelta ja kartanpiirtäjäksi kouluttautunut. Taustaltaan, olemukseltaan ja temperamentiltaan vanhemmat erottuivat selvästi naapurustosta. Paikkakunnalle muualta muuttaneina he herättivät herraskaisena virkamiesperheenä huomiota, mitä vielä lisäsi äidin hieman kankeasti taipuva suomen kieli.

Taiteellisten lahjojen ohella tämä erikoinen perhetausta varmaankin edesauttoi Liisa Vitalin taitelijauralle suuntautumista. Oli lupa tehdä jotakin erikoista, käyttäytyä hieman toisin kuin seudulla oli tapana.

Luonto oli Liisa Vitalin suuri innoittaja, mistä kertovat jo korusarjojen nimet. Leppäkerttu-korusarjasta kaikki alkoi ja tulevina vuosina esittäytyi kokonainen luontoaiheiden kavalkadi: Kevät, Muurahaisenpolku, Nuppu, Gardenia, Lemmenkukka, Ruusu, Villiviini, Tuulenpesä, Nyöri, Kesäheinä, Ampiaisenpesä…

 

Finnish Design Centerin 1967- näyttelyn myötä alkoi Vitalin maineikas ura korutaiteilijana. Kotimaan lisäksi Vitalin maine omintakeisena ja valtavirrasta poikkeavana taiteilijana herätti laajalti huomiota ulkomaillakin. Samaan aikaan korutaiteilijoina olivat pinnalla esim. jo asemansa vakiinnuttaneet Wirkkala, Weckström ja Sarpaneva. Vitali-korut ovatkin ajattomia, äidiltä tyttärelle periytyviä aarteita.

Liisa Vitali 100 -näyttely on avoinna Somerolla Hovilan kartanon 1800-luvun lopun tyyliin restauroidussa päärakennuksessa (Helsingintie 604) 29.7. saakka ke-su klo 12 – 16. Samanaikaisesti Hovilassa on avoinna Muistojen kultaa – Nuoruuden hurmaa -näyttely.

 

Uusimmat