Lounais-Häme

Höyrylaivan kone valmiina käyttöön

Juha-Pekka Viitanen luovutti maanantaina viimeisimmän kunnostamansa höyrykoneen s/s Ahkera Perinneyhdistys ry:lle. Entisöity kone kuuluu vuonna 1870 valmistuneeseen höyrylaiva s/s Ahkeraan, jonka on aikanaan rakentanut konepaja Paul Wahl & Co.

-S/s Ahkera oli käytössä 1950-luvulle asti. Nyt se on telakalla Lappeenrannassa, Viitanen kertoo.

Tavoitteena olisi laivan koeajo ensi kesänä, jos kaikki sujuu aikataulun mukaan.

Toimettomaksi Höyrywelho oy:n yrittäjä Viitanen ei kuitenkaan jää. Vanhoja koneita koko ikänsä korjannut mies kertoo tilauskirjansa olevan täynnä ainakin kahdeksi ja puoleksi vuodeksi eteenpäin.

-Viimeksi oli sellainen seesteisempi hetki, kun olimme Säkylän seurakunnan adventtitorilla. Tehtiin myllyllä ja höyrykoneella ruisjauhoja.

Viitanen kertoo, että vanhan arvostus on viime vuosina noussut, ja se näkyy myös konealalla.

-Perinnehommat ovat nostaneet viime vuosina päätään.

Nyt vanhoja koneita jo vaalitaan.

Entisöinnissä muita edellä ovat hänen mukaansa Englanti ja Saksa. Yrittäjä kertoo löytävänsä paljon tietoa netistä, vaikka puhuu omien sanojensa mukaan vain “tankeroenglantia”. Suomessakin innostus nostaa jo päätään.

-Viimeisen viiden vuoden aikana yksityisetkin ovat heränneet tähän.

Höyrywelhoon tuodaan kunnostettavaksi jopa puutarhan perällä vuosikymmeniä lojuneita koneita.

Viitanen onkin tyytyväinen, koska hänet tunnetaan jo höyrykoneiden korjaajana ja osaajana.

-Mainetta kun on kertynyt, koko ajan kysytään töihin. Töitä on nyt niin paljon kuin vain kerkiää tehdä.

Lähipiiri kehuu, että miehellä on lehmän hermot.

-Niin kauan jatketaan, kunnes toimii. Suuri kärsivällisyys on tässä hommassa tärkeää.

Työn alle on tulossa muun muassa kaksi höyrylokomobiilia eli höyryjunaa. Kaikki entisöidään vanhoilla metodeilla mahdollisimman lähelle alkuperäistä. Jos osia puuttuu, ne tehdään itse.

Yrittäjä kertoo, että vaikka yrittäjän elämä on “yhtä prosyyrien täyttöä”, tylsää se ei koskaan ole.

-Ikinä ei tule sellaista aamua, että tarvitsisi lähteä naama nutturalla liikkeelle. Joka päivä edessä on jotakin uutta, hän kertoo.

Höyrywelho oy:n Juha-Pekka Viitanen perusti vuonna 2013. Yrittäjänä hän toimii lähinnä yksin, mutta yhteistyökumppaneina hänellä on myös muutama alihankkija. Kokemusta erilaisista vanhoista koneista on kertynyt jo kolmenkymmenen vuoden ajalta.

Koneita hän on korjannut jo Jokioisten Siirapin leivissä, mutta kahta kuukautta vaille kolmenkymmenen vuoden työ päättyi 2010.

-Toiset saavat kolmenkymmenen vuoden työstä kultakellon, mies vitsailee.

-Minä sain lopputilin.

Harrastaminen museorautatien parissa toi lisää tietotaitoa, junien mekaniikasta ja vetureista. Juha-Pekan isä Jaakko Viitanen teki työuransa Forssan ja Jokioisten rautateiden veturinkuljettajana, joten rautatiet ovat tulleet hänelle tutuiksi jo lapsuudessa.

-Kun olin pieni, asuimme jonkin aikaa Forssan rautatieasemalla. Sen jälkeen muutimme Jokioisten rautatieasemalle, Juha-Pekka Viitanen kertoo.

Kun Jokioisten rautatie lopetettiin 1974, kiinnostus juniin säilyi. Toiminta junien parissa jatkui museorautatiellä harrastuksena.

Enää Viitanen ei museorautatietä harrasta, mutta höyryjunien parissa tulee touhuttua työn puolesta. Hän on hiljattain tehnyt tarjouksen höyryjunan kunnostamisesta esimerkiksi Fiskarsille.

-Siellä on vuonna 1892 rakennettu veturi, vanhin höyryveturi Suomessa.

Höyrywelho entisöi nimensä mukaisesti kaikkea, mikä käy höyryllä.

-Höyrylaivoja, -vetureita, -koneita, Viitanen luettelee ja lisää:

-Teen myös uusien höyrylaitosten huoltoa ja käyttöä.

Hän korjaa myös muunlaisia koneita ja laitteita. Hänellä onkin vanhojen koneiden suhteen periaate, että kaiken voi korjata. Vanhat koneet on tehty kestämään. FL

Uusimmat