Lounais-Häme Humppila

Humppilan kansainväliset mitat täyttävä tractor pulling -rata valmistuu – Avauskisan ajankohta on vielä arvoitus

Uusi rata mahdollistaa arvokisat mutta myös muut tapahtumat.
Varsinais-Suomen Traktoriklubin puheenjohtaja Anssi Aarnio on tyytyväinen Humppilan uuteen tractor pulling -rataan. Se, milloin radalla ajetaan ensimmäinen kisa, on vielä arvoitus. Kuva: Lassi Puhtimäki
Varsinais-Suomen Traktoriklubin puheenjohtaja Anssi Aarnio on tyytyväinen Humppilan uuteen tractor pulling -rataan. Se, milloin radalla ajetaan ensimmäinen kisa, on vielä arvoitus. Kuva: Lassi Puhtimäki

Humppilan tractor pulling -radan rakennusurakka on viimein mallillaan. Valtateiden 2 ja 9 tuntumaan kauppakeskuksen lähimaastoon on noussut kansainväliset mitat täyttävä kisabaana.

– Rakensimme kaksi 150 metriä pitkää ja 10 metriä leveää rataa. Rata-alue on kooltaan 22 x 170 ja siinä on varaa järjestää myös kansainväliset kisat, jos sellaiseen on joskus mahdollisuus, Varsinais-Suomen Traktoriklubi ry:n puheenjohtaja Anssi Aarnio selvittää.

Talkooponnistelut aloitettiin syksyllä. Aluksi rata-alueelta kaivettiin noin puolen metrin maakerros, joka korvattiin puolen metrin sepelikerroksella. Salaojat kaivettiin ja maa jyrättiin tiiviiksi.

Maan annettiin painua rauhassa ja keväällä paikalle kuskattiin savea. Savien tasoitteluun kului noin kuukauden päivät.

– Viikonloppuisin ja joskus viikollakin täällä on äherretty koko ajan talkoovoimin. Humppilan ja Loimaan yrityksiltä olemme saaneet paljon tukea. Ei tällainen pieni yhdistys muuten voisi tällaista hanketta toteuttaa. Kirjaa en ole pitänyt, mutta varmaan puhutaan paremminkin tuhansista kuin sadoista tunneista, Anssi Aarnio räknää.

Urakassa tarvitut koneet ja radan pohjassa käytetyt sepelit yhdistys sai lahjoituksena. Talkoita on paiskittu yleensä pienellä porukalla, koska tekeminen on ollut konevaltaista.

Klubin intresseissä kisat syksyn kuluessa

Humppilan uusi rata korvaa klubin vanhan radan Piikkiössä. Rata oli määrä korkata kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna, mutta korona sotki kuviot. Tractor pullingin SM-sarjaa ei tänä vuonna ajeta lainkaan.

– Emme tiedä, millainen Humppilan radasta tuli ennen kuin saamme sen koekäytettyä. Savi on täällä erilaista kuin Piikkiössä. Rataa ei ole oman porukan toimesta kokeiltu. Koneet on tehty vain 150 metriä varten, eivätkä ne aina kestä kahtakaan vetoa, naurahtaa Anssi Aarnio.

Varsinais-Suomen Traktoriklubin jäseniltä löytyy viisi käsin tehtyä kisakonetta. Se milloin uudella radalla päästään kisaamaan, on vielä arvoitus. Klubin intresseissä on pitää kisat vielä syksyn kuluessa.

– Periaatteessa järjestämme kisan kahdessa viikossa, mutta 1–2 kuukautta vaatii, että markkinointikin toimii. Emme voi järjestää kisoja ennen kuin on taas mahdollista pitää yli 500 henkilön tapahtumia ilman rajoituksia.

Radalla voi järjestää muitakin tapahtumia

Humppilan suhtautuminen hankkeeseen on Anssi Aarnion iloksi ollut koko ajan myönteinen.

– Paikkaa haettiin todella pitkään ja tiiviisti Loimaan ympäristöstä, mutta halukkuutta ei löytynyt. Onneksi Humppilasta järjestyi paikka. Ajatuksena on, että rataa voi käyttää muidenkin tapahtumien järjestämiseen.

Piikkiön kisat keräsivät säännöllisesti noin 2 000 katsojaa. Odotukset ovat jatkossa korkealla, sillä sadan kilometrin säteellä Humppilasta asuu kolmisen miljoonaa ihmistä.

– Olen hyvin pettynyt, jos väkeä tulee vähemmän kuin Piikkiöön. Olisihan se silti aika härskiä, jos ihmisiä tulisi 5 000 ja meiltä loppuisi kaikki kesken. FL

Aiheesta aiemmin: Humppilassa järjestetään SM-vedot vuonna 2021: Sitä ennen rakennetaan 130 metriä pitkä Tractor pulling -rata (FL 22.10.2019)

Tractor pulling

Ideana on vetää traktorilla painonsiirtolaitteen sisältävää jarruvaunua mahdollisimman pitkä matka.

Täysi veto (full pull) saavutetaan, kun jarruvaunua on vedetty vähintään sata metriä.

Täyteen vetoon yltäneet pääsevät finaaliin, jossa pisimmän matkan vetänyt voittaa.

Jarruvaunun etuosan alla on kitkalevy, johon kohdistuva paino kasvaa tasaisesti vedon aikana. Valurauta- ja betonipainoilla varustetun painolaatikon siirtyessä vaunun takaosasta eteenpäin kitka lisääntyy.

Lajiin ensimmäiset kilpailut järjestettiin Yhdysvalloissa 1929. Suomeen laji tuli vuonna 1985.

Uusimmat

Näkoislehti

15.8.2020

Fingerpori

comic