Lounais-Häme

Hymynaamoilla palautetta hykylle

 

Onko aihetta hymyyn vai kääntyvätkö suupielet peräti alaspäin?

Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä kerää reaaliaikaista asiakaspalautetta helppokäyttöisellä tablettipäätteellä.

Joulukuusta helmikuuhun kestäneellä kokeilujaksolla sairaalassa mitattiin asiakkaiden kokemusta ja mielentilaa. Reilussa kahdessa kuukaudessa kertyi 623 vastausta.

Kokeilujakson aikana asiakaspalautepäätettä käyttäneistä 63 prosenttia oli hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun. 25 prosenttia oli tyytyväisiä, 4 prosenttia tyytymättömiä ja 8 prosenttia pettyneitä palveluun.

Hymynaamasymbolin valitsemalla saattoi antaa palautteen nopeasti, mutta laite mahdollistaa myös kirjallisen palautteen annon.

-Asiakaspalautepääte osoittautui kokeilussa helppokäyttöiseksi ja hyväksi tavaksi kerätä reaaliaikaista palautetta. Kuntayhtymä hankkii aluksi yhden laitteen vakituiseen käyttöön, toteaa kehityspäällikkö Raija Virtanen.

Nyt hyvinvointikuntayhtymässä suunnitellaan uusia kyselyjä ja luodaan palautteen käsittelemisen ohjeistusta.

-Ajatuksena on, että kullakin osastolla käydään palaute läpi säännöllisesti ja usein, jotta palautteen viesti saadaan nopeasti käyttöön.

Kevään ajan laite on käytössä Forssan sairaalassa, mutta se voi kiertää myös muualla. Laite on helposti siirreltävä ja sinne voidaan laatia myös useampia kyselyjä.

-Sitä on helppo siirtää myös muihin toimipisteisiin, joissa käy suuria asiakasmääriä. Sellaisia voisivat olla esimerkiksi pääterveysasema Forssassa tai neuvola.

Palautteen kerääminen ei ole kallista. Laitteen vuotuiset kustannukset ovat noin 1800 euroa. FL

 

Uusimmat