Lounais-Häme

Hyppäisitkö tämänkokoiseen taksiin?

Forssan Varaosan yrittäjä Simo Jaakkola ei pidä kovin todennäköisenä, että taksiautoilu mopoautoilla tulisi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Hänellä on juuri korjattava mopoauto työn alla ja hän suostuu esittelemään ajopelin matkustajan puolta.

-Kyllähän mopoautoon hyvin kaksi aikuista mahtuu, täällä on hyvä istua. Ottaisin silti mopoautoilun taksiliikenteessä enemmän huumorin kannalta, hän hymähtää.

Mopoautotaksi voisi kyyditä esimerkiksi polttarisankareita ja muita juhlijoita.

Jaakkola kertoo, että mopoautot ovat kalliimpia kuin käytetyt autot. Niitä ei välttämättä olisi kannattavaa hankkia takseiksi. Toisaalta taas ne kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin useimmat autot.

Hän arvelee, että kaupunkiliikenteessä mopoautotaksi voisi olla ihan toimiva vaihtoehto, jos hidas kyyti ei haittaa.

-Se voisi ihan hyvin toimia mummojen kauppakuljetuskyytinä, jos sillä pääsisi kauppaan muutamalla eurolla.

Jaakkola visioi myös, että jos säädökset sallisivat, mopoautotaksiin voisi palkata nuoria kesätöihin.

Taksiliiton tiedottaja Anne Jormanainen kuitenkin kiistää tämän.

-Taksiyrityksellä tulee olla taksiliikennelupa. Jokaisella taksia ajavalla henkilöllä, myös työntekijällä, tulee olla taksinkuljettajan ajolupa. Tämä ei muutu miksikään uuden lain puitteissa, hän sanoo.

Kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila pitää tärkeänä, että taksikuljetuksissa säilyy jatkossakin lupajärjestelmä.

-Se millaisilla ajoneuvoilla taksia jatkossa ajetaan, selvinnee kun saadaan lakiesitykset ensi vuonna eduskuntaan. 

Anttila ei usko, että jatkossakaan mopoautojen käyttö taksiliikenteessä yleistyisi.

-Kysymys mopoautosta taksina on mielestäni aika radikaali. Mopoauto on ihan hyvä kulkuväline, mutta en usko, että se olisi jatkossa taksina.

Hän mainitsee kolme syytä.

-Ensimmäinen asia on auton pienuus ja ahtaus. Hyvin usein taksinkäyttäjällä saattaa olla matkalaukku tai muuta tavaraa ja sen saaminen mopoautoon ei ole yksinkertaista.

Toinen merkittävä tekijä on liikkumisen nopeus.

-Nopeusrajoitus on tarpeellinen ja siksi liikkuminen vie aikaa enemmän. Onkohan tässä kiireisessä maailmassa aikaa hitaampaan kulkemiseen? Sirkka-Liisa Anttila pohtii.

-Kolmas on turvallisuus. Ainakin itse tunnen oloni turvattomammaksi niin pienessä autossa.

Forssan Eläkkeensaajat ry:n puheenjohtaja Liisa Seppälä kertoo, että ajatus mopoautotakseista herätti jäsenissä kiinnostusta heti taksiuudistuksen julkistamisen jälkeen.

-Siitä on kyllä herännyt keskustelua.

Eläkkeensaajat kiinnostuivat asiointimatkoista mopoautotaksilla, koska he kokevat Forssan julkisen liikenteen riittämättömäksi. Monilla ikääntyneillä ei ole oikeutta Kelan tukemiin taksikyyteihin tai omaa autoa.

-He ovat kertoneet, että he eivät tahdo päästä kauppaan, koska julkista liikennettä ei oikein ole.

Mopoauton hidas vauhti ei kaupunkiliikenteessä haittaisi.

-Mopoautotaksi saattaisi olla kiinnostava, ainakin kokeilumielessä. Tällainen saattaisi olla monen kohdalla pelastava apu esimerkiksi apteekkireissulla, puheenjohtaja toteaa.

Mopoautotaksin pitäisi kuitenkin olla hiukan edullisempi kuin normaali taksi.

-Eläkkeet eivät ole suuria, joten jokainen laskee mikä edullisempaa, Liisa Seppälä toteaa. FL

Uusimmat

Näkoislehti

25.9.2020

Fingerpori

comic